سخنگوی ارتش اسرائیل: حماس از بیمارستان‌ شفاء و قطر برای انجام حملات استفاده می‌کند

گفت‌وگو با سخنگوی ارتش اسرائیل
گفت‌وگو با سخنگوی ارتش اسرائیل Copyright یورونیوز
Copyright یورونیوز
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با یورونیوز بر استفاده حماس از بیمارستان‌ها، مساجد و تجهیزات سازمان ملل برای پنهان کردن نیروهایش تاکید کرد.

آگهی

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین خطاب به سازمان‌های بشردوستانه فعال در غزه گفت: « با گفتن این که نمی‌توان برخی مریض‌ها را از بیمارستان‌ها جابه‌جا کرد در زمین حماس بازی می‌کنید.»

او همچنین تاکید کرد که اسرائیل در تلاش است تا تلفات غیرنظامیان در غزه را کاهش دهد اما این حماس است که با ایجاد ترس و ارعاب و حتی ساخت موانع فیزیکی اجازه نمی‌دهد مردم از شمال نواز غزه به بخش‌های جنوبی سفر کنند.

آقای لرنر همچنین گفت، به مردمی که در بیمارستان‌های مناطق شمالی غزه هستند اعلام کرده‌ایم که خودشان را با خدمات بیماران را با خدمات آمبولانس از آنجا تخلیه کنند.

این موضع سخنگوی ارتش اسرائیل در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این یک مقام سازمان ملل گفته بود: «نمی‌توانیم بیماران در کما و متصل به دستگاه دیالیز را به جای دیگری منتقل کنیم.»

ساخت موانع فیزیکی توسط حماس برای جلوگیری از خروج مردم از شمال غزه

آقای لرنز در بخش دیگری از این مصاحبه که فی‌دوریز گری، خبرنگار یورونیوز یونانی انجام داده است، گفت: «نیروهای حماس خودشان را در پس تونل‌ها، تسهیلات سازمان ملل و مساجد پنهان می‌کنند. تلاش ارتش اسرائیل بر کاهش تلفات جنگی غیرنظامیان ساکن غزه متمرکز است ما از مردم [غزه] خواستیم برخی جاها را تخلیه کنند، ۳ هفته است به مردم می‌گوییم بخش‌های شمالی را تخلیه کنند. به طور واضح برای این که آنها را از خطر دور کنیم اما حماس در تلاش است تا آنها را ترسانده و حتی با ساخت موانع فیزیکی مانع شود آنها شمال غزه را ترک کنند.»

مردم غزه باید رهبران حماس را به پاسخگویی درباره اقداماتشان دعوت کنند

او همچنین درباره تصاویر هولناکی که از وضعیت غیرنظامیان در جنگ اخیر مخابره شده نیز توضیح داد: «تصاویر مربوط به کشته شدن کودکان و غیرنظامیان هولناک است، این‌ها تصاویر جنگ است اما مربوط به جنگی است که اسرائیل هیچ‌گاه بنای آغاز آن را نداشته است. مردم، کودکان و خانواده‌هایی که در رنج هستند باید از مقام‌های حماس بخواهند که در این زمینه پاسخگو باشند. ما تمام تلاش خود را برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان انجام خواهیم داد در حالی‌که حماس به طور مداوم هر کاری از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد تا تلفات غیرنظامیان را افزایش دهد. آنها حتی آشکارا گفته‌اند که تلفات غیرنظامی از سوی آنها بخشی از طرح آزادسازی است. آنها بارها گفته‌اند به مردم اجازه نمی‌دهیم به تونل‌ها دسترسی داشته باشند چرا که تونل‌ها برای انجام عملیات تروریستی و حمله طراحی شده‌اند. تنها یک گزینه پیش روی اسرائیل است؛ حذف حماس یکبار برای همیشه.»

مردم، کودکان و خانواده‌هایی که در رنج
هستند باید از مقام‌های حماس در این زمینه پاسخگویی طلب کنند
سخنگوی ارتش اسرائیل

سازمان‌های بشردوستانه اگر به انتقال بیماران کمک نکنند، در زمین حماس بازی کرده‌اند

خبرنگار یورونیوز از سخنگوی ارتش اسرائیل درباره بیمارانی پرسید که در شرایط کنونی قادر به ترک بیمارستان نیستند و او چنین پاسخ داد: «خدمات آمبولانس در غزه فعال است. ما شاهد حرکت گسترده آمبولانس‌ها بوده‌ایم و در واقع همه را می‌توان جابه‌جا کرد. اما جابه‌جایی باید با احتیاط انجام شود. زمانی که ما با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی تماس می‌گیریم، از آنها می‌خواهیم این کار را تسهیل کنند، آنها نباید با گفتن این که نمی‌توان برخی مریض‌ها را جابه‌جا کرد در زمین حماس بازی کنند، یعنی به حماس برای ادامه استفاده از بیمارستان‌ها به‌عنوان محل استقرار نیروهایش مجوزی رایگان دهند. مساله این است. این چالشی است که ما با آن روبرو هستیم.»

نمی‌توان بدون آزادی گروگان‌ها به توقف
بشردوستانه یا آتش‌بس بشردوستانه پرداخت
سخنگوی ارتش اسرائیل

او درباره درخواست‌های جهانی برای ایجاد توقف بشردوستانه یا آتش‌بس نیز چنین توضیح داد: «نمی‌توان بدون آزادی گروگان‌ها به توقف بشردوستانه یا آتش‌بس بشردوستانه پرداخت. این یک پیام روشن از سوی دولت ماست، این بخشی از راه حل است.»

حماس از بیمارستان‌ الشفاء و قطر برای انجام حملات استفاده می‌کند

سخنگوی ارتش اسرائیل در بخشی از این گفت‌وگو بر استفاده حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه عملیاتی اشاره کرد: «حماس با این دست اقدامات خود حفاظت از بیمارستان‌ها را به خطر می‌اندازند. آنها از بیمارستان‌های خاصی مانند بیمارستان شفاء یا بیمارستان قطر در شمال غزه برای انجام حملات، پایگاه عملیات، مراکز فرماندهی و کنترل استفاده کرده‌اند.»

این جنگ تاریخ پایان مشخصی ندارد
سخنگوی ارتش اسرائیل

به گفته او «اینکه حماس از بیمارستان به عنوان پایگاه عملیات استفاده می‌کند، یک واقعیت است. واقعیت دیگر این که ما تا به امروز بارها از مردم ساکن در این بیمارستان‌ها خواسته‌ایم تا از خدمات آمبولانس برای رفتن به جنوب غزه استفاده کنند و به جاهای دیگر پناه ببرند، از جمله به بیمارستان‌های جنوب. چرا که برنامه ما این است تا حماس را بیرون برانیم.»

آقای لرنز در پایان درباره این که زمان‌بندی این جنگ چگونه خواهد بود گفت: «این جنگ تاریخ پایان مشخصی ندارد. به ارتش اسرائیل برای پیشروی چراغ سبز نشان داده شده و ضرب‌الاجل خاصی در نظر گرفته نشده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سی‌ان‌ان: آمریکا با قطر برای ادامه فعالیت بزرگترین پایگاه نظامی در خاورمیانه به توافق رسید

دبیرکل سازمان ملل با انتقاد از حملات اسرائیل: شاهد یک فاجعه انسانی هستیم که جلوی چشممان رخ می‌دهد

دبیر کل سازمان ملل: تاریخ همه ما را قضاوت خواهد کرد