فضاپیمای ماه‌نشین ژاپن با یک موشک بومی به فضا پرتاب شد

پرتاب موشک ژاپنی حامل یک فرودگر برای انجام تحقیقات بر سطح ماه
پرتاب موشک ژاپنی حامل یک فرودگر برای انجام تحقیقات بر سطح ماه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مراحل پرتاب موشک ژاپنی حامل کاوشگر هوشمند این کشور که ماموریتی دوگانه به آن محول شده است، به صورت زنده توسط ۳۵ هزار نفر از کانال یوتیوب «جاکسا» دنبال شد.

آگهی

ژاپن سرانجام روز پنج‌شنبه فضاپیمای اکتشافی خود را برای انجام تحقیقات بر سطح ماه، با یک موشک بومی به فضا پرتاب کرد.

پرتاب این یک کاوشگر هوشمند که ابتدا قرار بود پایان ماه اوت انجالم شود، پیش‌تر سه بار به دلیل شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاده بود.

مسئولان فضایی ژاپن تصاویر ویدویویی مربوط به مراحل پرتاب ماه‌پیمای این کشور را به صورت زنده از پلتفرم اشتراک‌گذاری محتوی تصویری یوتیوب پخش کردند.

تلاش تازه برای فرود آوردن یک کاوشگر تحقیقاتی روی ماه، در واقع موفقیتی بزرگ برای ژاپن و آژانس کاوش‌های هوافضای این کشور موسوم به «جاکسا» است که پیش‌تر، از سال گذشته تاکنون یک سری ناکامی‌ها را در زمینه آزمایش‌های فضایی تجربه کرده بود.

موشک ژاپنیِ H-IIA روز پنج‌شنبه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، رأس ساعت ۸:۴۲ بامداد به وقت محلی از یکی از پایگاه‌های پرتاب آژانس «جاکسا» در جنوب غرب این کشور به فضا پرتاب شد.

این موشک حامل یک ما‌ه‌نشین کوچک با نام اختصاری SLIM به معنای «کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه» بود.

این کاوشگر که به آن لقب «تک‌تیرانداز ماه» نیز داده شده، قرار است ظرف چهار تا شش ماه آینده، با استفاده از یک فناوری نوین از فاصله ۱۰۰ متری با دقت بسیار بالا بر سطح ماه بنشیند.

موشک ژاپنی همچنین در این ماموریت فضایی یک ماهواره نجومی، ساخت مشترک جاکسا، ناسا و آژانس فضایی اروپا را برای تصویربرداری با پرتو ایکس و طیف‌سنجی با خود حمل کرده است.

مراحل پرتاب موشک ژاپنی حامل ماه‌پیمای هوشمند این کشور که ماموریتی دوگانه به آن محول شده است، با شور و شوق فراوان به صورت زنده توسط ۳۵ هزار نفر از کانال یوتیوب «جاکسا» دنبال شد.

هند نیز ماه گذشته اولین فضاپیمای خود را با موفقیت روی ماه فرود آورد. قبل از این کشور، تنها ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی پیشین و چین به چنین موفقیتی دست یافته بودند.

اما روسیه در تازه‌ترین تلاش خود برای انجام چنین ماموریتی شکست خورد. کاوشگر روسی لونا-۲۵ پس از پرتاب به فضا روز ۱۹ اوت گذشته هنگام فرود بر سطح ماه سقوط کرد و متلاشی شد.

ژاپن پیش‌تر در ماه نوامبر نیز تلاش کرده بود یک کاوشگر کوچک را برای فرود بر سطح ماه با موشک آمریکایی آرتمیس۱ به فضا پرتاب کند.

این ماموریت اما در پی قطع ارتباط با کاوشگر «اوموتناشی» که دلیل آن خرابی باتری‌های کاوشگر اعلام شد، مدت کوتاهی پس از پرتاب نافرجام ماند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

پیش از این نیز، ماموریت یک شرکت فضایی نوپای خصوصی ژاپن در فرود آوردن یک ماه‌نشین در آوریل گذشته با شکست مواجه شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

پرتاب فضاپیمای نظامی توسط اسپیس ایکس؛ از طرح محرمانه پنتاگون چه می‌دانیم؟

فضانوردان ماموریت «کرو-۷» به فرماندهی یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند