شمار پناهجویان حاضر در خاک فرانسه از نیم میلیون نفر عبور کرد

مهاجران در مرز فرانسه و ایتالیا، ژوئن ۲۰۱۵
مهاجران در مرز فرانسه و ایتالیا، ژوئن ۲۰۱۵ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته اداره حمایت از پناهندگان و افراد بدون تابعیت فرانسه (Ofpra)، تعداد پناهندگان به این کشور در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی از مرز نمادین ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفته و این رقم همچنان نیز در حال افزایش است.

آگهی

بر اساس گزارش این اداره، هم اکنون ۵۴۷ هزار و ۱۰۲ پناهنده در خاک فرانسه حضور دارند؛ رقمی که در سال ۲۰۲۲ پس از پذیرش ۵۶ هزار و ۲۷۶ درخواست پناهندگی از مرز ۵۰۰ هزار نفر عبور کرد.

این اداره که امسال هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، در گزارشی که دوشنبه ۳ ژوئیه منتشر شد، برای پنجمین سال متوالی اتباع افغانستان را با ارسال ۱۷ هزار و ۱۰۳ پرونده، در صدر درخواست‌ها برای پناهندگی قرار داد. این رقم به ويژه پس از تسلط طالبان بر این کشور در تابستان ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

پس از افغانستان، اتباع کشورهای ترکیه (با ۹۷۰۴ پرونده)، بنگلادش (با ۹۲۶۹ پرونده)، گرجستان (با ۸۸۲۴ پرونده) و جمهوری دموکراتیک کنگو (با ۶۴۴۱پرونده) بشیترین متقاضیان پناهندگی هستند.

رژیم‌های سیاسی، وضعیت امنیتی، مسائل قومی و اقتصادی عواملی هستند که پناهندگان را به ترک قلمرو و درخواست کمک از فرانسه سوق می‌دهند.

تعداد بی‌شمار اوکراینی‌ها در فرانسه

اگر این اداره فرانسوی ورود گسترده ۱۰۰ هزار آواره اوکراینی را نیز به فرانسه حساب می‌کرد، این افزایش رقمی بسیار بیشتر را نشان می‌داد. 

با این حال، اوکراینی‌ها درچهارچوب نوعی حمایت به نام «حفاظت موقت» قرار دارند که به آ‌ن‌ها این امکان را می‌دهد تا در دوران تهاجم روسیه به کشورشان، از درخواست پناهندگی خودداری کرده و در عین حال بتوانند در خاک فرانسه بمانند و از مزایای اجتماعی آن برخوردار شوند.

به فیس‌بوک یورونیوز فارسی بپیوندید

با این وجود، بر اساس این گزارش «۱۸۸۲ درخواست پناهندگی» از جانب اوکراینی‌ها در سال گذشته دریافت شده است که بخش کوچکی از آن مبتنی بر تبعیض قومیتی و مسائل اجتماعی مانند خشونت خانگی یا گرایشات جنسی است. 

تشدید درگیری‌ها میان گروه‌های ملی‌گرا و حمایت کمتر مقامات از آن‌ها از دیگر دلایل درخواست پناهندگی این افراد ذکر شده است.

سال گذشته تعداد ۲۶۱۷ درخواست‌ پناهندگی نیز از طرف شهروندان روسیه دریافت شده است. برخی دلایل درخواست‌ پناهندگی این افراد عبارتند از ترس به دلیل عقاید سیاسی و مخالفت با جنگ، همچنین امتناع از انجام خدمت سربازی در روسیه یا مشارکت در بسیج نیروهای مسلح در این کشور.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح پیشنهادی برای تحدید مهاجرت به فرانسه؛ راستگرایان به دنبال اتخاذ تدابیر سختگیرانه هستند

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد