پس‌لرزه‌های سخنان ترامپ؛ دبیرکل ناتو: کشورهای اروپایی به سطح بودجه نظامی تعیین شده پایبند هستند

دبیرکل ناتو
دبیرکل ناتو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو تنها چند روز پس از اظهارات جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که کشورهای اروپایی به سطح تعیین شده برای بودجه نظامی خود پایبند هستند.

آگهی

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود که ایالات متحده به متحدان اروپایی خود نیاز دارد. دونالد ترامپ در جریان یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفته بود که روسیه را به حمله به متحدان کشورش در صورت عدم پایبندی آنها به سطح تعیین شده برای بودجه نظامی‌شان تشویق خواهد کرد. 

ینس استولتنبرگ همچنین از مجلس نمایندگان آمریکا خواست که بسته کمک نظامی چند میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کند. وی هشدار داد که پیروزی روسیه در اوکراین می‌تواند منجر به «جسورتر» شدن چین شود. 

مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان در آن اکثریت دارند تاکنون در برابر اختصاص کمک نظامی بیشتر به اوکراین مقاومت کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته دبیرکل ناتو کشورهای اروپایی عضو این سازمان در سال ۲۰۲۴ در مجموع رقمی معادل ۳۸۰ میلیارد دلار را به امور دفاعی اختصاص می‌دهند. این رقم معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها است. 

ینس استولتنبرگ که به نظر می‌رسد تلاش داشت سخنان دونالد ترامپ را کم‌اهمیت جلوه دهد تاکید کرد که واشنگتن بر اهمیت پیمان نظامی ناتو و عضویت کشورهای اروپایی در آن واقف است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد رسید

بورل به ترامپ: بس کنید! ناتو شریک نظامی دمدمی و دلبخواهی شما نیست

تشویق روسیه به حمله به متحدان آمریکا در ناتو؛ ۲ مقام اروپایی به سخنان جنجالی ترامپ واکنش نشان دادند