بزرگترین اعتصاب غذای دسته‌جمعی در تاریخ بحرین؛ زندانیان حقوق بیشتری به دست آوردند

عکس هوایی از زندان جو در بحرین
عکس هوایی از زندان جو در بحرین Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اعتصاب غذای صدها نفری که به گفته فعالان حقوق بشر بزرگترین اعتصاب غذا در تاریخ بخرین محسوب می‌شود؛ مقامات این کشور با ارائه حقوق بیشتر به زندانیان از جمله افزایش ساعات ملاقات موافقت کردند.

آگهی

وزارت کشور بحرین اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که «مدت زمان ملاقات‌ها را افزایش می‌دهد» و به دنبال افزایش زمان  هواخوری زندانیان در فضای باز است. البته این اقدام تاکنون نتوانسته است به اعتصاب غذا در «زندان جو» که از اوایل ماه اوت آغاز شده، پایان دهد.

به گفته مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین (BIRD) مستقر در بریتانیا، دست‌کم ۸۰۰ زندانی در این اعتصاب غذای گسترده شرکت دارند که بسیاری از آن‌ها ناراضیانی هستند که در جریان سرکوب اعتراضات شیعیان در سال ۲۰۱۱ بازداشت شدند. 
مقامات بحرینی این اعتصاب غذا را کم اهمیت جلوه داده‌اند.

سید الودایی، مدیر مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین می‌گوید: «این پیشنهاد هم خیلی جزئی است و هم خیلی دیر. این پیشنهاد پس از ۲۲ روز از برگزاری بزرگترین اعتصاب غذا در تاریخ زندان‌های بحرین داده شد.»

او در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «معلوم است که اعتصاب غذا تا زمانی که دولت به نگرانی‌های آن‌ها به طور جدی و با حسن‌نیت رسیدگی نکند ادامه خواهد داشت.»

این اعتصاب باعث اعتراضات خیابانی برخی از بستگان زندانیان شده که خواستار آزادی فوری آن‌ها هستند.

خواسته زندانیان چیست؟

آقای الودایی گفت که رئیس موسسه ملی حقوق بشر بحرین در آخر هفته با زندانیان در «زندان جو» دیدار کرده تا گلایه‌های آن‌ها را بشنود.

در بیانیه‌ای که در ماه جاری منتشر شد، این زندانیان اعلام کردند که روزانه ۲۳ ساعت را درون سلول‌های خود نگهداری می‌شوند. آن‌ها خواستار مراقبت‌های پزشکی مناسب، دسترسی به آموزش و اجازه برگزاری نماز جماعت در مسجد زندان شدند.

نیکو جعفرنیا، پژوهشگر بحرین برای دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «جامعه بین‌المللی باید فورا حمایت خود از زندانیانی را که دست به اعتصاب غذا در بحرین زده‌اند، افزایش دهد.»

عبدالهادی الخواجه ۶۲ ساله، مدافع حقوق بشر بحرینی-دانمارکی که حدود ۱۲ سال است در زندان به سر می‌برد، از جمله افرادی است که در اعتصاب‌ غذا شرکت داشت.

به گفته دختر آقای الخواجه و گروه‌های حقوق بشر، او در یازدهم اوت یعنی تنها چند روز پس از پیوستن به اعتصاب غذا، به دلیل عارضه قلبی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نظامی بحرین منتقل شد.

در نامه‌ای که در ماه جاری توسط سازمان‌های غیردولتی از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال شد، آمده است: «او همچنان به مراقبت‌های پزشکی فوری و کافی نیاز دارد که مقامات زندان در ارائه آن کوتاهی می‌کنند».

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بحرین متحد کلیدی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است.

از زمان قیام های سال ۲۰۱۱ میلادی یعنی زمانی که مقامات بحرینی تحت حمایت نیروهای نظامی سعودی تظاهرات شیعیان را که خواستار سلطنت مشروطه و استقرار نخست‌وزیری منتخب بودند سرکوب کردند؛ تعداد زیادی از مخالفان به زندان افتاده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعلیق حکم سه سال زندان عمران خان؛ اتهامات چه بود و معنی آن برای انتخابات آتی پاکستان چیست؟

تعداد زندانیان در فرانسه رکورد زد؛ بیش از ۲ هزار زندانی باید روی زمین بخوابند

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید