مرگ یک نوجوان در پی شرکت در «چالش چیپس تند» در ایالات متحده

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک نوجوان ۱۴ ساله اهل ماساچوست، روز جمعه ساعاتی پس از شرکت در «چالش چیپس تند» درگذشت. به اعتقاد خانواده این نوجوان، این چالش شبکه‌های اجتماعی باعث مرگ فرزند آنها شده است.

آگهی

هریس ولوبا، دانش‌آموز سال دوم دبیرستان در مدرسه یک چیپس بسیار تند برند «پاکوئی» را خورد و به سرعت دچار معده درد شدید شد. این نوجوان به بیمارستانی در همان نزدیکی منتقل شد اما درنهایت جان باخت. 

علت مرگ او هنوز تایید نشده و نتایج کالبد شکافی اعلام نشده است. با این وجود مادر هریس در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که معتقد است پسرش به دلیل عوارض ناشی از خوردن این چیپس تند، جان خود را از دست داده است. 

تولیدکننده این چیپس، در وب‌سایت خود هشدار داده که خوردن این میان‌وعده می‌تواند اثرات پزشکی نامطلوبی داشته باشد. 

در بخشی از چالش خوردن این چیپس تند، مشخص می‌شود فردی که آن را می‌خورد چقدر دوام می‌آورد و چند لحظه بعد برای تسکین تندی، نوشیدنی یا خوراکی دیگری خواهد خورد. 

برند «پاکوئی» در سایت خود گفته است که این چیپس تنها برای بزرگسالان است و تنها آنها می‌توانند آن را بخورند. این سایت همچنین به افراد توصیه کرده در صورت مشکلات تنفسی، غش کردن یا تهوع طولانی‌مدت به دنبال کمک پزشکی باشند. 

به گفته این سایت، حتی پس از دست زدن به این چیپس، باید دست‌ها را با صابون شست و از دست زدن به چشم‌ها و سایر نقاط حساس بدن جلوگیری کرد. این شرکت هشدار داده است که افراد باردار نباید آن را مصرف کنند. 

به گفته این شرکت، چیپس‌ها به فلفل «کارولینا ریپر» معروف به «فلفل دم عقربی» و فلفل «ناگا وایپر» آغشته شده است. 

چیپس پاکوئی را می‌توان در پمپ بنزین‌ها، داروخانه‌ها و حتی برخی از خرده فروشان مواد غذایی در ایالات متحده خریداری کرد. 

چالش یک چیپس چیست؟

در سال‌های اخیر، برند پاکوئی یک مدل چیپس ذرت تولید کرده که در پاکت آن، تنها یک عدد ترتیلای مثلثی به رنگ مشکی آغشته شده به فلفل قرار دارد. این برند با هشتگ «OneChipChallenge» سعی می‌کند مصرف کنندگان را به چالش بکشد. 

ویدئوهای ارسال شده در تیک‌تاک نشان می‌دهد که جوانان و بزرگسالان این چیپس را می‌خورند و برخی ویدئوها بیش از ۲۰۰ هزار لایک می‌خورد.

در ویدئویی دیگر، دختر جوانی با شرط ۵۰ دلاری این چیپس را می‌خورد. او بعد از خوردن چیپس، پاهایش را به زمین می‌کوبد و شکمش را می‌گیرد. این ویدئو ۱۰.۷ میلیون بار دیده شد. البته چند دقیقه بعد به بیمارستان منتقل می‌شود و داروهای مختلفی به او داده می‌شود تا درد معده‌اش تسکین پیدا کند. 

چالش‌های شبکه‌های اجتماعی قربانی می‌گیرد

برخی از چالش‌های تیک‌تاک در سال‌های اخیر مرگبار بوده است. برخی از این چالش‌ها، کارهایی مانند خوردن اقلامی که اصولا خوردنی نیستند یا باعث توقف فعالیت‌ بدن می‌شود، بوده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سال ۲۰۲۱ میلادی نیز کودکان پس از شرکت در چالش‌ «بلک‌اوت» (blackout) تیک‌تاک با از دست دادن هوشیاری به دلیل کمبود اکسیژن، جان خود را از دست دادند. یک سال بعد، والدین آنها از این پلتفرم شبکه‌ اجتماعی به دلیل مرگ فرزندانشان شکایت کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند کشور استفاده از «تیک تاک» را ممنوع کرده‌اند؟

نگرانی‌های امنیتی از تیک تاک؛ شبکه اجتماعی مخصوص تفریح یا اسب تروای حزب کمونیست چین؟

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد