از هوش مصنوعی تا سفارش بوئینگ؛ ویتنام و آمریکا از قراردادهای تجاری جدید رونمایی کردند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و فام مین چین، نخست وزیر ویتنام در اجلاس سران نوآوری و سرمایه گذاری در ویتنام
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و فام مین چین، نخست وزیر ویتنام در اجلاس سران نوآوری و سرمایه گذاری در ویتنام Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طی سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به ویتنام، مدیران شرکت‌های بزرگ دو کشور در بخش‌های نیمه‌رسانا، فناوری و هوانوردی با هم ملاقات کردند که این دیدارها به امضای قراردادهای تجاری جدید منتهی شد.

آگهی

در اجلاس نوآوری و سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور، مدیران ارشد شرکت گوگل، اینتل، آمکور، مارول، گلوبال فاندرز و بوئینگ حضور داشتند. 

از طرف ویتنام هم شرکت‌هایی از جمله «ون فست» سازنده خودروهای الکتریکی، ویتنام ایرلاینز، شرکت فناوری اف‌پی‌تی، شرکت «مو مو» بزرگترین شرکت کیف پول الکترونیکی ویتنام همچنین شرکت اینترنتی وی‌ان‌جی حضور داشتند. 

بایدن در این نشست تاکید کرد که دو کشور در حال تعمیق همکاری در زمینه رایانش ابری، نیمه‌هادی‌ها و هوش مصنوعی هستند. او تاکید کرد که ویتنام برای تامین مواد معدنی حیاتی، کشور مهمی است. 

این کشور دارای دومین ذخیره بزرگ عناصر کمیاب زمین است که در وسایل نقلیه الکتریکی و توربین‌های بادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در این دیدار همچنین بر ارتقای روابط دیپلماتیک دو کشور و تمایل آمریکا برای تقویت نقش جهانی ویتنام تاکید شد. 

این قراردادها در زمینه تولید تراشه نیز به واشنگتن که به دنبال کاهش وابستگی به چین است، کمک خواهد کرد. قرار است کارخانه جدید ۱.۶ میلیارد دلاری «آمکور» در نزدیکی هانوی، پایتخت ویتنام که تراشه‌ها را مونتاژ، بسته بندی و آزمایش می‌کند، در ماه اکتبر شروع به کار کند.

به گفته کاخ سفید شرکت آمریکایی «هانوی ول» نیز با یک شریک ویتنامی برای راه‌اندازی یک پروژه آزمایشی برای توسعه اولین سیستم ذخیره انرژی باتری در ویتنام همکاری خواهد کرد. 

طی این سفر، توافقنامه خرید ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس توسط خطوط هوایی ویتنام به ارزش ۷.۸ میلیارد دلار به امضا رسید.

کاخ سفید همچنین از برنامه‌ شرکت مایکروسافت برای ایجاد «راه حلی مبتنی بر هوش مصنوعی متناسب با ویتنام و بازارهای نوظهور» رونمایی کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نگوین چی دانگ، وزیر سرمایه‌گذاری ویتنام نیز در این نشست گفت که امیدوار است شرکت‌های ویتنامی بتوانند در آمریکا حضور بیشتری داشته باشند و به زنجیره تامین جهانی بپیوندند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقابله با نفوذ چین از طریق یک همسایه کمونیستی؛ بایدن با طرح شراکت جامع راهبردی به ویتنام سفر کرد

ثبت بالاترین نرخ رشد اقتصادی در ۲۵ سال گذشته؛ صادرات ویتنام به ۳۷۱.۸۵ میلیارد دلار رسید

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم