جوزپ بورل بازداشت دپیلمات سوئدی اتحادیه اروپا در ایران را تایید کرد

جوزپ بورل
جوزپ بورل Copyright Claudio Furlan/LaPresse
Copyright Claudio Furlan/LaPresse
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اذعان کرد که یک دیپلمات اروپایی با ملیت سوئدی بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است.

آگهی

آقای بورل در جریان نشست غیررسمی وزرای توسعه اتحادیه اروپا در جنوب اسپانیا هویت یوهان فلودروس را به‌عنوان یک دیپلمات اروپایی بازداشت شده در ایران فاش کرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته برای نخستین بار نام این شهروند سوئدی را اعلام کرد و گفت: «یک شهروند سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد بیش از ۵۰۰ روز در ایران زندانی است. طبق این گزارش، این بازداشت بیش از یک سال از سوی مقامات سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده است.» نیویورک تایمز در گزارش خود گفته است که «تهران به‌طور فرصت طلبانه ایرانی‌های دو تابعیتی و خارجی‌ها را با اتهامات ساختگی بازداشت می‌کند و به‌دنبال معامله آن‌ها با ایرانیانی است که در اروپا یا ایالات متحده زندانی هستند یا از آن‌‌ها به‌عنوان اهرمی برای رسیدن به منابع مالی و امتیازات دیگر استفاده می‌کند.»

این رسانه در گزارش خود نوشت: «یوهان فلودروس، ۳۳ ساله اهل سوئد، چندین سمت در موسسات مرتبط با اتحادیه اروپا داشت… او حتی در کارزار تبلیغاتی برای جذب جوانان سوئدی به مشاغل اتحادیه اروپا حضور داشت.»

طبق این گزارش، آقای فلودروس در بهار سال گذشته در سفری که افراد آشنا به این پرونده، آن را یک سفر توریستی خصوصی توصیف کرده‌اند همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود به ایران رفت. او در حالی که در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ آماده بازگشت می‌شد در فرودگاه بازداشت شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا امروز این اطمینان را داد که وی و همکارانش برای آزادی این دیپلمات «تلاش خستگی‌ناپذیر» دارند.

سوئد روز دوشنبه از ایران خواست تا یکی از اتباع خود را که «خودسرانه» بازداشت شده آزاد کند. استکهلم با این حال هویت این فرد را بیان نکرد.

وزارت خارجه سوئد روز دوشنبه در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این تبعه سوئدی خودسرانه بازداشت شده است و بنابراین باید فورا آزاد شود. این درخواست از مقامات ایرانی شده است.»

سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که از پرونده سوئدی بازداشت شده در ایران مطلع هستند و آن را پیگیری می‌کنند. 

با این حال وزارت اطلاعات ایران سال گذشته دربیانیه‌ای گفته بود که «متهم سوئدی که در سفرهای چندگانه‌ی پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی وزارت اطلاعات قرار گرفته بود، همیشه از لحظه‌ی ورود به کشور، کلیه تحرکات، ارتباطات، سفرهایش به شهرهای مختلف کشور (که کلاً خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، دقیقاً تحت نظر مأمورین زبده‌ی ضدجاسوسی این وزارت‌خانه قرار می‌گرفت.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدور حکم دادگاه انقلاب علیه یک فرد دو تابعیتی دیگر؛ «شهروند ایرانی-سوئدی به ۵ سال زندان محکوم شد»

توضیحات خواهر دیپلمات سوئدی به یورونیوز درباره نحوه تماس با او در اوین: یوهان مهره بازی سیاسی شده

آغاز محاکمه دیپلمات اتحادیه اروپا؛ سوئد: هیچ مبنایی ندارد؛ ایران: به اسرائیل اطلاعات می‌داد