اتحادیه اروپا به متا درباره انتشار اطلاعات نادرست جنگ اسرائیل و حماس در شبکه‌های اجتماعی هشدار داد

اینستاگرام و فیس بوک دو شبکه اجتماعی متعلق به شرکت متا
اینستاگرام و فیس بوک دو شبکه اجتماعی متعلق به شرکت متا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا پس از حمله حماس به اسرائیل به مارک زاکربرگ در مورد انتشار «اطلاعات نادرست» در شبکه‌های اجتماعی متا هشدار داد. این سازمان به متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است گفته «۲۴ ساعت» فرصت دارد تا به این درخواست پاسخ دهد و قوانین اروپا را رعایت کند.

آگهی

شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی این روزها شاهد افزایش اطلاعات نادرست درباره درگیری اسرائیل و حماس، از جمله تصاویر دستکاری‌شده و ویدئوهای دارای برچسب اشتباه هستند. 

روز سه‌شنبه اتحادیه اروپا به شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نیز در مورد انتشار چنین محتواهایی هشدار داد. 

علاوه بر این، تیری برتون، کمیسیر دیجیتال اروپا به متا گفت که باید ثابت کند که «اقدام به موقع، جدی و عینی» انجام داده است. او در نامه‌ای گفت که این شرکت ۲۴ ساعت فرصت دارد تا اقدامات «مناسب و موثری» که برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست در پلتفرم‌های خود انجام داده را ارائه دهد. 

علاوه بر اطلاعات نادرست پیرامون درگیری اسرائیل و حماس، برتون گفت که اتحادیه اروپا گزارش‌هایی از محتوای دستکاری شده و «دیپ فیک» در پلتفرم متا قبل از انتخابات اخیر در اسلواکی دریافت کرده است. او گفت که اطلاعات نادرست در مورد انتخابات تحت قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا «بسیار جدی» گرفته می‌شود. 

سخنگوی شرکت متا همچنین به شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی گفت: «پس از حملات تروریستی حماس به اسرائیل در روز شنبه، ما به سرعت یک مرکز عملیات ویژه متشکل از کارشناسان، از جمله افراد مسلط به زبان عربی و عبری ایجاد کردیم تا از نزدیک بر این وضعیت نظارت کرده و به آن پاسخ دهیم.»

او ادامه داد: «تیم‌های ما شبانه‌روز کار می‌کنند تا پلتفرم‌هایمان را ایمن نگه دارند، در مورد محتوایی که خط‌‌مشی‌ها یا قوانین محلی ما را نقض می‌کنند، اقدام کنند و برای محدود کردن انتشار اطلاعات نادرست، با راستی‌آزمایی شخص ثالث در منطقه هماهنگی داشته باشند.»

در همین حال، کمیسیون اروپا به همه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی یادآوری کرد که از نظر قانونی موظفند از انتشار محتوای آسیب‌رسان مرتبط با گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس جلوگیری کنند زیرا به گفته این کمیسیون، حماس در اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه ترویستی شناخته می‌شود. 

سخنگوی این کمیسیون گفت: «محتوای منتشر شده در فضای مجازی که می‌تواند با حماس مرتبط باشد، به عنوان محتوای تروریستی شناخته می‌شود و غیرقانونی است و باید طبق قانون خدمات دیجیتال و مقررات آنلاین محتوای تروریستی حذف شود.»

هشدار ماسک

روز سه‌شنبه نیز آقای برتون در نامه‌ای به آقای ماسک نوشت که «محتوای خشونت‌آمیز و تروریستی» با وجود هشدارها از شبکه اجتماعی ایکس حذف نشده است. 

آقای ماسک هم پاسخ داد که شرکت او اقداماتی از جمله حذف حساب‌های کاربری تازه ایجاد شده وابسته به حماس را انجام داده است. او از اتحادیه اروپا خواست موارد نقض این موارد ادعایی را اعلام کند. 

در مقابل هم آقای برتون جزئیاتی در مورد اطلاعات نادرستی که در نامه خود به آقای ماسک به آن اشاره کرده بود، ارائه نکرد. 

با این حال، او گفت که مواردی از «تصاویر و حقایق جعلی و دستکاری شده» به طور گسترده در بستر رسانه‌های اجتماعی گزارش شده است. 

این وضعیت چند روز پس از حمله حماس به اسرائیل ایجاد شده که در آن صدها نفر کشته و ده‌ها نفر به گروگان گرفته شده‌اند. در پاسخ به حمله حماس، نیروهای اسرائیلی موجی از حملات موشکی را به غزه آغاز کردند که تا کنون بیش از ۹۰۰ کشته برجای گذاشته است. 

آقای ماسک همچنین در پاسخ در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «سیاست ما این است که همه چیز باز و شفاف باشد، رویکردی که می‌دانم اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند.» او بعد هم اشاره کرد: «لطفا موارد نقضی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده را اعلام کنید تا مردم بتوانند آنها را ببینند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) برای محافظت از کاربران پلتفرم‌های بزرگ فناوری طراحی شده است. این طرح سال گذشته به قانون تبدیل شد، اما به شرکت‌ها زمان داده شد تا سیستم‌هایشان با این قانون مطابقت پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظرسنجی: بیشتر نوجوانان می‌گویند بدون موبایل احساس بهتری دارند اما همچنان آن‌را کنار نمی‌گذارند

شرکت متا حساب‌های خامنه‌ای در اینستاگرام و فیسبوک را مسدود کرد

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد