هیات لیبیایی مذاکرات خود را با مقام‌های لبنان درباره موسی صدر و هانیبال قذافی از سرگرفت

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و رهبر گروه امل که موسی صدر بنیاگذار آن بود
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و رهبر گروه امل که موسی صدر بنیاگذار آن بود Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک هیات از لیبی با سفر به بیروت، مذاکره با مقام‌های لبنان را برای روشن شدن سرنوشت موسی صدر، روحانی برجسته شیعه که در سال ۱۹۷۸ در لیبی ناپدید شده و همچنین آزادی پسر معمر قذافی، رهبر سابق این کشور که از سال ۲۰۱۵ در لبنان زندانی است، از سرگرفت.

آگهی

به گفته مقام‌های قضایی و امنیتی، این گفتگوها با هدف عملیاتی کردن تفاهم‌نامه سال ۲۰۱۴ میان لیبی و لبنان به منظور یافتن اطلاعات دقیق درباره پرونده ناپدید شدن موسی صدر انجام شده است.

سرنوشت موسی صدر همچنان مساله دردناکی در لبنان به شمار می‌رود. خانواده آقای صدر بر این باورند که او ممکن است همچنان در یکی از زندان‌های لیبی زنده باشد، اگرچه بیشتر لبنانی‌ها معتقدند که این روحانی دیگر زنده نیست. آقای صدر در صورت زنده بودن اکنون باید ۹۴ سال داشته باشد.

هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، رئیس جمهور مخلوع لیبی در سال ۲۰۱۵ توسط شبه‌نظامیان لبنانی که خواستار اطلاع از سرنوشت موسی صدر بودند، ربوده شد. پلیس لبنان مدتی بعد اعلام کرد که آقای قذافی را تحویل گرفته است. او از آن زمان تاکنون به اتهام پنهانکاری در مورد سرنوشت موسی صدر در زندانی در بیروت نگهداری می‌شود.

هانیبال قذافی تا پیش از ربوده شدن، به همراه الين سكاف، همسر لبنانی و فرزندانش در سوریه و در تبعید به سر می‌برد.

یک مقام آشنا به این پرونده به آسوشیتدپرس گفت که اعضای هیات لیبیایی در سفر به بیروت با وزیر دادگستری لبنان و دادستان پرونده موسی صدر دیدار کرده‌اند.

به گفته این منبع خبری، اعضای هیات لیبیایی قرار است هفته آینده بار دیگر به لبنان سفر کنند. او همچنین گفت که پرونده‌های موسی صدر و هانیبال قذافی به صورت جداگانه بررسی می‌شود.

موسی صدر بنیانگذار گروه «اَمَل» بود. رهبری این گروه در حال حاضر بر عهده نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری از پیروان موسی صدر معتقدند که معمر قذافی به دلیل اختلاف بر سر پولی که از جانب لیبی به شبه‌نظامیان لبنانی داده شده بود، دستور کشتن این روحانی صادر کرده است.

لیبی ادعا می‌کند که موسی صدر و دو همراهش در سال ۱۹۷۸ طرابلس را در پروازی به مقصد رم ترک کرده است.

در ماه اوت گذشته، مقام‌های قضایی لیبی در درخواستی رسمی از لبنان خواستار آزادی هانیبال قذافی به دلیل وخامت وضعیت جسمانی او در زندان شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبران لیبی با تشکیل یک دولت یکپارچه جدید موافقت کردند

اعضای یک شبکه جاسوسی اسرائیل در فرودگاه بیروت دستگیر شدند

درخواست لیبی از لبنان برای آزادی پسر قذافی؛ آیا سرنوشت موسی صدر با هانیبال ارتباط دارد؟