تبریک نماینده پارلمان اروپا به مردم ایران برای جایزه ساخاروف: مهسا امینی دیگری در راه است

گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا
گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا Copyright ap/ Bart Groothuis
Copyright ap/ Bart Groothuis
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بارت گروتِس، نماینده هلندی پارلمان اروپا روز پنجشنبه و پس از اعطای جایزه پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه (ساخاروف) به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز با اشاره به وضعیت سلامتی آرمیتا گراوند از «وقوع رویداد مشابهی برای یک دختر نوجوان دیگر ایرانی» ابراز نگرانی کرد.

آگهی

او در این گفتگو به مردم ایران تبریک گفت و افزود: «ما هیچگاه از رصد وضعیت آنچه در ایران می‌گذرد، دست بر نمی‌داریم. جمهوری اسلامی باید بداند که تمام رفتارهایی که در قبال شهروندان خود دارد را از نزدیک دنبال می‌کنیم.» 

جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه، مهمترین جایزه‌ای است که از سوی پارلمان اروپا و برای ادای احترام به مدافعان حقوق بشر تقدیم می‌شود.

گفتگوی یورونیوز با آقای گروتس را بخوانید: 

یورونیوز: خبر اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی را شنیده‌اید؟

بارت گروتس: بله، ماه‌هاست که بسیاری در پارلمان و دیگر نهادهای اروپایی در تلاشند تا این مساله محقق شود چرا که زنان و مردان ایرانی مستحق چنین جایزه‌ای هستند.

این را هم بدانید که اهدای این جایزه مورد توافق و پیگیری تمامی گروه‌های سیاسی موجود در پارلمان اروپا بوده است. من از نزدیک شاهد تلاش بسیاری از همکارانم بودم که برای اهداف این جایزه به مهسا امینی و«جنبش زن، زندگی، آزادی» تلاش فراوانی کردند. اهدای «جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی در واقع ادای احترام جامعه اروپا به زنان ایران است. اهدای احترامی نسبت به تلاش، پایداری، مقاومت و شجاعت آنها در تمامی رخدادهای سال گذشته.

به تازگی نیز نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ایران توانست جایزه نوبل صلح را دریافت کند. اینکه به فاصله مدتی کوتاه دو جایزه مهم و معتبر جهانی در حوزه حقوق بشر به زنان ایران تعلق می‌گیرد، خود گویای اهمیت این موضوع است.

یورونیوز:البته می‌دانید که با وجود گذشت یک سال از اعتراضات سراسری در ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی، تذکر و رصد حجاب از سوی نیروهای ویژه همچنان ادامه دارد. حتی در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه «یک دختر دبیرستانی در پی تذکر حجاب در متروی تهران و درگیری پس از آن بیهوش شده و به بیمارستان منتقل می‌شود» آیا فکر می‌کنید اهدای جوایزی از این قبیل می‌تواند  تغییری در سیاست‌ ایران به وجود آورد؟

بارت گروتس: اتفاقا اهدای این جایزه در شرایطی صورت می‌گیرد که مدتی است ما هم در جریان نمونه مهسا امینی دیگری در ایران قرار گرفته‌ایم و بسیار نگران وضعیت سلامت و جان این دختر ۱۶ ساله هستیم.

جمهوری اسلامی باید بداند که تمام رفتارهایش زیر ذره‌بین است. رژیم ایران اگر بخواهد به همین روند ادامه دهد، متاسفانه شاهد ادامه وقایعی از جمله مرگ دلخراش مهسا امینی خواهیم بود. 

یورونیوز:برخی در ایران نگرانند که وضعیت کنونی جنگ حماس و اسرائیل در منطقه به فراموشی مسائل حقوق بشری در ایران از چشم ناظران بین‌المللی منجر شود. ارزیابی شما در این باره چیست؟

بارت گروتس: خیر، نمونه‌اش اینکه امروز دستور جلسه هیاتی از نمایندگان پارلمان اروپا بر موضوع‌هایی چون آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و از همه مهمتر آزادی اینترنت در ایران متمرکز بود.

مردم ایران باید بدانند که ما مدام اخبار و تحولات جاری حقوق بشری در ایران را دنبال می‌کنیم. در حال حاضر مساله دسترسی به اینترنت آزاد که هم‌اکنون در ایران با محدودیت فراوانی همراه شده را بررسی می‌کنیم. همچنین گزارش‌ها و موارد متنوعی از نقض مبانی آزادی مطبوعات نیز در ایران به ما گزارش شده است.

با این حال امروز خوشحالم که مردم ایران در کنار تمام سختی‌ سال‌های گذشته، جایزه‌ای معتبر را دریافت کرده‌اند. به آنها تبریک می‌گویم و امیدوارم تلاش آنها در مسیر عدالت‌خواهی ادامه پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام نرگس محمدی بدنبال اعدام میلاد زهره‌وند: سازمان ملل برای توقف اعدام در ایران اقدام فوری کند

دختر آلکسی ناوالنی به نمایندگی از پدرش جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۱ را دریافت کرد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی