نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل؛ ترکیه به باد انتقاد گرفته شد

نشست ناتو در مقر ناتو در بروکسل، بلژیک
نشست ناتو در مقر ناتو در بروکسل، بلژیک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چندین وزیر امور خارجه کشورهای عضو ناتو که روز سه‌شنبه در بروکسل گردهم آمدند، ناامیدی خود را از ترکیه ابراز کردند. به گفته آنها با وجود ماه‌‌ها مذاکره، ترکیه در تصویب الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی کُند عمل می‌کند.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه این نشست با هاکان فیدان، همتای ترک خود گفتگو کرد و بار دیگر تاکید کرد که آنکارا باید عضویت سوئد را «در اسرع وقت» تصویب کند. 

این در حالی است که بلینکن پیش از این سفر اخیر خود به پایتخت ترکیه به طور مفصل با او صحبت کرده بود. به این ترتیب واشنگتن و سایر کشورهای این اتحاد، ترکیه را به طولانی کردن فرایند الحاق متهم کردند.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه به مطبوعات گفت: «ما از ترکیه و مجارستان انتظار داریم که این الحاق را بدون تاخیر بیشتر تصویب کنند.»

او افزود: «قدرت و اعتبار اتحاد ما در خطر است. ما نباید روز دیگری را از دست بدهیم.»

پارلمان ترکیه از اواسط ماه نوامبر بررسی پروتکل الحاق سوئد به ناتو را آغاز کرده است. الحاق سوئد مستلزم رای موافق تمام ۳۱ عضو ناتو است. 

ترکیه همراه با مجارستان، آخرین اعضای ناتو هستند که مانع ورود سوئد به این ائتلاف شده‌اند. این در حالی است که در ماه مارس، شرایط فنلاند برای پیوستن به این گروه تایید شده است. 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در ماه ژوئیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده بود در همان زمان ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از این که آقای اردوغان موافقت کرده که پروتکل الحاق سوئد به ناتو را «در اسرع وقت» به پارلمان ترکیه ارسال کند، استقبال کرده بود. اما از آن زمان، کار به سختی پیش رفته است. 

الینا والتونن، وزیر امور خارجه فنلاند به نوبه خود اعلام کرد که «بسیار ناامید» است و تاکید کرد که این کشورهای متحد امیدوار بودند که این الحاق در نشست ناتو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه امضا شود. او گفت امیدار است که این ماجرا «قبل از کریسمس» به نتیجه برسد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز دوشنبه گفته بود: «روند این الحاق رو به جلو است، اما من می‌خوهم که سریع‌تر اتفاق افتد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناتو نگران «لفاظی‌های جدایی‌طلبانه» صرب‌ها در بوسنی است

نشست وزیران دفاع ناتو؛ «ترکیه از محکوم کردن حملات حماس به عنوان یک اقدام تروریستی خودداری کرد»

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد