جنگ اوکراین؛ آلمان آماده استقرار دائمی نیروهایش در لیتوانی است

۴۵۰ سرباز آلمانی در ژانویه ۲۰۱۷ به لیتوانی نقل مکان کردند
۴۵۰ سرباز آلمانی در ژانویه ۲۰۱۷ به لیتوانی نقل مکان کردند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دفاع آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که برلین آماده است تا یک تیپ ۴ هزار نفری را به طور دائم در لیتوانی مستقر کند. این اقدام با هماهنگی برنامه‌های دفاعی ناتو در پی حمله روسیه به اوکراین انجام خواهد شد.

آگهی

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز دوشنبه گفت: «آلمان به عنوان یکی از اعضای ناتو و بزرگترین اقتصاد اروپا، به تعهد خود برای دفاع از جناح شرقی ناتو پایبند است.»

او گفت با این حال زیرساخت‌های لازم باید به عنوان پیش‌شرط فراهم شود. در گذشته برلین گفته بود که لیتوانی سال‌ها زمان لازم دارد تا بتواند پادگان، مناطق مسکونی برای خانواده‌ها، انبار و زمین‌های آموزشی را فراهم کند. 

پیستوریوس گفت: «ما موافقیم که با ایجاد زیرساخت، این تیپ گام به گام رشد کند.» او همچنین ادامه داد که چنین استقراری نمی‌تواند ظرف «چند ماه» تکمیل شود. 

او تاکید کرد که این استقرار همچنین باید با برنامه‌های منطقه‌ای ناتو در مورد نحوه پاسخگویی به حمله روسیه سازگار باشد. 

از طرف دیگر، گیتاناس ناوسدا، رییس جمهوری لیتوانی هم گفت که قصد دارد این زیرساخت‌ها تا سال ۲۰۲۶ ایجاد شود. او ادامه داد: «ما در حال آماده سازی مراحل هستیم تا بتوانیم ایجاد این زیرساخت‌ها را تا سال ۲۰۲۶ نهایی کنیم.»

آلمان در حال حاضر، گروه نبرد چند ملیتی ناتو در لیتوانی را رهبری می‌کند که یک گردان تقویت شده متشکل از یک‌هزار سرباز است. 

فراتر از این، یک تیپ آلمانی در این کشور در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت نیاز به سرعت نیروهای خود را در لیتوانی تقویت کنند. اما لیتوانی مدت‌هاست که خواستار حضور دائمی یک تیپ کامل آلمانی بوده است. 

در همین زمینه، پیستوریوس و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو برای شرکت در یک رزمایش به لیتوانی سفر کرده‌اند. این رزمایش تقویت سریع گروه جنگی ناتو به رهبری آلمان را به نمایش می‌گذارد و سناریویی که در آن تنش‌ یا درگیری با روسیه تشدید می‌شود را اجرا می‌کند.

استولتنبرگ از این اقدام آلمان استقبال کرد اما درخواست تقویت فوری نیروها در امتداد جناح شرقی ناتو در پاسخ به شورش اخیر در روسیه را رد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او گفت: «همه چیز درباره حضور داشتن نیست. موضوع اصلی در مورد توانایی داشتن هشدارها و نشانه‌های اولیه و سپس واکنش سریع در صورت نیاز است. این رزمایش هم دقیقا این را نشان می‌دهد.»

رهبران ناتو ۱۱ و ۱۲ ژوئیه برای نشستی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی با هم ملاقات خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر مخفیانه رئیس سیا به اوکراین؛ «پیشرفت عملیات ضدحمله با خون سنجیده می‌شود»

گورباچف؛ ممنوع‌الورود به اوکراین، «مرد صلح» در غرب و «جنایتکار» برای لیتوانی

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد