جنجال ویزا برای شهردار تهران؛ وزیر خارجه بلژیک با حمایت چپ‌ها در مقام خود باقی می‌ماند

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک
حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احزاب چپ‌گرا در دولت فدرال بلژیک اعلام کردند که به ماندن حاجا لحبیب در سمت وزیر خارجه این کشور، رای مثبت خواهند داد.

آگهی

نزاع سیاسی میان دولت فدرال بلژیک و مقام‌های منطقه بروکسل به دلیل صدور روادید برای علیرضا زاکانی، شهردار تهران همچنان ادامه دارد.

اگرچه هیچ حزبی قاطعانه از خانم لحبیب حمایت نکرده است اما آن‌ها برای جلوگیری از فروپاشی دولتی که فقط یک سال تا برگزاری انتخابات جدید فاصله دارد، موافقت خود را با حضور وزیر خارجه بلژیک در سمتش اعلام کردند.

جناح چپ دولت فدرال بلژیک پیش‌تر بر سر دادن رأی اعتماد به وزیر خارجه این کشور در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان، با یکدیگر اختلاف داشتند.

دو حزب ملی‌گرای بلژیک (N-VA و Vlaams Belang) خواستار رأی عدم اعتماد به وزیرخارجه به دلیل نقشش در صدور ویزا برای مقام‌های ایرانی شرکت‌کننده در چهاردهمین اجلاس متروپلیس در بروکسل هستند.

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌ها به حضور آقای زاکانی و هیات همراهش در بروکسل نیز پاسکال اسمت، وزیر خارجه و تجارت خارجی دولت منطقه بروکسل از مقام خود استعفا داد.

بسیاری از سیاستمداران بلژیکی بر این نظرند که خانم لحبیب هم باید مانند آقای اسمت استعفا دهد. با وجود این، خانم لحبیب و حزب حامی او این انتقادها را به طور کامل نپذیرفتند.

اگرچه استدلال‌های مطرح شده در توجیه صدور روادید برای هیات ایرانی نتوانست همه اعضای دولت بلژیک را متقاعد کند اما اینک به نظر می‌رسد با حمایت بزرگ‌ترین حزب چپ بلژیک (PS) از وزیر خارجه این کشور، او در موقعیت بهتری قرار گرفته باشد.

این بهبود موقعیت احتمالاً ارتباط زیادی با عذرخواهی جزئی خانم لحبیب در یک کمیته پارلمانی بلژیک در روز دوشنبه دارد، اقدامی که از یک بحران سیاسی در دولت جلوگیری کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

حزب سبز فلاندر اعلام کرده است که خانم لحبیب و حزب او باید تلاش کنند تا اعتماد به دولت بلژیک را در ماه‌های آینده بازگردانند.

به نظر می‌رسد که خطر سقوط دولت فدرال و یک انتخابات زودهنگام متعاقب آن، منتقدان خانم لحبیب را متقاعد کرده است که در حال حاضر سکوت کنند. 

در صورت وقوع بحران سیاسی و انتخاباتی در بلژیک، نظرسنجی‌های اخیر پیش‌بینی می‌کنند که بازیگران اصلی دولت کنونی شکست بخورند و درها روی احزاب جناح راست فلاندر باز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا خواهان تسریع روند اخراج خارجی‌های «خطرناک» شد

دعوت جنجالی شهردار تهران به بروکسل؛ مقام بلژیکی از سمت خود کناره‌گیری کرد

دفاع نخست وزیر بلژیک از مبادله زندانی با ایران: نمی‌خواستم یک بلژیکی بی‌گناه را به حال خود رها کنم