نتانیاهو در بیمارستان همزمان با اعتراض ده‌ها هزار نفری: اصلاحات قضایی را به تصویب می‌رسانم

نتانیاهو در بیمارستان: به تلاش برای تصویب اصلاحات قضایی ادامه می‌دهم
نتانیاهو در بیمارستان: به تلاش برای تصویب اصلاحات قضایی ادامه می‌دهم Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل روز شنبه در پی نصب ضربان‌ساز قلب در بیمارستان بستری شد. همزمان ده‌ها هزار نفر در اعتراض به اصلاحات قوانین قضایی که در پارلمان این کشور درحال بررسی است، در خیابان‌های اورشلیم (بیت‌المقدس) تظاهرات برپا کردند.

آگهی

درحالی که اسرائیل با جدی‌ترین بحران سیاسی خود دست و پنجه‌نرم می‌کند، نخست‌وزیر ۷۳ ساله این کشور روز شنبه به صورت اضطراری به مرکز پزشکی شبا در نزدیکی تل‌آویو منتقل شد. به گفته پزشکان دلیل انتقال فوری آقای نتانیاهو به بیمارستان این بود که نشانگر قلبی که هفته پیش در بدن وی نصب شده بود، از یک «آریتمی موقت قلب» خبر داد.  

آقای نتانیاهو پیش از عمل نصب ضربان ساز با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «حالم عالی است، اما به توصیه پزشکانم گوش می‌کنم.» وی همچنین تاکید کرد که پس از ترخیص از بیمارستان به تلاش برای تصویب و اجرایی شدن شدن هرچه زودتر لایحه اصلاحات قضایی ادامه خواهد داد.

 بنابر بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، عمل نصب ضربان‌ساز با موفقیت انجام شده است و انتظار می‌رود آقای نتانیاهو روز یکشنبه از بیمارستان مرخص شود. همچنین سفرهای پیش روی او به قبرس و ترکیه به زمان دیگری موکول خواهد شد.

تعلیق این سفرها به آقای نتانیاهو اجازه می‌دهد تا در جلسه روز دوشنبه پارلمان اسرائیل برای رای‌گیری بر سر اصلاحات قضایی مناقشه برانگیز خود حضور یابد. این اصلاحات ماه‌هاست که آتش اعتراضات سراسری را در این کشور شعله‌ور ساخته و نگرانی‌های بین‌المللی را در مورد سلامت دموکراسی در اسرائیل برانگیخته است.

ائتلاف آقای نتانیاهو با گروهی از احزاب ملی‌گرا و مذهبی برآن است تا با تصویب قوانینی قدرت دیوان عالی را برای مقابله با تصمیمات دولت کاهش دهد. آن‌ها دیوان عالی اسرائیل را «بیش از حد سیاسی شده» می‌خوانند.

قانون‌گذاران قرار است روز یک‌شنبه بر سر لایحه محدودسازی توانایی‌های دیوان عالی برای ملغی ساختن تصمیمات دولت و وزیران به مناظره بپردازند. رای‌گیری این لایحه روز دوشنبه انجام می‌شود و نتایج آن نیز عصر همان روز و با پایان رای‌گیری اعلام خواهد شد. 

منتقدان معتقدند که این اصلاحیه به سرعت در پارلمان تصویب می‌شود و با حذف یکی از معدود ابزار موثر کنترل کننده قدرت اجرایی در کشور، راه را برای سوء استفاده از قدرت در کشوری که قانون اساسی مدونی ندارد، باز می‌کند.  

موافقان تصویب این لایحه مخلافان آن را به نادیده گرفتن خواست اکثریت جامعه اسرائیل و ایجاد شکاف عمیق در جامعه متهم می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماموران موساد دلخور از اصلاحات قضایی نتانیاهو به بازنشستگی پیش از موعد می‌اندیشند

هشدار رئيس نیروی هوایی ارتش اسرائيل: دشمنان از بحران داخلی ما سواستفاده خواهند کرد

حماس: پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کردیم