«بزرگترین حمله پهپادی روسیه به پایتخت اوکراین»؛ زلنسکی: اکثر شاهدهای انتحاری ساخت ایران منهدم شدند

امدادگران در کنار ساکنان آپارتمانی آسیب دیده در پی حمله پهپادی روسیه به کی‌یف
امدادگران در کنار ساکنان آپارتمانی آسیب دیده در پی حمله پهپادی روسیه به کی‌یف Copyright Efrem Lukatsky/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Efrem Lukatsky/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوکراین روز شنبه ۲۵ نوامبر از بزرگترین حمله پهپادی روسیه به کی‌یف، پایتخت، خبر داد، حمله‌ای با پهپادهای انتحاری شاهد ساخت ایران و انفجارهایی که ساکنان پایتخت اوکراین را با طلوع خورشید سراسیمه از خواب بیدار کرد.

آگهی

مقامات اوکراین این حمله را که با بیش از ۷۰ فروند پهپاد شاهد صورت گرفت، بزرگترین حمله در نوع خود از آغاز حمله ارتش روسیه تا به امروز، توصیف کردند.

این حمله بامداد روز شنبه آغاز شد و با طلوع خورشید به اوج خود رسید و صدای آژیر هشدار حمله هوایی تا شش ساعت متوالی قطع نشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری، گفت که اگرچه نه همه پهپادها، اما اکثر بیش از ۷۰ پهپاد انتحاری روسیه توسط پدافند هوایی اوکراین منهدم شدند.

نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کرد توانسته است ۷۱ فروند پهپاد شاهد و یک موشک را در حمله‌ای که نواحی مختلف کی‌یف را هدف گرفت، ساقط کند. 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، هم گفت که پنج نفر از جمله دختری ۱۱ ساله در حمله هوایی روسیه زخمی شده و ساختمان‌هایی در اکثر نواحی پایتخت آسیب دیدند. 

شهردار کی‌یف با بیان این که «دشمن همچنان رعب و وحشت می‌کارد» گفت که لاشه پهپادهای ساقط شده باعث آتش‌سوزی در یک مهد کودک شده است. 

ولودیمیر زلنسکی هم گفت «رهبران روسیه به توانایی خود در کشتن افتخار می کنند» و این حمله در بامداد روزی صورت گرفت که اوکراینی‌ها در آن به سوگ «هولودومور» نشسته‌اند.

 اوکراینی‌ها می‌گویند قحطی‌ای که ۹۰ سال پیش (۱۹۳۳-۱۹۳۲ میلادی) توسط شوروی سابق در کشورشان ایجاد شد و جان چندین میلیون نفر را گرفت، عمدی بوده است و آن واقعه را «هولودومور» می‌نامند. 

رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر حمله نظامی روسیه به کشورش را به هولودومور تشبیه کرده بود.  

اوکراین و بیش از ۳۰ کشور دیگر هولودومور را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند که هدفش نابودی استقلال اوکراین بوده است.

مسکو این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که مرگ و میرهای آنوقت نتیجه سیاست نسل‌کشی عمدی نبوده است و روس‌ها و سایر گروه‌ها و قوم‌ها نیز از قحطی آن دوران آسیب دیدند و کشته دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پهپادهای انتحاری «شاهد» چگونه به ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین تبدیل شدند؟

اصابت پهپادهای انتحاری «ساخت ایران» در حمله بزرگ روسیه به چند زیرساخت اوکراینی

عملیات ضد تهاجمی ارتش اوکراین علیه روسیه؛ کی‌یف از فتوحات تازه در ساحل دنیپرو خبر داد