به چالش کشیدن ادعاهای سرزمینی چین؛ کشتی‌های جنگی ایالات متحده و کانادا از تنگه تایوان عبور کردند

عبور خطرناک ناوچه چینی از کنار ناوچه آمریکایی در تنگه تایوان به تاریخ سوم ژوئن ۲۰۲۳
عبور خطرناک ناوچه چینی از کنار ناوچه آمریکایی در تنگه تایوان به تاریخ سوم ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حرکتی که به عنوان نمادی از به چالش کشیدن ادعاهای گسترده سرزمینی چین قلمداد می‌شود؛ نیروی دریایی آمریکا و کانادا روز شنبه دو کشتی جنگی خود را از تنگه تایوان عبور دادند.

آگهی

به گفته ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده، ناو «رالف جانسون» نیروی دریایی آمریکا و ناوچه «اُتاوا» نیروی دریایی سلطنتی کانادا از وسط نوار باریک اقیانوسی که چین و تایوان خودگردان را جدا می‌کند، عبور کردند. 

پکن مدعی است تایوان بخشی از قلمرو چین است و باید با آن یکی شود و حتی در این راه  اگر لازم باشد از قوه قهریه خود استفاده خواهد کرد. به همین دلیل پکن تردد نیروی دریایی ایالات متحده و متحدانش را از این مسیر در زمره اقدامات تحریک‌آمیز می‌داند.

در بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا آمده است که «گذرگاهی که [این کشتی‌ها] از میان آن در تنگه [تایوان] عبور کردند، خارج از سرزمین‌های هر کشور ساحلی بوده است.»

ایالات متحده تحت عناوینی همچون «آزادی ناوبری»، بارها از میان این تنگه عبور کرده است.

چین هم فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است، بطوریکه می‌توان گفت تقریبا به طور روزانه کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی خود را به منطقه اعزام می‌کند.

آسوشیتدپرس
نقشه‌ تنگه تایوان و مسیر کابل اینترنتی زیردریایی که ادعا می‌شود کشتی‌های چینی آن را در ماه مارس قطع کرده‌اندآسوشیتدپرس

در ماه ژوئن، ایالات متحده ویدیویی منتشر کرد که در آن یک کشتی نیروی دریایی چین با سرعت زیاد مسیر یک ناوشکن آمریکایی را قطع کرد و کشتی آمریکایی را مجبور ساخت تا به منظور جلوگیری از تصادم، سرعت خود را کاهش دهد. این کشتی آمریکایی در آن زمان هم به همراه یک کشتی کانادایی در حال انجام عملیات عبور از تنگه تایوان بوده است.

چین در تازه‌ترین بروزرسانی نقشه سرزمینی خود در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۳، نسخه جدیدی ارائه کرد که موجب اعتراض برخی از همسایگان خود شد.

سرهنگ «شی یی»، سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین هر دوی این کشتی‌ها را در تمام مدت عبورشان ردیابی کرده و نیروهای چینی با این مساله «مطابق قانون و مقررات برخورد کردند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکورد تازه حضور نیروهای نظامی چین اطراف تایوان؛ تایپه: ۱۰۳ هواپیمای چینی را شناسایی کردیم

مقابله با نفوذ چین از طریق یک همسایه کمونیستی؛ بایدن با طرح شراکت جامع راهبردی به ویتنام سفر کرد

آمریکا تکذیب پویا ایر را رد کرد: «ایران همچنان به دروغگویی درباره روابط خود با روسیه ادامه می‌‌دهد»