ایران پیگیری حقوقی دریافت بدهی از کره جنوبی را کلید زد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright کانوا پرو
Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه ۲۹ ژوئیه لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری» را برای انجام تشریفات قانونی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس این کشور ارسال کرد.

آگهی

این لایحه که در جلسه ۱۴ تیرماه سال جاری هیات وزیران ایران به تصویب رسیده است، یک ماده واحده دارد که بر اساس آن به بانک مرکزی ایران اجازه داده می‌شود در اجرای ماده «موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین تهران و سئول مصوب ۱۳۸۲/۷/۱۳» با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهوری ایران نسبت به فرآیندهای داوری طبق موافقتنامه مذکور و مطالبه خسارت ناشی از آن اقدام کند.

روابط دوجانبه کره جنوبی و ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی و وضع تحریم‌های جدید علیه تهران توسط واشنگتن که منجر به مسدود شدن پول‌های ایران در بانک‌های تجاری کره‌ای شد، تیره شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت که «برآورد اولیه از میزان بدهی کره جنوبی به ایران ۷ میلیارد دلار و بابت فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بوده است.»

پیشتر رسانه‌های کره جنوبی از مذاکره واشنگتن و سئول بر سر چگونگی آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در این کشور آسیایی خبر داده بودند.

این رسانه‌ها همچنین به نقل از منابع خبری خود اعلام کرده بودند که آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی احتمالا تحت شرایطی سختگیرانه انجام خواهد شد تا تهران از این وجوه فقط برای مقاصد عمومی استفاده کند.

برخی رسانه‌های محلی در خاورمیانه هم خبر داده بودند که آمریکا برای آزادسازی سرمایه‌های ایران در کره جنوبی شروطی مانند آزادی یک آمریکایی که در ایران زندانی است را تعیین کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های دولتی ایران سال گذشته میلادی از توافق تهران و سئول بر سر آزادسازی بخشی از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی خبر داده بودند.

اینک خبرگزاری ایرنا در گزارشی به نقل از مسئولان وزارت خارجه ایران نوشت: «بارها پالس‌های مثبتی برای بازپرداخت این بدهی داده شده اما این رفتارها در حد اظهار نظر مسئولان کره‌ای بوده و اقدام عملی در این خصوص صورت نداده‌اند و فقط در دوره‌ای به گفته مسئولان اتاق بازرگانی ایران، پیشنهاد خرید کالا از این کشور به جای بدهی خود را داده بودند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تهران و واشنگتن برای انتقال منابع ارزی آزاد شده ایران به یک کشور همسایه توافق کردند»

کره جنوبی با هماهنگی آمریکا بدهی‌ ایران به سازمان ملل را پرداخت کرد

توافق ایران و کره جنوبی برای آغاز مذاکرات کارشناسی و بحث درباره مسائل فنی دارایی‌های مسدود شده