سفر گروهی با دوستان؛ با رعایت این ۷ نکته تعطیلات جهنم نمی‌شود

سفر با دوستان
سفر با دوستان Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر با دوستان در نگاه اول می‌تواند فرصتی استثنایی برای گذران زمان با افرادی که دوستشان داریم در مکان مورد علاقه‌مان باشد، اما بنابر تجربه بسیاری از ما، چنین سفرهایی ممکن است به دلخوری، ناراحتی، قهر و گاهی نفرت همسفران از یکدیگر شود. رعایت این ۷ نکته می‌تواند از وقوع جهنم احتمالی پیشگیری کند.

آگهی

هماهنگی گروه‌های بزرگ هیچ‌گاه کار آسانی نیست. ممکن است بر سر مسائل مالی، برنامه‌ریز‌ی سفر، رستوران‌های انتخابی و یا هرچیز دیگری مشاجراتی شکل گیرد که نقطه آغازش عموما قابل تشخیص اما پایانش غیرقابل پیش‌بینی است. سلایق، اولویت‌ها، ترس‌ها، ارزش‌ها و بسیاری از عوامل دیگر در انتخاب افراد و توانایی همسویی و هماهنگی‌اشان با دیگران تاثیرگذار است. اما مساله مهم پیشگیری از افروخته‌شدن شعله آغازین درگیری‌های بی‌فرجام است.

در انتخاب همسفران دقت کنید

اول از همه، با چه کسی همسفر شویم؟ شاید اگر عضو گروهی از دوستان صمیمی هستید که همیشه باهم به سفر می‌روید، پاسخ این سوال بدیهی بنماید. اما اگر می‌خواهید همراه گروهی از دوستانی به تعطیلات بروید که هیچ‌گاه باهم سفر نکرده‌اید، یا می‌خواهید برای این سفرتان از دوستانی دعوت کنید که مربوط به دوره‌های مختلفی از زندگی‌تان هستند و تا کنون ارتباط خاصی هم با هم نداشته‌اند، درنظر گرفتن دینامیک و انرژی بالقوه گروه امری مهم است.

شاید به نظرتان بدیهی باشد اما اگر گروهی از دوستانتان پیاده‌روی و ماجراجویی در فضای باز را ترجیح می‌دهند، ممکن است با گروهی از آن‌ها که به رفتن به بار‌ها و تفریحات درون‌شهری علاقه‌مندند کنار نیایند. 

به‌علاوه سفر می‌تواند پر استرس باشد. ممکن است برخی از دوستانتان در برخورد‌های اجتماعی خوب باشند اما مثلا از پرواز بترسند و یا نتوانند با محلی که برای سکونت خود اجاره‌ کردید کنار بیایند.   

Canva
سفر با دوستانCanva

بنابر این درکل اگر از گروهی که برای سفر انتخاب کردید بیشتر بهم نزدیک باشند، احتمالا تعطیلات موفق‌تری را خواهید گذراند. اما این را هم در نظر بگیرید که سفر کردن با یکدیگر همچنین می‌تواند راهی عالی برای شناخت بهتر افراد باشد. پس قطعا از دعوت کسی، تنها به دلیل این که به تازگی به حلقه دوستانتان اضافه شده است، خودداری نکنید.

تعطیلات همچنین می‌تواند فرصت خوبی برای شناخت شریک زندگی دوستانتان باشد، پس بسط دعوتتان به این افراد خاص زندگی دوستانتان را از دست ندهید. در عین حال، تذکر مجدد این نکته لازم است، دینامیک و انرژی بالقوه گروه را در نظر بگیرید. برای مثال اگر دعوت از شرکای زندگی دوستانتان، سفر گروهی از رفقای هم‌دانشگاهی را به سفر چند زوج و یک فرد مجرد تبدیل کند، آنگاه ممکن است دوست مجردتان نتواند از این سفر به اندازه دیگران لذت ببرد. 

البته که همه با هم متفاوتند و قانونی کلی برای همه این شرایط وجود ندارد. اما تنها درنظر گرفتن این موارد می‌تواند از پیش‌آمد‌های ناراحت‌کننده احتمالی پیش‌گیری کند. 

بودجه‌ای را درنظر بگیرید و از آن عدول نکنید

مطرح کردن مسائل مالی و حساب و کتاب ممکن است ناخوشایند باشد، اما بخشی جدانشدنی از برنامه‌ریزی برای تعطیلات است. بهترین استراتژی این است که پیش‌تر بودجه‌ای را برای هزینه‌های اقامت و سفر تعیین کنید.  

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که هیچ‌کس از هزینه‌های ناراضی نیست و گزینه‌های دیگری برای پیشنهاد ندارد، از همه از ابتدا بخواهید که پیش‌قدم شوند. همچنین مطمئن شوید که هیچ هزینه اضافه و غافلگیر‌کننده‌ای پیش نخواهد آمد. 

چلسی دیکنسون، بنیان‌گذار وبسایت «متخصص سفر ارزان» برای جلوگیری از ناراحتی‌هایی که در چت گروهی این مسافرت‌ها ممکن است به وجود بیاید، راه اندازی یک فرم گوگل را پیشنهاد می‌کند که هرکسی بتواند آن را به صورت ناشناس پرکرده و بودجه دلخواه خود و موارد و مورد نظرش را شرح دهد.  

خانم دیکنسون می‌گوید: «شما یک پرسشنامه مخصوص دوستانتان طراحی می‌کنید و سپس این برعهده برگزارکننده است که به دنبال موارد مناسب بگردد.»

Canva
بودجه سفرCanva

نحوه تقسیم‌بندی هزینه‌ها چه پیش و چه پس از سفر به دینامیک گروه، وضعیت مالی‌ شما و علاقه‌مندی‌هایتان باز می‌گیردد. نتیجه هرچه باشد، صحبت کردن و بحث درمورد آن پیش از سفر بهترین کار است. 

همیشه درنظر داشته باشید که اگرچه برخی ممکن است با سیستم «من پول تاکسی را دادم، تو پول نوشیدنی را بده» راحت باشند، اما برخی ممکن است زمانی که ریز به ریز هزینه‌ها را بدانند احساس بهتری داشته باشند.

تکنولوژی برای این هم راه حل‌هایی دارد. اپلیکیشن‌هایی مثل اسپلیت‌وایز محاسبه‌های پیچیده را انجام می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که در آن مشخص کنید هرکسی در چه زمانی چه هزینه‌ای را انجام داده است. 

همچنین اپلیکشین‌هایی مانند روولوت و مونزو به شما امکان می‌دهد در تمام دنیا بدون کارمزد تبدیل واحد پول، همه پرداخت‌هایتان را انجام دهید. اگر همه اعضای گروهتان از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید یک قسمت مشترک در آن بازکنید که همه پرداخت‌ها توسط همه اعضا به صورت خودکار در آن ثبت شوند.

مقصد و اقامتگاهتان را به دقت انتخاب کنید

خوب، گروه شکل گرفت و بودجه هم تایید شد. حالا باید بفهمید دقیقا کجا می‌خواهید بروید. اگر تا به حال هم مجبور به سازش نبودید، این‌جا حتما باید آن را در نظر بگیرید. 

شاید یکی از شما سریال «لوتوس سفید» را دیده و عاشق زیبایی سیسیل شده باشد و بخواهد مستقیم به پالرمو سفر کند، اما یکی دیگر از دوستانتان ایتالیا را کلا از لیست علاقه‌مندی‌های سفرش کنار گذاشته باشد و بخواهد برای پیاده‌روی به آب‌دره‌های نروژ برود.   

شاید برخی از دوستانان ترجیح بدهند که در یک اتاق ساکت با جکوزی سکونت کنند، اما برخی دیگر انتخابشان هتلی شلوغ در میان شهر با مهمانی‌های شبانه در پشت‌بامش باشد.

آگهی
Canva
هتلCanva

در بحث گذراندن تعطیلات به صورت گروهی، موضوع مهم درواقع بیشتر گروه است تا مقصد. اما به هرحال، اگرچه هدف شما از این سفر به صورت نظری همراهی با دوستانتان و کشف مکانی فوق‌العاده است، اما اگر ترجیح می‌دهید هروقت که می‌خواهید به هرجای دنیا که دوست دارید آزادانه سفر کنید، بهتر است این کار را تنها انجام دهید و یا یار سفری را پیدا کنید که علائق مشترکی با شما دارد. 

اگر با دوستانتان به سفر می‌روید، می‌خواهید به جایی بروید تا وقت را با دوستانتان بگذرانید، پس باید نیازها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها را درست همتراز با علایق خودتان در نظر بگیرید. این به این معنی نیست که علایقتان را کاملا سرکوب کنید و از سفر رویایی‌تان دست بکشید، اما یعنی آماده تجربه کردن باشید و مطمئن شوید همه باهم در یک جایگاه قرار دارند. حتی اگر گروه به این نتیجه رسید که بر سر رفتن به جایی که قبلا دیده‌اید رای‌گیری کند، همیشه بازگشت به جایی با گروه جدید و نقطه نظرهای تازه می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

توانایی‌های خود و دیگر اعضای گروه را بشناسید

بعضی از افراد گردانندگان خوبی هستند. بعضی دیگر به خوبی نقشه‌ها را بررسی می‌کنند. برخی عاشق غواصی‌اند و دیگران ممکن است در یافتن پرواز‌های ارزان خبره باشند. بعضی دیگر هم ممکن است بتوانند آهنگ‌های مناسب در طول سفر پخش کرده و حال و هوایتان را عوض کنند.

شناخت نقاط قوت خود و همسفرانتان به شما کمک می‌کند که تا حد امکان تعطیلاتتان را راحت برنامه‌ریزی کنید. اگر تعطیلاتتان را با افرادی می‌گذرانید که پیش‌تر با آن‌ها سفر نرفته‌اید، این خصوصیات افراد ممکن است در لحظه غافلگیرکننده باشند، اما باز هم احتمالا با نقشی که خود افراد به طور طبیعی بر عهده می‌گیرند کنار خواهید آمد. 

بسته به این‌که گروه شما چقدر بزرگ است، برخی از افراد ممکن است برای برگزاری و سازماندهی امور پا پیش بگذارند و بقیه هم عقب بشینند. اگر همه شما ذاتا سازمان‌دهنده و برگزارکننده باشید، ممکن است مجبور باشید با اکراه کار را به فقط یکی از دوستانتان بسپارید. اما اگر همه باهم صمیمی باشید، می‌دانید که کسانی که کار سازمان‌دهی را برعهده گرفته‌اند، آن را به خوبی انجام خواهند داد و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید، عقب بشینید و از سفر لذت ببرید.  

آگهی

فراموش نکنید بهترین لحظه‌های سفر خودبخود خلق می‌شود

اگرچه نمی‌خواهید دوستانتان را درتعطیلاتشان با یک برنامه ساعت به ساعت تحت فشار بگذارید، اما این که پیش از سفر راجع‌به جاهایی که می‌خواهید بروید و کارهایی که می‌خواهید بکنید ایده داشته باشید، بسیار خوب است. لزوم این موضوع مخصوصا وقتی گروهتان کمی بزرگتر است، بیشتر جلوه می‌کند.

برای مثال وقتی در جمعی ۱۲ نفره به سفر رفتید، رزرو رستوران یا هماهنگی برای بلیت موزه‌ها مهم است. به علاوه داشتن چنین برنامه‌ریزی‌هایی از اتلاف ساعت‌ها از وقت ۱۲ نفر در آغاز هر روز برای بحث و توافق بر سر برنامه روزانه جلوگیری می‌کند.  

برای جلوگیری از رگبار پیام‌ها در گروه سفرتان، می‌توانید پیش‌تر یک صفحه گوگل داک بسازید و همه را تشویق کنید که در مورد مقصدتان تحقیق کنند و پیشنها‌داتشان را پیش از سفر ارائه دهند. با نزدیک‌تر شدن تاریخ حرکت می‌توانید گزینه‌های بهتر را تفکیک کنید و یا در طول سفر به استقبالشان بروید.

البته که برنامه‌ریزی همیشه مثمر ثمر است، اما بهترین لحظه‌های سفر خودبخود پیش می‌آیند. هیچ‌وقت برنامه‌تان را آنچنان که جایی برای بداهه پردازی و آزادی نداشته باشد، سفت و سخت تنظیم نکنید. فراموش نکنید بسیاری از بهترین خاطراتتان قرار است به صورت اتفاقی رخ دهد. 

زمانی را به خود اختصاص دهید

در گروه‌های بزرگ، ممکن است بعضی درجریان سفر از گروه جدا شده و راه خودشان را بروند. هرکسی علایق منحصربه‌فردی دارد و این که از همه نتظار داشته باشید در کل سفر به هم بچسبند و همه کارها را باهم انجام دهند کاملا غیرواقع‌گرایانه است. 

آگهی

به علاوه، جدای از این که چقدر به دوستانتان نزدیک هستید، ممکن است با گذشت روزهای پیاپی کمی نیاز به خلوت داشته باشید. از این که زمانی را به خودتان به تنهایی اختصاص دهید نهراسید. ممکن است بخواهید به تنهایی بیرون بروید و قهوه بنوشید و یا به دیدار جاذبه گردشگری یا مکانی که فقط خودتان به آن علاقه‌مندید بروید. 

اگر هم از دست یکی از دوستانتان کلافه شدید، این زمان شخصی به شما اجازه می‌دهد از موقعیت بیرون بیایید و حرفی نزنید که بعدا پشیمانی به بار آورد. 

در هنگام سفر از بددهنی به دوستتان بپرهیزید. اگر واقعا کلافه‌اید و می‌خواهید خود را تخلیه کنید، به یک شخص بی‌طرف که در آن‌جا حضور ندارد پیام بدهید.

دم را غنیمت شمارید

مدت‌ها که از سفرتان گذشت، دیگر اقامتگاه عجیب و غریبی که دوستتان رزرو کرده بود، رستورانی که غذایش را دوست نداشتید و یا بحث‌هایی که بر سر هزینه‌ها کرده‌اید را به یاد نخواهید آورد. از همه این ناملایمات گذر می‌کنید و تنها چیزی که برایتان باقی می‌ماند، زمان باکیفیتی است که با دوستانتان گذرانده‌اید. 

شاید عجیب به نظر برسد، اما این مورد هفتم، یعنی عنیمت شمردن لحظه مهمترین بخش این فهرست است. با گذشت سال‌ها تدارک چنین سفرهایی سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. چون اکثر ما در زندگی پیش‌ می‌رویم و غرق می‌شویم، تعهداتمان افزایش می‌یابد و خیلی از مردم دیگر فرصت رها کردن خانه و شغلشان را حتی برای مدتی کوتاه پیدا نمی‌کنند. 

آگهی

به یاد داشته باشید، هیچ‌کس بی‌عیب و نقص نیست و هیچ سفری هم کامل نیست. اما در کاستی هم می‌توان کمال را یافت. دوستانتان را به خاطر خصلت‌هایشان دوست بدارید. این خصلت‌ها ممکن است در طول سفر به طور کامل بروز کنند. در این صورت آن‌ها نیز شما را متقابلا به خاطر خصلت‌هایتان دوست خواهند داشت. و بدانید این سفر نیز تمام خواهد شد و شما به خانه باز خواهید گشت و تنها عکس و خاطراتتان را به اشتراک خواهید گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هواداران محیط زیست: سفرهای هوایی در اروپا تا ۳۰ برابر ارزان‌تر از سفرهایی ریلی هستند

آیا گذرنامه خدمه پرواز در سفرهای خارجی مُهر می‌خورد؟

رفع ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در سفرهای هوایی؛ آیا تصمیم کمیسیون اروپا نگران کننده نیست؟