حمله به پایگاه الحریر در شمال عراق تکذیب شد؛ تهران: اقدام نظامی آمریکا «نقض صریح» منشور ملل متحد است

پرچم عراق و آمریکا منبع کانوا
پرچم عراق و آمریکا منبع کانوا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ساعاتی پس از ادعای نیروهای «مقاومت اسلامی عراق» مبنی بر حمله به یک پایگاه میزبان نظامیان آمریکایی، خبرگزاری رویترز به‌نقل از سه منبع امنیتی این موضوع را تکذیب کرد. همزمان وزارت خارجه ایران عملیات نظامی آمریکا در خاک عراق و سوریه آن را «نقض صریح» منشور ملل متحدد توصیف کرد

آگهی

بامداد روز شنبه سم فوریه شبه‌نظامیان عراقی از هدف قرار دادن پایگاه «الحریر» در نزدیکی اربیل خبر داده بودند. نیروهای امنیتی با این وجود نفوذ پهپادی به حریم هوایی اقلیم کردستان عراق را نیز تایید نکرده‌اند. 

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای از آغاز پاسخ نظامی این کشور به کشته‌شدن ۳ نظامی آمریکایی در اردن خبر داد. در موج اول این حملات، آمریکا ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه که نیروهای قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته از آن استفاده می‌کردند را مورد هدف قرار داد.

حشدالشعبی کشته شدن ۱۶ نفر از نیروهای خود و مجروح شدن ده‌ها نفر را در جریان حمله آمریکا تایید کرده است.

از زمان حمله حماس به اسرائیل در اکتبر گذشته و افزایش تنش در منطقه خاورمیانه، دست‌کم ۱۰۰ بار به نیروهای نظامی آمریکا حاضر در سوریه و عراق از طروق مختلف از جمله پهپاد و راکت حمله شده است.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین واکنش رسمی به حملات شب گذشته آمریکا به خاک عراق و سوریه؛ با تعبیر این موضوع به تداوم «ماجراجویی» آمریکا در منطقه، «تجاوز نظامی» به خاک عراق و سوریه را «ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد» توصیف کرد.

پیش‌تر دولت بغداد هم نسبت به پیامدهای «خطرناک ادامه نقض حاکمیت خود» از سوی آمریکا ابراز نگرانی کرده بود. دمشق هم با محکوم کردن حمله نظامی آمریکا، اقدامات آمریکا را «تهدیدی» بر صلح و امنیت بین‌المللی ارزیابی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن تصمیم خود را برای پاسخ به حمله علیه نیروهای آمریکایی در اردن گرفت

گشایش جبهه جدید علیه نیروهای آمریکایی در اردن؛ از موقعیت راهبردی برج ۲۲ چه می‌دانیم؟

حمله به پایگاه حشد الشعبی در جنوب بغداد؛ شبه‌نظامیان عراقی: یک پایگاه اسرائیلی را هدف قرار دادیم