برای اولین بار در جهان؛ خارج کردن کرم زنده ۸ سانتی‌متری از مغز یک زن

کرم یافت‌شده از مغز یک زن در استرالیا
کرم یافت‌شده از مغز یک زن در استرالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پزشکان در استرالیا توانستند با انجام عمل جراحی یک کرم لوله‌ای زنده به طول ۸ سانتی‌متر را از مغز یک بیمار خارج کنند.

آگهی

وجود یک کرم انگلی زنده در مغز یک زن ۶۴ ساله در استرالیا دانشمندان را به شگفتی واداشته است، چرا که این اولین مورد ثبت‌شده از چنین چیزی در مغز یک پستاندار به شمار می‌رود.

این زن سه هفته پس از تحمل درد شکمی، سرفه‌های خشک و تعرق شبانه به یک درمانگاه محلی مراجعه کرده بود، اما پزشکان علیرغم عکسبرداری از ریه او نتوانسته‌ بودند مشکل خاصی را در وی تشخیص دهند.

در واقع با توجه به اینکه پیش از این موردی از ابتلا به این انگل در انسان‌ها مشاهده نشده بود، پزشکان نمی‌دانستند باید به‌ دنبال چه چیزی بگردند. 

حدود یک سال پس از شروع اولین دردهای شکمی، این زن دچار مشکل فراموشی و شدت گرفتن افسردگی شد و در این مقطع زمانی بود که پزشکان با انجام یک آزمایش ام‌آر‌آی از مغز بیمار وجود یک ضایعه در لوب پیشانی او را تشخیص دادند.

این انگل در اسکن‌های مغزی به شکل یک «ساختار رشته‌ای» پدیدار شده بود و پزشکان تصمیم گرفتند جمجمه بیمار را بشکافند و این ضایعه عجیب را از نزدیک مشاهده کنند.

هری پریا باندی، جراح در بیمارستان کانبرا، درباره لحظه دیدن کرم در مغز بیمار گفت: «فقط فکر کردم که این دیگر چیست؟ دیدن چنین چیزی آن بالا کاملا بی‌معنی به نظر می‌رسید، اما واقعا زنده بود و داشت حرکت می‌کرد.»

او با اشاره به تیم جراحی حاضر در اتاق عمل گفت: «همه ما [از دیدن کرم زنده در مغز بیمار] یک کم حالمان بد شد.»

پزشکان سرانجام موفق شدند با جراحی این کرم را از مغز زن خارج کنند.

محققان در دانشگاه ملی استرالیا و بیمارستان کانبرا می‌گویند دستان این زن احتمالا به هنگام جمع کردن اسفناج نیوزلندی در نزدیکی خانه‌اش به بوته‌های خوراکی آلوده به لاروهای موجود در مدفوع مار خورده و اینگونه تخم انگل به بدن او منتقل شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کرم‌های لوله‌ای از نوع «افیداسکاریس» (Ophidascaris) یک انگل رایج در کانگوروها و مارهای «پیتون فرش» به حساب می‌آیند که تخم‌هایشان از طریق مدفوع این حیوانات پخش می‌شود، با این حال تا کنون موردی از وجود این کرم‌ها در بدن انسان به ثبت نرسیده بود.

سانجایا سنانایاک، متخصص بیماری‌های عفونی، در این باره می‌گوید: «این اولین مورد انسانی کرم لوله‌ای در جهان محسوب می‌شود.»

بنابه گفته مراجع بیمارستانی، بیمار باید تحت مراحل تکمیلی درمان قرار گیرد تا لاروهای احتمالی کرم در بدن او نیز از بین بروند. این لاروها در حالت عادی می‌توانند تا ۴ سال در بدن جانداران زنده بمانند.

نتایج تحقیقات پیرامون این مورد پزشکی به تازگی در نشریه علمی «Emerging Infectious Diseases» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقدام نافرجام والدین در کشتن نوزاد؛ سوزن سه سانتی‌متری پس از ۸۰ سال در مغز یک زن پیدا شد

نتیجه یک تحقیق: ضربه‌ای که توهین‌ کلامی به مغز می‌زند، مانند یک سیلی به صورت است

برای اولین‌بار ایمپلنت مغزی قدرت ارتباط را به بیمار فلج بازگرداند