پیام خوش آمدگویی در آسابا؛ داستان عجیب پروازی که فکر می‌کرد به مقصد رسیده است

مسافران پرواز یونایتد ایرلاینز نیجریه
مسافران پرواز یونایتد ایرلاینز نیجریه Copyright عکس ها از شبکه اجتماعی ایکس
Copyright عکس ها از شبکه اجتماعی ایکس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پرواز یونایتد ایرلاینز نیجریه که روز یکشنبه از پایتخت تجاری این کشور در شهر «لاگوس» برخاسته بود و به سمت «ابوجا»، پایتخت سیاسی این کشور در حرکت بود، ناگهان سر از فرودگاه بین‌المللی «آسابا» در آورد. اما آیا می‌توان روایت مقامات شرکت پروازی یونایتد ایرلاینز نیجریه را باورپذیر دانست؟

آگهی

به محض نشستن هواپیما بر روی باند فرودگاه، خلبان این پرواز اعلام می‌کند که «به فرودگاه بین‌المللی نمدی آزیکیوه در ابوجا خوش آمدید»، اما واقعیت چیز دیگری بود و این هواپیما در واقع در شهر آسابا در کرانه غربی رودخانه نیجر و ۳۳۰ کیلومتر دورتر از مقصد اصلی فرود آمده بود.

هیچ کس تا لحظه پیاده شدن متوجه این اشتباه نشده بود.

با این حال، این شرکت هواپیمایی سعی می‌کند این موضوع را طور دیگری جلوه دهد و در یک بیانیه مطبوعاتی، می‌گوید که خدمه پروازی در مسیر ابوجا بوده‌اند، اما به دلیل آب و هوای نامناسب در شهر ابوجا، این پرواز به طور موقت به شهر آسابا تغییر مسیر داده است.

این شرکت هواپیمایی اضافه کرد که کاپیتان پرواز نیز از وضعیت بد آب و هوا مطلع شده است و خدمه کابین سهوا آن «پیام خوش آمدگویی به شهر ابوجا» را اعلام کرده است و همین موضوع باعث سردرگمی مسافران شد.

واقعیت ماجرا چیست؟

بیانیه رسمی این شرکت هواپیمایی بیشتر باعث سردرگمی شد تا اینکه معماها را حل کرده باشد. چرا که بر طبق داده‌های بازیابی شده از وبسایت «فلایت رادار ۲۴» که موقعیت پروازهای مسافربری را بر روی نقشه نمایش می‌دهد، متوجه می‌شویم که این پرواز به محض اینکه که از فرودگاه لاگوس بلند می‌شود مستقیما مسیر خود را به شهر آسابا پیش می‌گیرد.

حال آنکه در حالت عادی، خلبان معمولا تا فرودگاه مقصد را پرواز می‌کند و آن موقع است که در صورت نامساعد بودن آب و هوا تصمیم می‌گیرند که به فرودگاهی در همان نزدیکی تغییر مسیر دهند یا نه.

یکی از مسافران این پرواز این نظریه را مطرح می‌کند که از همان فرودگاه مبدا به خلبان برنامه پرواز اشتباهی داده بودند. وی در یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «[فقط] در نیجریه، کشور من. حدود یک ساعت پیش با یونایتد ایرلاینز از لاگوس به مقصد ابوجا پرواز کردیم، و پس از رسیدن، خدمه کابین با اطمینان اعلام کردد که ما به ابوجا رسیده‌ایم، بعد ناباورانه متوجه شدیم در آسابا فرود آمده‌ایم. ظاهرا از همان لاگوس به خلبان ما برنامه پرواز را اشتباهی داده‌اند.»

این موضوع خیلی جدی است

«سازمان هوانوردی کشوری در نیجریه» (NCAA) با انتشار این بیانیه‌ای، این انحراف غیرمنتظره را بی‌اهمیت نمی‌دانند. این سازمان تحقیقاتی را در مورد شرایط مربوط به این پرواز و سردرگمی که در حوزه عمومی ایجاد کرده است، آغاز کرده است.

علاوه بر این، «سازمان هوانوردی کشوری در نیجریه» کلیه پروازهای هواپیماهای اجاره‌ای در خطوط یونایتد ایرلاینز نیجریه را به حالت تعلیق در آورد. 

یونایتد ایرلاینز عمدتا از هواپیماهای اجاره‌ای استفاده می‌کند که در آن هم هواپیماها و هم خدمه آن توسط خطوط هوایی دیگر تأمین می‌شوند.

نتیجه‌گیری

پرواز خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز نیجریه یک پرواز مستقیم از لاگوس به آسابا انجام داد، نه اینکه این گونه باشد که پرواز از مسیر خود به سمت ابوجا منحرف شده باشد.

به علاوه، در آن زمان شرایط جوی برای فرود ایمن در فرودگاه ابوجا مساعد بوده است. چه بسا، در مدت زمان پرواز این هواپیما، ۱۱ هواپیمای دیگر از فرودگاه ابوجا برخاسته یا فرود آمدند.

بنابراین، می‌توان گفت ادعای این شرکت مبنی بر تغییر مسیر پرواز به دلیل آب و هوای بد نادرست است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان گرفتاری ۱۷ روزه؛ امدادگران هندی تمام ۴۱ کارگر محبوس در تونل را نجات دادند

خبرنگار جوان بلژیکی برای گزارش‌هایش از افغانستان برنده جایزه «آلبر لوندر» شد

علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟