گاف‌های جو بایدن و دونالد ترامپ؛ سلامت نامزدها سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را تعیین می‌کند؟

برهم خوردن تعادل جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
برهم خوردن تعادل جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هرچند اشتباهات لفظی مکرر جو بایدن و صحنه‌های زمین خوردن او در سال‌های اخیر واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته، با این حال گاف‌های رقیب جمهوری‌خواه او نیز در ماه‌های اخیر کم نبوده است. امری که باعث شده پرسش‌هایی درباره توانایی این دو نفر برای برای انتخابات بعدی آمریکا به وجود بیاید.

آگهی

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ در پیش است و چه جو بایدن در این رقابت پیروز شود و چه دونالد ترامپ، فرد برنده پیرترین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که سوگند یاد خواهد کرد.

در حالی که وضع سلامت و گاف‌های مکرر رئیس‌جمهور دموکرات این سال‌ها بسیار در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، رقیب جمهوری‌خواه او نیز در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای توجهات را به خود جلب کرده است.

در هفته‌های اخیر دونالد ترامپ به تناوب رهبران مجارستان و ترکیه را با هم اشتباه گرفته، مدعی شده که در انتخابات ۲۰۱۶ باراک اوباما را شکست داده (نه هیلاری کلینتون را) و هشدار داده که جهان به سمت یک جنگ جهانی دوم (و نه سوم) پیش می‌رود.

این صحنه‌ها از دونالد ترامپ دستمایه کارزارهای تبلیغاتی رقبای او در داخل حزب جمهوری‌خواه شده است، رقبایی که می‌خواهند به رای‌دهندگان آمریکایی یادآوری کنند ترامپ خیلی هم جوان نیست.

در همین حال جو بایدن نیز، که دوشنبه تولد ۸۱ سالگی خود را جشن می‌گیرد، در این کارزار شبکه‌های اجتماعی برای دست انداختن دونالد ترامپ شرکت کرد و ناراضی به نظر نمی‌رسید که می‌دید این بار سن یک نفر دیگر به جز خودش دستمایه شوخی شده است.

این در شرایطی است که دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در مجموع در وضعیت بسیار خوبی ظاهر شده و ساعت‌ها با حامیان خود تعامل دارد. اما آیا اشتباهات مکرر ترامپ، ویدئوهایی از چسبیدن او به نرده برای جلوگیری از لیز خوردن و لرزش هنگام نوشیدن از یک لیوان آب یا لحظات حواس پرتی وخستگی نشان‌دهنده افول رئیس‌جمهور سابق است؟

جو بایدن و دونالد ترامپ، نامزدهای احتمالی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴
جو بایدن و دونالد ترامپ، نامزدهای احتمالی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴عکس: آسوشیتد پرس

این چیزی است که خیلی دقیق نمی‌توان گفت. کایل کندیک، کارشناس علوم سیاسی، در این باره می‌گوید: «اگرچه به لحاظ سنی فاصله چندانی با هم ندارند، اما اینطور به نظر می‌رسد که بایدن از ترامپ پیرتر است.»

این تصوری است که در نظرسنجی‌ها نیز تایید شده است. دو سوم آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که رئیس‌جمهور کنونی برای دوره دوم خیلی مسن است، این در حالی است که این میزان درمورد ترامپ تنها حدود ۵۰ درصد است.

آقای کندیک اضافه می‌کند: «باید ببینیم دو نامزد در صحنه رقابت چگونه رفتار می‌کنند. درست یا غلط، فکر می‌کنم ترامپ به همین شکل ارزیابی نمی‌شود زیرا او مدت‌هاست که حرف‌های غیرمعقول می‌زند.»

قوانین می‌گویند وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا باید بر همه شهروندان این کشور شفاف باشد. از این نظر جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باید هر سال تحت چندین معاینات پزشکی قرار گیرد که نتایج آن با جزئیات زیادی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

برای مثال می‌دانیم که او در ماه فوریه یک ضایعه سرطانی «کوچک» را از پوستش برداشته یا اینکه در سال ۲۰۲۱ تحت عمل کولونوسکوپی قرار گرفته است. این شفافیت پزشکی اما درباره رقیب جمهوری‌خواه جو بایدن صدق نمی‌کند و از سه سال پیش که دونالد ترامپ قدرت را ترک کرده تقریباً هیچ جزئیاتی در مورد وضعیت سلامتی او، که یک دوستدار پر و پا قرص فست‌فود به شمار می‌رود، به بیرون درز نکرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گمانه‌زنی درباره وضعیت سلامت نامزدهای ریاست‌جمهوری البته چیز تازه‌ای نیست. زمانی در دهه هشتاد میلادی منتقدان توانایی‌های فکری رونالد ریگان را در دور دوم ریاست‌جمهوری او زیر سوال می‌بردند. چند سال پس از ترک قدرت بود که مشخص شد او از بیماری آلزایمر رنج می‌برد.

زمانی که از ران دیسانتیس، نامزد جمهوری‌خواه، در مورد سن دونالد ترامپ پرسیده شد گفت ریاست‌جمهوری «کار آدم‌های ۸۰، ۹۰ ساله‌ نیست». 

نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه دیگر که ۵۱ ساله است، از طرف دیگر بارها خواستار آزمون استعدادهای فکری برای هر مقام منتخب بالای ۷۵ سال شده است. با این حال هیچ شرایطی دستکم تا کنون تغییر نکرده و این شهروندان ایالات متحده هستند که تشخیص خواهند داد کدام فرد به لحاظ توانایی و قابلیت می‌تواند رئیس‌جمهور بعدی آمریکا لقب بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بزن بریم براندون»؛ توهین به رئیس جمهور آمریکا در شب کریسمس

تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا؛ دانشگاه کلمبیا از ضرب‌الاجل خود عقب‌ نشست

واکنش مسئولان به تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟