افزایش تولیدات داخلی قطر؛ از کارآفرینی و تأمین نیاز داخلی تا صادرات

افزایش تولیدات داخلی قطر؛ از کارآفرینی و تأمین نیاز داخلی تا صادرات
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

صنایع مهندسی سهیل در قطر مجموعه کارخانجاتی پیشرو است که مسئولانش می‌خواهند با تسلط بر جزئیات تولید ماشین صنعت قطر را شتاب دهند.

آگهی

گروه صنعتی سهیل تا سال ۲۰۱۲ کارخانهٔ بازیافت باتری بود. اما از آن زمان تا امروز به مجموعه‌ای بدل شده که بازیافت و تولید مس، آلومینیوم، استیل، برنز و همچنین کاغذ و پلاستیک انجام می‌دهد.

کارخانجات پیشرو و حفظ محیط زیست

این مجموعه پانزده زیرگروه دارد. تازه‌ترین و مدرن‌ترین عضو آن کارخانهٔ خانه‌سازیِ صنایعِ مهندسیِ سهیل است که با این دیدگاه ساخته شده که کارخانه‌ای پایدار و با محیط زیست سازگار باشد.

عمر زیاد عطیه، مدیر این کارخانه می‌گوید: «هدف ما این بود که کارخانه‌ای تماماً‌ به‌روز و سازگار با محیط زیست داشته باشیم که تأثیر آلاینده‌آش صفر باشد،‌ یعنی هر دورریز زیانباری به‌درستی مدیریت شود، و کارکنان اینجا هم فضای خوبی داشته باشند، بنابراین از شیوهٔ ژاپنی‌ها استفاده کردیم و درخت به کارخانه آوردیم، و این کار برای همهٔ کارکنان حس‌وحال خوبی دارد.»

چنین محیط کاری به تقویت تولید و صادرات می‌انجامد. صنایع سهیل در کار خود موفق بوده و نیمی از مشتریان این مجموعه شرکت‌های بین‌المللی‌اند. اما سرمایه‌گذاری داخلی همچنان ادامه دارد، و کارخانجات سهیل درحال توسعه است، این مجموعه صنعتی به قطر کمک می‌کند تا به اهداف توسعهٔ پایدارِ سال ۲۰۳۰ برسد.

Euronews
لوله‌های تولید قطر پیش از ارسال به ایالات متحدهEuronews

کشاورزی مدرن و حفظ منابع آب در دل کویر

تره‌بار تازهٔ بسیاری از قطری‌ها هر روز از مزرعه صفوا در میانهٔ کویر می‌آید. صفوا یکی از قدیمی‌ترین مزارع و شرکت‌های تولیدی خانوادگی قطر است. فردان فهد الفردان، مدیر این شرکت می‌گوید:« هدف ما تولید محصولات باکیفیت است که کاشت‌شان در قطر ممکن نبوده، می‌خواهم نشان دهم که این فکر خطاست. بنابراین محصولاتی نظیر ریحان ایتالیایی، و کلم و کاهوی اروپایی، و البته فلفل‌ هندی بسیار مرغوب را داریم.»

صفوا از ۱۹۷۵ در زمینی کوچک شروع به کار کرده وامروز مزرعه‌ای ۱ میلیون متر مربعی دارد. فردان می‌گوید:‌ از نتایج به دست آمده شگفتزده است و می‌گوید: «دمای بیرون اینجا حدود ۴۸ تا ۵۰ درجه است، اما دمای این گلخانه ۲۸ تا ۳۰ درجه است و برای برخی محصولات عالی است. همچنین برای کشاورزی آب زیادی لازم است که در شیوهٔ کشاورزی علمی ۹۰ درصد آن آب بازیافت می‌شود، اما در کشاورزی سنتی تمامی این آب هدر می‌رود. قطر کشور کوچکی است و ما خاک زیادی هم نداریم، بنابراین یکی دیگر از اهداف‌مان کشت عمودی است.»

Euronews
کشاورزی علمی در قطرEuronews

کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ خانوادگی

دفتر طراحی داخلی آزور، به مدیریت ایمان ناتشه، از سال ۲۰۰۹ کار دکوراسیون داخلی شرکت‌ها‌، دفترها، و فروشگاه را انجام داده. او که در اصل فلسطینی است خوشحال است که توانسته کسب‌وکاری در کشور میزبان راه‌اندازی کند.

ایمان که در اصل فلسطینی است می‌گوید: «من در قطر زندگی و تحصیل کرده‌ام و همیشه دلم می‌خواسته محصولاتم عنوان ساخت قطر را داشته باشند. خیلی کارها در قطر شدنی است و نیازی به واردکردن خیلی چیزها نبوده.»

سال ۲۰۲۱ بود که حنا ناتشه جا پای پدر گذاشت و کسب‌وکار خودش را راه‌انداخت. اما او فروش محصولاتش را نه در چنین ساختمانی بلکه آنلاین انجام می‌دهد.

حنا که دانشجوست کارت‌هدیه‌هایی مناسبتی می‌سازد که با محیط زیست هم سازگارند. تماشای آزمون‌وخطای حرفه‌ای پدر، برای شروع کار فرصت خوبی به حنا داده است.

Euronews
کارگاه دکوراسیون داخلی در قطرEuronews

وقت بزرگ‌شدن، شاهد بودم که پدرم چطور کسب‌وکارش را از یک دفتر کوچک گسترش داد و بهبود بخشید، و حالا بازار کارش داغ شده و به موفقیت فعلی رسیده. به‌نظرم اینها به من خیلی انگیزه داد.

محمد رشید المتوی می‌گوید: «دیدیم فرصتی است تا کسب‌وکاری خانوادگی راه بیندازیم. فکر پدرم این بود که برای تولید انبوه عطرهای ساخت قطر شرکتی ایجاد کند.»

اما گردانندگان شرکت المتوی به‌محض راه‌اندازی کارخانهٔ عطرسازی در سال ۲۰۱۸ با بحران کووید روبه‌رو شدند. آنها که مواد اولیه فراوانی در انبار شرکت داشتند برای کمک به مردم شروع به تولید ضدعفونی‌کننده کردند. شرکت المتوی تا کنون با شرکت‌های بین‌المللی مختلفی همکاری کرده است. طرح بعدی المتوی ‌آن است که محصولا‌تش را به کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس و دیگر جاهای دنیا صادر کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

ظروف تجزیه‌پذیر و افطاری با دورریز صفر؛ شیوه‌های قطر در حفظ محیط زیست