جام ملت‌های آسیا؛ کار دشوار تیم ملی در مقابل تیمی که سخت گل می‌خورد

جام ملت‌های آسیا
جام ملت‌های آسیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود از مرحله حذفی که اتفاقا آخرین دیدار از مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیز به شمار می‌رود روز چهارشنبه به مصاف تیم سرسخت سوریه خواهد رفت.

آگهی

با اینکه دو تیم ایران و سوریه در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی و جام جهانی به مصاف یکدیگر رفته‌اند، اما دو کشور تنها یک بار در جام ملت‌های آسیا با یکدیگر رو به رو شده‌اند که آن تک مسابقه هم به ۳۳ سال قبل باز می‌گردد؛ جایی که ایران و سوریه در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۰ به تساوی بدون گل دست یافتند. 

سوریه در سال‌های اخیر با نسلی از بازیکنان سرشناس خود توانسته به یکی از رقبای سرسخت برای ایران بدل شود که تیم ملی معمولا رقابت ساده‌ای در مقابل آنها نداشته‌اند. وضعیت ایران و سوریه در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا کاملا متفاوت بوده است؛ شاگردان امیر قلعه‌نویی با نمایش‌های تهاجمی موفق شدند در ۳ بازی خود به ۳ پیروزی دست یابند و با به ثمر رساندن ۷ گل در این مسابقات، عملکرد موفقی در بخش هجومی خود به ثبت برسانند. 

این در حالیست که در مقابل هکتور کوپر که همواره تیم‌هایش به نمایش دفاعی منسجم مشهور هستند در سه بازی مرحله مقدماتی خود همین رویکرد پی را گرفتند و در سه بازی تنها یک بار دروازه خود را باز شده دیدند و مقابل استرالیا شکست خوردند. سوری‌ها همچنین با تنها یک گل که در سومین بازی خود مقابل هند وارد دروازه حریف ضعیف خود کردند، توانستند با ۴ امتیاز به عنوان یکی از تیم‌های سوم برتر به مرحله یک هشتم نهایی راه یابند. 

سوری‌ها به بهره بردن از کاپیتان و ستاره خط حمله خود یعنی عمر خربین امیدوارند که بتوانند از سد خط دفاع نه چندان مستحکم ایران عبور کنند. 

با وجود انتقادات از خط دفاع ایران، امیرقلعه‌نویی در کنفرانس خبری پیش از این دیدار تاکید کرده که مدافعان تیمش سازماندهی خوبی دارند و گل‌های دریافت شده در مسابقه‌های اخیر به دلیل اشتباهات فردی رخ داده است. قلعه‌نویی همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس با اشاره به اینکه خود او بازیکن تکنیکی بوده، افزود: «ما فردا مترصد یک بازی هجومی هستیم، چون باید کاری کنیم که مردم از فوتبال لذت ببرند. این وظیفه بازیکنان است که افکار تاکتیکی کادرفنی و توانایی فنی خود را در زمین نشان بدهند. هرچند که تکنیک‌ها کمی ضعیف شده اما ما حتی در دنیا می‌توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. امیدوارم بچه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشند و اشتباهات کمتری داشته باشند. من چون خودم بازیکن تکنیکی بودم، بازیکنانم را از این نظر محدود نمی‌کنم.» 

قلعه‌نویی همچنین بار دیگر از فرصت استفاده کرد و به خاطرات تلخ خود با تیم ملی در سال ۲۰۰۷ پرداخت. مربی پیشین گل گهر سیرجان با اشاره به اینکه ۱۵ سال قبل هم در تیم ملی عملکرد موقفی داشته، مخالفانش را متهم کرد که با وجود نتایج خوب او را کنار گذاشتند. 

برنده مسابقه فردا باید به مصاف پیروز جدال ژاپن و بحرین برود که می‌تواند یک فینال زودرس بین ایران و ژاپن رقم بخورد. هرچند از نظر سابقه و رنکینگ فیفا، وضعیت بازیکنان تیم ملی بهتر است اما رقم خوردن برخی شگفتی‌ها در این مسابقات از جمله پیروزی اردن در مقابل عراق و یا شکست امارات در بازی با تاجیکستان باعث شده تا بسیاری از طرفداران ایران نگران تکرار چنین اتفاقاتی در مسابقه ایران و سوریه باشند. 

این مسئله به ویژه از آنجایی مطرح می‌شود که سوری‌ها با دفاع مستحکم و چندلایه خود کار را برای حریفان خود سخت می‌کنند و با توجه ضعف‌هایی که ایران به ویژه در دفاع‌های کناری خود دارد، ممکن است در ضد حملات جا بماند و شاگردان هکتور کوپر بتوانند دروازه علیرضا بیرانوند را باز کنند. 

با این حال همچنان کفه آمار به سود ایران سنگینی می‌کند چرا که در ۳۰ مسابقه‌ای که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند ایران به ۱۸ پیروزی دست یافته و سوری‌ها تنها یک بار موفق به شکست ایران شده‌اند. همچنین ۱۱ مسابقه هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در چهار بازی آخری که دو تیم در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، ایران بدون اینکه حتی یک گل دریافت کند موفق شده حریف خود را شکست دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گله تلویحی قلعه‌نویی به دلیل انتخاب داور کویتی برای قضاوت بازی ایران و قطر

جام ملت‌های آسیا؛ ایران صدرنشین صعود کرد؛ فلسطین طعم نخستین پیروزی را چشید

قطر با شکست اردن برای دومین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد