مصاحبه یورونیوز با نماینده پارلمان اروپا درباره ایران: مذاکره با تروریست‌ها در هر صورت اشتباه است

نماینده سوئد در پارلمان اروپا
نماینده سوئد در پارلمان اروپا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

داوید لیگا، نماینده سوئد در پارلمان اروپا در گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز از سیاست‌های دوگانه اروپا و آمریکا در قبال تهران انتقاد کرد و گفت: «نمی‌شود با یک دست تحریم کرد و با دست دیگر تبادل زندانی.»

آگهی

گفت‌وگو با داوید لیگا به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا امینی انجام شد. او در این مصاحبه به یورونیوز گفت اینکه سپیده قلیان نخواست با حجاب اجباری در دادگاه حاضر شود برای او الهام بخش بوده است. 

به گفته این عضو پارلمان اروپا برای پیگیری پرونده مسمومیت دختران دانش‌آموز باید کمیته‌ای مستقل شکل گیرد. او در همین زمینه می‌گوید: «مشاهده استیصال رژیم در مسموم کردن دختران دانش‌آموز منزجر کننده است.»

آقای لیگا همچنین از جمله نمایندگانی است که بارها خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا شده است.

او می‌گوید شجاعت زنان و مردم ایران را نباید فراموش کرد و اروپا باید همچنان به وضع تحریم‌ها علیه ایران ادامه داده و از فشار بر تهران نکاهد. 

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

AP Photo
سالگرد درگذشت مهسا امینیAP Photo

یورونیوز: می‌بینیم که مذاکره و تبادل زندانی با ایران همچنان پابرجاست، تکلیف ارزش‌های اروپایی چه می‌شود؟

داوید لیگا: بله، نقد ما همین است. اینکه چرا باید اقدامات وحشیانه ایران را با زمان دادن به رژیم تشویق کنیم. به ویژه اینکه چنین اقداماتی در سالگرد گرامیداشت جان باختن مهسا امینی انجام می‌شود. در چنین روزهایی سخن گفتن از ارتباط با ایران هولناک است.

این اقدام را نه تنها از سوی بورل که از سوی دولت بلژیک و مقام‌های آمریکایی در تبادل زندانیان شاهد بودیم. بی‌تردید در کنار خانواده زندانیان آزاد شده از ایران، بازگشت ایمن آنها به وطن را جشن می‌گیریم اما سوال مهم پیش روی ما این است که بهای چنین تصمیم‌هایی در بلند مدت چه خواهد بود؟ و حتی سوال اساسی‌تر اینکه تکلیف اصول ما برای عدم مذاکره ما با تروریست‌ها چه خواهد شد؟

یورونیوز: پارلمان اروپا در حال حاضر باید چه استراتژی در قبال ایران به کار ببندد؟

داوید لیگا: به باور من همه ما در کنار هم به یک استراتژی جدید در مقابل ایران نیاز داریم.

فکر نمی‌کنم ایران تخفیف تحریمی به دست آورده باشد. ما باید بر ارزش‌های حقوق بشری و دموکراسی‌خواهی خود در تداوم ارتباط با ایران متمرکز باقی بمانیم. ما نباید مادامی که ایران تمام شهروندان به ناروا زندانی شده ما را آزاد نکرده، با‌ آنها سر میز مذاکره بنشینیم.

AP Photo
تصویر شهروند سوئدی زندانی شده در ایرانAP Photo

یورونیوز: پارلمان اروپا در قبال بازداشت شهروندان اروپایی در ایران چه برنامه‌ای دارد؟

داوید لیگا: به باور من آنچه باید در قبال شهروندان اروپایی که به ناحق در ایران زندانی شده انجام دهیم این است که باید خواهان دسترسی به این زندانیان باشیم. خواهان دسترسی آنها به کمک‌های کنسولی و وکیل. اما در حال حاضر باید خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها باشیم. برای این کار به هماهنگی بیشتر میان سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی نیاز داریم اما در عین حال باید روابطمان را با دیگر کشورها نیز توسعه دهیم.

AP Photo
سپاه پاسداران ایرانAP Photo

یورونیوز: آیا فکر می‌کنید پارلمان اروپا قصد دارد سپاه را تحریم کند؟ یا صرفا حرف آن مطرح است؟

داوید لیگا: پارلمان اروپا تا کنون بارها از سپاه به عنوان گروهی تروریستی نام برده است. باید کاری کنیم که این اقدام از سوی تمام دولت‌های عضو اتحادیه اروپا انجام شود.

به باور من مذاکره با تروریست‌ها در هر صورت اشتباه است. نمی‌توانیم با یک دستمان تحریم‌ کنیم و همزمان با دست دیگرمان در پی آزادی و مذاکره باشیم چرا که [اتخاذ چنین سیاستی] برای ما معضل جدی ایجاد خواهد کرد.

یورونیوز: سیاست پارلمان اروپا در ارتباط با ایرانیان ساکن این قاره چگونه باید باشد؟

داوید لیگا: به باور من شاید ما بتوانیم به اتحاد بیشتر جامعه مهاجران ایرانی کمک کنیم و در کنار هم قدرتمندتر باشند، حمایت ما می‌تواند اینطور باشد تا تفاوتی جدی شکل دهیم.

Hawre Khalid/AP
جان باختن مهسا امینی موجی از اعتراضات خیابانی را در ایران و کشوهای مختلف رقم زدHawre Khalid/AP

یورونیوز: شنیدن خبر مرگ یک دختر جوان صرفا به دلیل نحوه پوشش چه تاثیری بر شما گذاشت؟

آگهی

داوید لیگا: اینکه تنها به دلیل [بد حجابی] کشته شوی، مانند اغلب همکارانم در پارلمان اروپا بسیار وحشت زده شده بودم. این مساله غیرقابل قبول است.

اما مساله تنها این نبود، مشاهده این سطح از شجاعت در یک سال گذشته از سوی مردم ایران برایم باورکردنی نبود باید هر آنچه از دستمان بر می‌آمد برای حمایت از مردم ایران در مسیر مبارزه‌ برای رسیدن به آزادی انجام می‌دادیم.

شبکه‌های اجتماعی
مسمومیت دختران دانش‌آموز در برخی مدارس ایرانشبکه‌های اجتماعی

یورونیوز: در سخنرانی‌تان در پارلمان اروپا به مسموم کردن دختران دانش‌آموز اشاره کردید. آن را چطور می‌بیند؟

داوید لیگا: مشاهده استیصال رژیم در مسموم کردن دختران دانش‌آموز منزجر کننده است. چنین کاری دیگر برای رژیم ایران هم خیلی سطح پایین است. اینکه بخواهد برای پایان دادن به اعتراضات به مسموم کردن دختران جوان روی بیاورد. آنچه در این پرونده روی داد یکی از هولناک‌ترین چیزهایی است که تا کنون شنیده‌ام. ما باید خواهان اجرای تحقیقات مستقل در این زمینه باشیم. باید اطمینان حاصل کنیم که مشکلات زنان و مردم ایران فراموش نشده است.

یورونیوز: از آنچه یک سال اخیر در ایران روی داد چه حادثه‌ای بیشتر در ذهنتان نقش بسته است؟

آگهی

داوید لیگا: نام آن فرد را به یاد ندارم اما اقدام یک زن ایرانی [سپیده قلیان] زندانی شده به خاطر نپوشیدن حجاب که حاضر نشد با حجاب [اجباری] در دادگاه حاضر شود برایم الهام بخش بود. تصمیم او در اینکه نخواست با حجاب اجباری در دادگاه حاضر شود، شجاعانه بود.

به باور من دولت‌های دموکراتیک اروپایی باید فشار بر ایران را افزایش دهند. ما نمی‌توانیم وقتی به رژیم ایران می‌رسد ساده لوحانه رفتار کنیم. ما در برابر روسیه چنین کردیم، در برابر چین همین رویه را در پیش گرفتیم و نمی‌توانیم در مقابل ایران اشتباه مشابهی مرتکب شویم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده پارلمان اروپا به یورونیوز: دادگاهی شدن در «لاهه» در انتظار خامنه‌ای است

جنبش «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ شد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی