رویترز: دستیار کرملین که کودکان اوکراینی را به روسیه می‌آورد با گروههای نئونازیسم ارتباط داشته است

زنان و کودکان در مراسم تشییع جنازه سرباز اوکراینی که در دونباس،  اوکراین، کشه شد. شنبه، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳
زنان و کودکان در مراسم تشییع جنازه سرباز اوکراینی که در دونباس، اوکراین، کشه شد. شنبه، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویترز در گزارشی می‌نویسد الکسی پتروف، از مقامات کرملین که تحت پوشش تخلیه مناطق جنگی، مسئول انتقال کودکان اوکراینی به روسیه بوده، در نوجوانی بصورت آنلاین با گروه‌های نئونازیسم و نژادپرست ارتباط داشته است.

آگهی

دادستان‌های بین‌المللی، انتقال این کودکان از اوکراین به درون خاک روسیه را اقدامی «غیرقانونی» می‌دانند و اکنون رویترز می‌نویسد مطالبی که الکسی پتروف در همین راستا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی بصورت آنلاین منتشر کرده، تا اواخر ژوئیه سال جاری میلادی همچنان در حسابهای او در شبکه‌های اجتماعی در دسترس بوده است. 

با این وجود، او زمانی که با سوالاتی درباره محتوای این مطالب روبرو می‌شود، برخی از آن‌ها را حذف و عضویتش را در برخی از گروه آنلاین راست افراطی لغو می‌کند.

الکسی پتروف ۲۷ ساله مشاور دفتر ماریا لووا-بلوا، کمیسر ریاست جمهوری برای حقوق کودکان در روسیه است. 

خانم لووا-بلوا همراه با ولادیمیر پوتین متهم به جنایت جنگی از طریق اخراج اجباری صدها کودک از اوکراین و بردن آنها به روسیه هستند و دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکم بازداشت آن‌ها را صادر کرده است.

خانم لووا-بلوا اما ارتکاب جنایت جنگی را رد کرده است. او گفته که کودکان آسیب‌پذیر به روسیه برده شدند تا از آنها را در برابر خشونت محافظت شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که الکسی پتروف بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن داشت، مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته که حاوی ویدئوها، تصاویر یا پیام‌هایی از یک سازمان راست افراطی در روسیه بوده است. در این پست‌ها برتری نژاد سفید ترویج شده و نشانه‌هایی از نئونازیسم نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

او همچنین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، مطالبی را منتشر کرده که حاوی کدهایی از آدولف هیتلر است.

الکسی پتروف در پاسخ به پرسش‌های رویترز درباره سوابق ارتباطش با گروههای نژادپرست اعلام کرد: «به صراحت اعلام می‌کنم من هرگز هیچ پیوندی با سازمان‌های نئونازی نداشته‌ام و ندارم.» 

او همچنین گفت برایش غیرممکن است آنچه را که سال‌ها پیش بازنشر کرده به خاطر بیاورد و گفت ممکن است از آن زمان تا کنون برخی از این گروه‌ها که او عضوشان بوده، نام یا فعالیت‌شان را تغییر داده باشند.

با این حال رویترز مدعی شده است که از طریق آدرس ایمیل آقای پتروف، توانسته رابطه او را با حساب اسکایپ یکی از این گروه‌های راست افراطی پیدا کند.

در ادامه این گزارش آمده است الکسی پتروف در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ میلادی در شبکه‌های اجتماعی ویدیو‌هایی از گروه «Wotanjugend» به اشتراک گذاشته است.

با این وجود یکی از مدیران انجمن آنلاین Wotanjugend گفته که پتروف را نمی‌شناسد و بعید است که او تا به حال عضوی از این گروه بوده باشد.

او در ادامه افزود که این گروه یک دیدگاه راست‌گرایانه در جهان ترویج می‌کند و بسیاری از پیروان آن از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند.

الکسی پتروف همچنین در سال ۲۰۱۳ میلادی در یکی از صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت «سلام رومی، از قلب به خورشید» این عبارت در میان نئونازی‌ها برای توصیف یک سلام به سبک نازی‌ها استفاده شده است.

حساب اینستاگرامی آقای پتروف شامل اعداد ۸۸، حرف «اچ» و عدد ۱۴ است. عدد ۸۸ معمولا توسط نئونازی‌ها استفاده می‌شود؛ گفته می‌شود حرف «اچ» نیز نشانی از جمله «های هیتلر» است. 

به گفته گروه مبارزه با افراط گرایی مستقر در ایالات متحده، عدد ۱۴ در محافل راست افراطی با «چهارده کلمه» مرتبط است؛ شعاری که از دیوید لین، یکی از اعضای گروه برتری‌طلبانه سفیدپوستان آمریکایی نشات گرفته است. این شعار مربوط به محافظت از نژاد سفید است.

الکسی پتروف پس از مطرح شدن سوالاتی در این خصوص، اشتراک در بیش از ۱۵۰ گروه در شبکه‌های اجتماعی که عضوشان بود را لغو کرد.

پیش از این مقامات اتحادیه اروپا در ‍۶ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی با اعمال تحریم‌هایی علیه الکسی پتروف اعلام کردند که او «در انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه و فرزندخواندگی آنها توسط خانواده‌های روسی دست دارد».

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هنگامی که نماینده روسیه نیز در سخنرانی ۵ آوریل امسال در شورای امنیت سازمان ملل از اتهامات مربوط به رفتار خود با کودکان اوکراینی دفاع می‌کرد، پتروف در میان سخنرانان بود.

در ویدئویی که آن روز برای حضار پخش شد، الکسی پتروف در کنار کودکان در یک کمپ سازماندهی شده توسط روسیه دیده می‌شد.

سازمان‌دهندگان این اردو در فیلم می‌گویند که آنها کودکان را برای زندگی در روسیه آماده می‌کنند.

مقامات اوکراینی اما می‌گوید با آموزش سرود ملی روسیه، تاریخ روسیه همچنین کلاس‌های میهن‌پرستی روسی، هویت ملی این کودکان را از آن‌ها می‌گیرند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از ۲۰ هزار قطع عضو در اوکراین؛ فاجعه‌ای که از زمان جنگ جهانی اول دیده نشده است

پایانی بر زیارتگاه نئونازی‌ها؛ دولت اتریش تغییر کاربری خانه محل تولد آدولف هیتلر را کلید زد

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد