تناقض‌گویی مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد حجاب با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس

انتخابات ریاست جمهوری ایران
انتخابات ریاست جمهوری ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمتر از دو ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس در ایران، مقام‌های این کشور با وجود نگرانی‌ها نسبت به سطح پایین مشارکت مردم همچنان در خصوص مواجهه با پدیده زنان و دخترانی که زیر بار حجاب اجباری نمی‌روند، دچار اختلاف نظر هستند.

آگهی

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر ایران در سخنرانی‌های اخیر خود مدام بر لزوم افزایش سطح مشارکت در انتخابات سخن گفته و تاکید کرده که مخالفت با انتخابات «مخالفت با جمهوری اسلامی» و حتی «مخالفت با اسلام» است.

میزان مشارکت مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به ۴۲.۵۷ درصدرسید که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس پس از انقلاب ۵۷ بود. 

در همین حال، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز یکشنبه گزارش داد که بر پایه نتایج ۴ نظرسنجی که توسط ۴ موسسه جداگانه در فاصله ۲ تا ۳ ماه قبل از انتخابات ۱۱ اسفند امسال انجام شده، نرخ مشارکت به ۴۰ درصد رسیده است.

در چنین شرایطی، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در واکنش به سوالی مبنی بر شایعه جلوگیری از رای‌دادن افراد بی‌حجاب در انتخابات گفت: «حق رای در هیچ قانونی سلب نشده‌ و حتی توسط دادگاه سلب شدنی نیست. رای دادن یک حق و یک تکلیف است و نمی‌توان حق کسی را سلب کرد. از موضوع حجاب در انتخابات دو قطبی سازی نشود؛ اینها دو قطبی سازی‌های کاذب است. الحمدلله جامعه ما نسبت به موازین اعتقادی مقید است‌ و رهبری هم همه را به انتخابات دعوت کرده‌ است. هرکس با هر دیدگاهی حق تعیین سرنوشت دارد و ان شاءالله از این حق استفاده می‌کند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

 در حالی که برخی ناظران مسائل ایران، اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را نرمشی مقعطی در برابر دختران و زنان مخالف حجاب اجباری با هدف افزایش نرخ مشارکت در انتخابات ارزیابی کردند ولی در مقابل، احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، در گفت‌و‌گویی که حاشیه جلسه کابینه انجام داده درباره «بی حجابی و وضعیت پوشش برخی افراد در برخی از مراکز خرید» گفت که «دستگاه‌های مربوطه موظف هستند برخورد کنند.»

آقای وحیدی گفت که هر کسی در فضای خصوصی خود آزاد است، ولی در فضای عمومی و در فضا‌هایی مانند فروشگاه‌ها و سطح شهر باید حتما قانون رعایت شود و این از تکالیف قانونی است.

وزیر کشور ایران همچنین تاکید کرد که رئیس قوه قضائیه چندین بار تذکر دادند و از دستگاه‌ها و ضابطین خواستند برابر قانون عمل کنند.

روز ۱۱ اسفند مشخص خواهد شد که مقام‌های جمهوری اسلامی کدام رویکرد را در قبال مخالفان حجاب اجباری که قصد رای دادن را دارند، اعمال خواهد کرد؛ «مماشات» به نفع افزایش مشارکت در انتخابات یا «نشان دادن مشت آهنی» و ممانعت از رای دادن مخالفان حجاب اجباری.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد

سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

حمله شبانه چند مرد به خانه دختری که به مقاومت در برابر حجاب اجباری تاکید کرده بود