علیرغم سخنان «یهودی‌ستیزانه» ایلان ماسک، کاخ سفید قراردادهای امنیتی با شرکت‌های او را حفظ می‌کند

Elon Musk
Elon Musk Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که کاخ سفید با وجود محکوم کردن سخنان یهودی‌ستیزانۀ ایلان ماسک در شبکه «ایکس»، بهره‌مندی خود از فناوری‌های اسپیس‌ایکس یا استارلینک را متوقف نمی‌کند.

آگهی

او در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا دولت در قراردادهای خود با شرکت‌های ایلان ماسک در زمینه‌هایی همچون ساخت موشک یا بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای تجدیدنظر خواهد کرد، گفت: «در بخش خصوصی نوآوری‌های زیادی وجود دارد که احمقانه است اگر برخورداری از آنها را متوقف کنیم».

جان کربی افزود که ارتباطی میان لفاظی‌های ایلان ماسک از یکسو و خدماتی که شرکت‌هایش به مجموعه امنیت ملی آمریکا ارائه می‌دهد از سوی دیگر، نمی‌بیند. 

با این وجود تاکید کرد این موضوع که دولت آمریکا قصد توقف استفاده از فناوری‌های شرکت‌های ماسک را ندارد «به این معنی نیست که لفاظی‌های یهودی‌ستیزانۀ او را می‌پذیرد یا موافق آن است و حمایت می‌کنند».

«عین حقیقت را می‌گویید»

ایلان ماسک هفته گذشته نوشت که با یک تئوری توطئه یهودستیزانه که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر شده بود موافق است. این تئوری ادعا می‌کرد که یهودیان «یک نفرت دیالکتیکی را علیه سفیدپوستان» به راه انداختند و ماسک در پاسخ نوشت: «شما عین حقیقت را می‌گویید.»

این کار باعث شد که شرکت‌های بزرگی مانند اپل، دیزنی و کامکست، تبلیغات خود را در شبکه «ایکس» متوقف کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که دولت فدرال به دلیل ملاحظات فنی و امنیتی نمی‌تواند واکنش مشابهی داشته باشد.

 بویژه آنکه با توجه به ادامه جنگ روسیه و اوکراین، استفاده پنتاگون از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کمک به اوکراین ضروری است.

در ماه سپتامبر نیز شرکت اسپیس‌ایکس قرارداد جداگانه‌ای را با پنتاگون برای «استارشیلد» که یک نسخه ویژه نظامی از استارلینک است، امضا کرد.

اوایل ماه جاری همچنین شرکت اسپیس‌ایکس از سازمان هوانوردی فدرال آمریکا اجازه گرفت تا پرتاب آزمایشی موشک فوق سنگین خود به نام «استارشیپ» را در تگزاس انجام دهد. 

پیام جو بایدن در شبکه تردز
پیام جو بایدن در شبکه تردزphoto

پست یهودستیزانه ایلان ماسک در شبکه «ایکس» در هفته گذشته با واکنش سریع کاخ سفید مواجه شد و اندرو بیتس، از سخنگویان کاخ سفید اعلام کرد: «ما ترویج سخنان یهودستیزانه و نژادپرستانه را شدیدا محکوم می‌کنیم که در تضاد با ارزش‌های اصلی ما به عنوان یک آمریکایی است.»

او افزود: «مسئولیت همه ما این است که مردم را علیه نفرت گرد هم بیاوریم و موظفیم علیه هرکسی که به حیثیت هموطنان آمریکایی‌اش حمله می‌کند و امنیت جامعه ما را به خطر می‌اندازد، سخن بگوییم».

روز دوشنبه نیز جیل بایدن، بانوی اول آمریکا و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور اعلام کردند که پروفایل‌‌های خود را در شبکه اجتماعی «تردز» ایجاد کرده‌اند؛ یعنی در پلتفرمی که شرکت متا برای رقابت با شبکه اجتماعی «ایکس» ساخته است. البته یکی از مقامات کاخ سفید گفت که راه اندازی این پروفایل‌ها برای هفته‌ها در دستور کار بوده است.

جو بایدن نیز پروفایل خود را در «تردز» ایجاد کرد و در اولین پست نوشت: «مردم، این رئیس جمهور بایدن است. امروز از پلتفرم جدیدی با شما سخن می‌گویم اما پیامم برای شما تغییری نکرده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملیسا باررا بازیگر سری فیلم‌های «جیغ» به دلیل اظهارات «یهود ستیزانه» از کار اخراج شد

تداوم انتقادهای ایلان ماسک از کمک آلمان به پناهجویان: نظرسنجی کرده‌اید؟

کنایه بایدن به ترامپ در ضیافت شام با خبرنگاران: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم