حمله به سفارت آمریکا در بغداد؛ تعدادی از عاملان حلمه با «سرویس‌های امنیتی» در عراق ارتباط داشتند

حمل پرچم ایالات متحده، پرچم عراق توسط نیروهای ایالات متحده در عراق
حمل پرچم ایالات متحده، پرچم عراق توسط نیروهای ایالات متحده در عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات عراقی روز پنجشنبه از بازداشت تعدادی از عاملان حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد خبر دادند و گفتند که تعدادی از آن‌ها با «سرویس‌های امنیتی» این کشور ارتباط داشتند.

آگهی

هم‌زمان با جنگ اسرائیل و حماس و افزایش تنش‌ها در منطقه، در روز هشتم دسامبر دو راکت به سمت محوطه سفارت ایالات متحده در بغداد شلیک شد. این حملات تلفات جانی در پی نداشت. 

مقامات عراقی در بیانیه‌ای از بازداشت تعدادی از عاملان این حمله خبر دادند. ژنرال یحیی رسول، سخنگوی نخست وزیر عراق گفته است که شماری از این افراد وابسته به سازمان‌های امنیتی عراق هستند و از این موضوع ابراز تاسف کرد. 

در این بیانیه بدون فاش شدن هویت افراد بازداشت شده آمده است که سرویس‌های امنیتی عراق افرادی را بازداشت کرده‌اند که «به ورود جنایتکاران به منطقه‌ای که شلیک از آنجا انجام شده‌است کمک کرده‌اند.»

یک مقام امنیتی در بغداد که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود از دستگیری ۱۳ نفر از جمله برخی از اعضای نیروهای امنیتی خبر داد.

مقامات عراقی عنوان کردند که «این گونه حملات تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات کشور محسوب می‌شود و همچنین لطمه‌ بزرگی به عراق وارد می‌کند که قابل تحمل نیست و نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد.»

حمله روز جمعه به سفارت آمریکا تلفات جانی در پی نداشت و تنها خسارات مادی جزئی برجای گذاشت.

در روز حمله، سخنگوی سفارت آمریکا گفت که شواهد حاکی از آن است که این حمله از سوی «شبه‌نظامیان وابسته به ایران که آزادانه در عراق فعالیت دارند» صورت گرفته است.

واشنگتن می‌گوید از ده روز پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس تا کنون حداقل ۹۲ حمله علیه نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه انجام شده است.

مسئولیت بیشتر این حملات را گروه «مقاومت اسلامی در عراق» بر عهده گرفته است. این گروهی توسط نیروهای عضو حشدالشعبی شکل گرفته است.

خبر بازداشت تعدادی از عاملان حمله به سفارت آمریکا دو روز پس تماس تلفنی محمد شیاع سودانی، نخست‌ وزیر عراق با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالت متحده اعلام شده است.

آقای سودانی پیش‌تر گفته بود که بدون هیچ گونه دخالت خارجی «نیروهای امنیتی عراق توانایی لازم را برای انجام وظیفه و یافتن عاملان حملات علیه سفارتخانه دارند.»

پس از حمله به سفارت آمریکا، پارلمانی عراق این حملات راکتی را محکوم کرد و از اقدامات دولت در این زمینه حمایت کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد که با نیروهای داعش می‌جنگند. در پی پیشروی و گسترش عملیات‌های نظامی گروه داعش بسیاری از کشور‌ها از جمله ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ ائتلافی بین المللی تشکیل دادند.

از آن زمان تا کنون برخی از این نیروها همچنان در منطقه حضور دارند تا علیه این گروه مبارزه کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد

فرانسه، آلمان و ایتالیا خواستار تحریم‌های متمرکز اتحادیه اروپا علیه حماس شدند

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد