جنگ اسرائیل و حماس باعث افزایش قیمت گاز در اروپا شد

کارگران در نزدیکی خطوط لوله گاز بالتیک در بودنو، لهستان ایستاده اند
کارگران در نزدیکی خطوط لوله گاز بالتیک در بودنو، لهستان ایستاده اند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به دنبال اخباری که در مورد خطرات عرضه گاز منتشر شده، قیمت گاز اروپا صبح روز دوشنبه تقریبا ۷ درصد افزایش یافت.

آگهی

قراردادهای آتی گاز «تی‌تی‌اف» هلند که شاخص قیمت گاز طبیعی اروپا است، صبح روز دوشنبه تقریبا ۷ درصد رشد کرد و به ۵۴ یورو در هر مگاوات ساعت رسید که بالاترین سطح از اواسط ماه فوریه تاکنون محسوب می‌شود.

 این رشد به دلیل صفر شدن واردات گاز مصر رخ داده است. در واقع وقتی واردات گاز مصر صفر شود، این کشور دیگر نمی‌تواند گازی به اتحادیه اروپا تحویل دهد.

روز یکشنبه، کابینه مصر اعلام کرد که واردات گاز طبیعی این کشور از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به صفر رسیده است. مصر گاز را از اسرائیل وارد می‌کند و بخشی از آن را به صورت ال‌ان‌جی به اروپا می‌فرستد. 

همچنین این کشور شمال آفریقا شاهد کاهش تولید گاز طبیعی داخلی بوده است. در عین حال مردم این کشور با خاموشی‌های روزانه دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل گرمای هوا، تقاضای کلی هم بیشتر شده است. 

در ژوئن ۲۰۲۲، کمیسیون اروپا، اسرائیل و مصر با عرضه گاز اسرائیل از طریق زیرساخت صادرات ال‌ان‌جی مصر به اتحادیه اروپا موافقت کردند. 

اما از زمان آغاز جنگ با حماس، اسرائیل تولید میدان گازی تامار خود که از آنجا گاز به مصر ارسال می‌کرد را متوقف کرده و ظرفیت خود را برای پاسخگویی به تقاضای داخلی کاهش داده است، چه رسد به اینکه بخواهد مقداری را هم برای صادرات در نظر بگیرد. 

جنگ اسرائیل و حماس چه تاثیری بر قیمت گاز اروپا خواهد گذاشت؟

قیمت گاز طبیعی در اروپا از زمان جنگ بین اسرائیل و حماس حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

جریان گاز از مصر به اروپا سهم کمی را در این میان تشکیل می‌دهد و این در حالی است که ظرفیت ذخایر گازی اروپا تقریبا کامل است. 

با این حال، در دراز مدت اگر ظرفیت اسرائیل برای رساندن مقدار مورد انتظار گاز طبیعی به بازارهای جهانی به خطر بیفتد، قیمت‌ها می‌تواند بیشتر افزایش یابد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از بسته شدن میدان گازی تامار، تولید گاز اسرائیل در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۱۲.۳ میلیارد مترمکعب رسید که به نوعی می‌توانست برای این کشور در سال ۲۰۲۳ نوعی رکورد باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیپلماسی اروپایی در حیاط خلوت روسیه؛ ماکرون در سفر به قزاقستان و ازبکستان به دنبال چیست؟

واردات نفت ۸۲ درصد و گاز ۵۱ درصد از روسیه به اتحادیه اروپا کاهش یافت

قطر از کشف گاز بیشتر در پارس‌ جنوبی خبر داد؛ «پروژه افزایش ۱۶میلیون تنی برداشت را فورا کلید می‌زنیم»