مولداوی از توافق امنیتی و اطلاعاتی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع خارج شد

ساختمان دولت مولداوی در کیشیناو
ساختمان دولت مولداوی در کیشیناو Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مولداوی از یکی از توافق‌های اطلاعاتی و امنیتی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع خارج شد.

آگهی

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و با محوریت روسیه، بلاروس و اوکراین شکل گرفت. اوکراین طی سال‌های گذشته در عمل از این اتحادیه خارج شده است.  

مدیر اداره امنیت و اطلاعات مولداوی گفت: «خروج از این توافق بر جمهوری مولداوی تاثیری نخواهد گذاشت زیرا براساس توافق‌های دوجانبه تبادل اطلاعات با کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.»

مولداوی طی ماه‌های گذشته از بیش از ۱۰ توافق امضاءشده بین اعضای اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع خارج شده است.

«کیشینائو» اوایل سال جاری، زمانی که «نیکو پوپسکو»، وزیر امور خارجه مولداوی اعلام کرد برخی توافق‌نامه‌های کشورش  با اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع را که مورد استفاده نیستند یا دیگر موضعیت ندارند، رد می‌کند، بر لفاظی‌های خود علیه این اتحادیه افزود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روسیه از تصمیم مولداوی برای خروج از این توافق‌ها انتقاد کرده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با «ریاکارانه» خواندن سیاست «کیشینائو» گفت که اگرچه مولداوی از قصد خود برای خروج از اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع خبر داده است، اما عجله‌ای هم برای چشم‌پوشی از مزایای اجتماعی و اقتصادی عضویت در این اتحادیه ندارد.

مولداوی از جمله کشورهایی است که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شده است. رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در جریان نشست‌های آتی خود درباره آغاز مذاکرات با اوکراین و مولداوی برای عضویت در این اتحادیه تصمیم‌گیری کنند. 

مولداوی ماه گذشته تعداد دیپلمات‌های روس در خاک خود را به شکل چشمگیری کاهش داده بود. این تصمیم در پی انتشار گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های جاسوسی روسیه در خاک مولداوی اتخاذ شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای سند محرمانه روسیه برای نفوذ در مولداوی

زبان روسی و اصلاحات قضایی در گاگائوزیا؛ چالش‌های جدیدی که دولت مولداوی با آنها مواجه است

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند