سیاستمدار صلح‌طلب روس برای رقابت انتخاباتی با پوتین درخواست نامزدی داد

یکاترینا دونتسووا، قانونگذار منطقه‌ای در روسیه که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد
یکاترینا دونتسووا، قانونگذار منطقه‌ای در روسیه که برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سیاستمدار زن روس که خواستار صلح در اوکراین است روز چهارشنبه مدارک خود را برای ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۲۴ به کمیسیون مرکزی انتخاباتی در این کشور ارائه کرد.

آگهی

بدین ترتیب، در صورت پذیرش نامزدی یکاترینا دونتسووا که از حامیان صلح در اوکراین به شمار می‌رود، وی از رقبای ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه خواهد بود.

خانم دونتسووا که از نمایندگان یک پارلمان منطقه‌ای در کشورش است تلاش دارد تا با ترویج دیدگاه و خط مشی فکری خود مبتنی بر هدایت روسیه‌ای متمایل به اهداف صلح‌آمیز و انسانی، اهمیت بر روابط دوستانه و آمادگی برای همکاری با همه بر اساس اصل احترام، ولادیمیر پوتین را در این انتخابات به چالش بکشد.

وی روز چهارشنبه پس از ارائه مدارک ثبت نام خود به کمیسیون مرکزی انتخابات در مسکو، به خبرنگاران گفت امیدوار است که این رویداد الهام‌بخش هوادارانش باشد.

اگر این قانونگذار منطقه‌ای که پیش‌تر به حرفه روزنامه‌نگاری اشتغال داشت به عنوان یک نامزد مستقل پذیرفته شود، در مرحله بعد باید ۳۰۰ هزار امضا برای حمایت از نامزدی خود در دست کم ۴۰ منطقه از روسیه جمع آوری کند.

یکاترینا دونتسووا در گفتگو با خبرنگاران یادآور شد که که احساس موفقیت می‌کند و افزود: «ما هر کاری را که لازم بود انجام داده‌ایم. این گام برداشته شده و امیدوارم الهام بخش افرادی باشد که از ما حمایت می‌کنند.»

وی ابراز امیدواری کرد که مراحل ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات با موفقیت سپری شود. خانم دونتسووا با این حال تاکید کرد که «مطمئناً جمع‌آوری امضا کار بزرگی است و امیدوارم مردم فعالانه مشارکت کنند.»

دومای روسیه ۱۷ مارس سال آینده میلادی را به عنوان تاریخ برپایی انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور تعیین کرده است.

ولادیمیر پوتین که یک گام دیگر تا پنجمین دوره ریاست جمهوری خود فاصله دارد طی بیست و چهار سال قدرت، کنترل شدیدی بر نظام سیاسی کشورش ایجاد کرده است، امری که به اعتقاد تحلیلگران تضمینی بر انتخاب مجدد او در ماه مارس خواهد بود.

چهره‌های شاخص اپوزیسیون و منتقدان برجسته‌ای که می توانند او را به چالش بکشند یا در زندان هستند یا در خارج از کشور زندگی می‌کنند. اغلب رسانه‌های مستقل در این کشور نیز توقیف شده‌اند.

خانم دونتسووا پیش‌ از این در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که نسبت به رویه گذشته کرملین در هدف قرار دادن فعالان مخالف و معترضان بیم و هراس دارد.

وی با این حال بر ضرورت «ارائه دیدگاهی جایگزین» برای پوتین و سیاست‌های جاری او در روسیه تاکید کرده است.

یکاترینا دونتسووا گفته است که در صورت انتخاب شدن، اولین فرمان ریاست جمهوری او آزادی «زندانیان سیاسی» در روسیه خواهد بود.

وی پیش‌تر در اظهاراتی از آمادگی خود برای آزادی الکسی ناوالنی، فعال ضد فساد و دشمن سرسخت پوتین صحبت به میان آورده بود.

خانم دونتسوا نخستین گام‌های خود را به سمت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه گذشته برداشت، زمانی که وی مطابق با قانون انتخاباتی این کشور موفق به جلب حمایت ۵۰۰ نفر شد.

این حمایت به شکل برپایی تجمعی از سوی پانصد نفر در حمایت از نامزدی یکاترینا دونتسووا در مسکو انجام شد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین یک فرد قاتل و شیطان‌پرست را پس از جنگیدن علیه اوکراین عفو کرد

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم