پارلمان اروپا خواستار وضع تحریم علیه آذربایجان شد؛ رهبران اروپا در اسپانیا با پاشینیان دیدار می‌کنند

پارلمان اروپا
پارلمان اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اروپا روز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که در آن «پاکسازی قومی» در منطقه قره‌باغ کوهستانی در پی عملیات تهاجمی جمهوری آذربایجان محکوم شده است.

آگهی

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار وضع تحریم‌های «هدفمند» علیه باکو شده‌اند. این قطعنامه با رای اکثریتی قابل توجه از نمایندگان پارلمان اروپا به تصویب رسید. 

اعضای پارلمان اروپا از مقام‌های اتحادیه و کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا علیه آن دسته از مقام‌های جمهوری آذربایجان که در نقص حقوق بشر و آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی نقش داشتند تحریم‌های «هدفمند» وضع شود. آنها همچنین از باکو خواسته‌اند تا از انجام عملیات نظامی علیه ارمنستان بپرهیزد.

پارلمان اروپا علاوه بر این خواستار «بازبینی کامل» روابط اتحادیه اروپا با جمهوری آذربایجان شده است.

رای‌گیری در پارلمان اروپا در حالی صورت گرفت که نشست سران رهبران اتحادیه اروپا در اسپانیا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان قرار است برای دیدار با رهبران اروپایی به گرانادا در جنوب اسپانیا برود. این در حالی است که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان دعوت برای حضور در این اجلاس غیررسمی را رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا قرار است به همراه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در اسپانیا با نخست‌وزیر ارمنستان دیدار کند. 

هزاران نفر از ساکنان قره‌باغ کوهستانی به دنبال عملیات دو هفته پیش جمهوری آذربایجان که منجر به تسلیم شدن جدایی‌طلبان ارمنی شد از این منطقه گریخته‌اند. 

نمایندگان پارلمان اروپا در حالی خواستار وضع تحریم علیه مقام‌های جمهوری آذربایجان شده‌اند که اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برای مذاکره بر سر تامین گاز طبیعی و کاهش وابستگی اتحادیه به واردات گاز از روسیه به باکو سفر کرده بود. 

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در همین راستا جمهوری آذربایجان را «شریک حیاتی» بروکسل برای تامین گاز طبیعی خوانده بود.

در همین حال یکی از مشاوران الهام علی‌اف از آمادگی باکو برای قبول میانجیگری اتحادیه اروپا و شرکت در نشست‌های سه جانبه در بروکسل با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ارمنستان خبر داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین نشست جامعه سیاسی اروپا؛ بورل: غیبت علی‌اف و اردوغان شرم‌آور است

گفتگوی اختصاص با رئیس شورای اروپا؛ «روسیه با بی‌تفاوتی در بحران قره‌باغ به ارمنی‌ها خیانت کرد»

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»