بیم از گرمای کشنده در اسپانیایی که ۴۴ درجه سانتیگراد را تجربه کرد؛ گرما صدها قربانی گرفته است

موج گرما در مادرید، اسپانیا
موج گرما در مادرید، اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمار رسمی منتشر شده در اسپانیا نشان می‌دهد که گرمای رکودشکن این کشور در تابستان ۲۰۲۲ باعث مرگ بیش از ۳۵۰ نفر بر اثر گرمازدگی و کم آبی شد و آمار و مرگ و میر را ۲۰.۵ درصد در این کشور افزایش داد.

آگهی

موسسه ملی آمار اسپانیا در گزارشی اعلام کرد که ۱۵۷ هزار و ۵۸۰ نفر در تابستان سال گذشته، بین ماه‌های مه تا اوت جان خود را از دست دادند که ۲۶ هزار و ۸۴۹ نفر بیشتر از سال ۲۰۱۹ و قبل از همه گیری کووید ۱۹ بوده است. 

از جمله علل مرگ و میر مربوط به دمای بالای هوا، گرمازدگی (۱۲۲ مورد در مقایسه با ۴۷ مورد در سال ۲۰۱۹) و کم آبی (۲۳۳ مورد در مقایسه با ۱۰۹ مورد در سال ۲۰۱۹) بوده است. 

دمای بالای هوا می‌تواند با ایجاد گرمازدگی باعث مرگ افراد شود. در این وضعیت به مغز، کلیه‌ها و سایر اندام بدن آسیب می‌رسد. همچنین دمای بالای هوا می‌تواند باعث ایجاد حمله قلبی و مشکلاتی تنفسی شود. 

به گفته موسسه ملی آمار بسیاری از این مرگ و میرها، به دلیل بیماری‌های مزمن بوده و در گروهی اتفاق افتاده که به عنوان گروه حساس در دمای بالای هوا شناسایی شده بودند. 

در این مدت، مرگ و میر ناشی از «فشار خون بالا» ۳۶.۹ درصد افزایش یافت. همچنین مرگ و میر ناشی از دیابت با ۳۱.۲ درصد افزایش همراه بوده است. بیماری زوال عقل و زوال زودرس عقل هم جهش ۱۹.۸ درصدی داشته است. 

آژانس هواشناسی اسپانیا سال گذشته اعلام کرد که این کشور گرم‌ترین سال خود را تاکنون تجربه کرده است. 

این گزارش در حالی منتشر شد که اسپانیا امسال با اولین موج گرمای تابستانی رو به رو شده و دمای هوا در استان اوئلوا در جنوب غربی این کشور به ۴۴.۴ درجه سانتیگراد رسیده است. 

به گفته مقامات تاکنون دو نفر بر اثر گرما جان خود را دست داده‌اند. روز شنبه مردی ۴۷ ساله در حین کار در مزرعه در شهری در جنوب اسپانیا بر اثر گرمازدگی جان باخت. به گفته مقامات او بیماری‌ زمینه‌ای داشته است. 

با اینکه دمای هوا در روز سه‌شنبه کمی کاهش پیدا کرده بود، اما همچنان در بیشتر بخش‌های این کشور دمای هوا بالای ۴۰ درجه سانتیگراد است. انتظار می‌رود گرمای شدید تا روز پنجشنبه ادامه داشته باشد. 

براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، اروپا سریع‌ترین قاره جهان بلحاظ گرم شدن است و به گفته کارشناسان، اسپانیا احتمالا یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی می‌بیند. 

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

اگرچه اسپانیایی‌ها به افزایش دما در تابستان به ویژه در جنوب عادت دارند، اما این کشور موج گرمای طولانی‌تر و داغ‌تر را تجربه کرده و نگران کاهش بارندگی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از اروپا تا آمریکا و ژاپن؛ موج گرمای شدید زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد

تداوم موج گرما در جهان؛ بدن انسان تا چه دمایی را می‌تواند تحمل کند؟

گزارش سازمان جهانی هواشناسی: رکورد روزهای به شدت گرم در اروپا سال گذشته شکست