اوکراین یک قدم دیگر برای پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر شد؛ مذاکرات رسمی الحاق امسال آغاز می‌شود؟

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در سمت راست و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف اوکراین شرکت کردند.
رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی در سمت راست و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف اوکراین شرکت کردند. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اجرایی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در مورد آمادگی اوکراین برای آغاز مذاکرات رسمی عضویت به این بلوک با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

آگهی

 اوکراین تلاش خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را پس از تهاجم همه جانبه مسکو به خاک این کشور در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد و در ژوئن گذشته رسما به عنوان نامزد پیوستن به این اتحادیه معرفی شد. 

اکنون کمیسیون اروپا در حال صدور حکم خود است که آیا کی‌یف اصلاحات اولیه را برای پیوستن به این بلوک را به خوبی انجام داده است یا خیر و سپس ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا در نشست دسامبر درباره آغاز مذاکرات رسمی الحاق اوکراین تصمیم خواهند گرفت.

در بروکسل انتظار می‌رود که اوکراین به همراه مولداوی، دیگر همسایه شوروی سابق از حمایت کمیسیون اروپا برای حرکت به مرحله بعدی عضویت در این بلوک برخوردار شود. 

روز شنبه، اورزولا فن در لاین، رییس این کمیسیون، کی‌یف را به دلیل تکمیل «بیش از ۹۰ درصد» از هفت معیار اصلاحاتی که بروکسل تعیین کرده بود، از جمله مقابله با اختلاس و مهار قدرت الیگارشی تحسین کرد. 

او در جریان بازدید از کی‌یف به پارلمان اوکراین گفت: «من مطمئن هستم که می‌توانید به هدف بلندپروازانه خود برسید: به این معنی که تصمیم تاریخی برای باز کردن روند مذاکرات الحاق در سال جاری صورت خواهد گرفت.»

اگر اوکراین جنگ زده در روند تایید برای عضویت قرار بگیرد، همچنان در مسیر پرزحمت اصلاحاتی قرار خواهد گرفت که می‌تواند سال‌ها و شاید حتی دهه‌ها ادامه داشته باشد. 

ترکیه مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد، اما این مذاکرات به بن‌بست رسیده است. آلبانی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان هم در حال مذاکره هستند. 

با این حال،‌ جنگ در اوکراین به تلاش‌های متوقف شده اتحادیه اروپا برای پذیرش اعضای جدید جان تازه‌ای دمیده است، چرا که این بلوک به دنبال جلوگیری از نفوذ روسیه و چین است. 

کشور بوسنی هم در ماه دسامبر نامزد الحاق به این بلوک شد و گرجستان هم در تلاش است تا با اتحادیه اروپا یکی شود. هر دو امیدوارند از طرف بروکسل حمایت شوند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در نامه‌ای نوشته است: «اوکراین اتحادیه اروپا را قوی‌تر و امن‌تر خواهد کرد و ما با هم ثبات را در کل اروپا افزایش خواهیم داد.»

با این حال، دیپلمات‌های کشورهای اتحادیه اروپا که به شدت از کی‌یف حمایت می‌کنند هم اذعان می‌کنند که بحث الحاق در ماه دسامبر دشوار خواهد بود و موافقت برای شروع مذاکرات می‌تواند مشروط به اصلاحات بیشتر باشد. 

کشورهایی مانند هلند اصرار دارند که هیچ میانبری در مسیر عضویت وجود ندارد. مجارستان نزدیک‌ترین متحد روسیه در اتحادیه اروپا، کی‌یف را به محدود کردن حقوق مجارهای قومی متهم کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مساله اصلی هم این است که اجازه الحاق به یک کشور متلاشی شده از جنگ با بیش از ۴۰ میلیون نفر جمعیت، تغییر بزرگ و هزینه‌های هنگفتی برای اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت. برخی از اعضای اتحادیه اروپا این طور استدلال کرده‌اند که این بلوک قبل از این که بخواهد بزرگ‌تر شود ابتدا باید خود را اصلاح کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در حال احتضار است

صف آرایی دیپلماتیک با نزدیکی به زمان رسمی کردن نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

جنگ در اروپا؛ بروکسل با نامزدی اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا موافقت کرد