«پرنده‌های ناجی اوکراین»؛ کویت پهپادهای بیرقدار ترکیه را به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار خریداری کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حال امضای یک هواپیمای بدون سرنشین در پایگاه نظامی بتمن، ترکیه، ۳ فوریه ۲۰۱۸
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در حال امضای یک هواپیمای بدون سرنشین در پایگاه نظامی بتمن، ترکیه، ۳ فوریه ۲۰۱۸ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گفته می‌شود کویت تصمیم به این خرید نظامی را بدلیل موفقیت این پهپادها در از بین بردن استحکامات روسیه در جنگ اوکراین، گرفته است.

آگهی

کشور کویت قراردادی به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار را با شرکت بایکار (Baykar) ترکیه به منظور خرید تعداد نامعلومی پهپاد رزمی بیرقدار تی‌بی۲ به امضا رسانید.

به گفته ژنرال فهد الدوسری، رئیس عملیات نیروی هوایی کویت، قرار است این پهپادها پشتیبانی عملیات‌های مختلف از جمله نظارت بر مرزهای دریایی و زمینی را برعهده بگیرند.

وی افزود که آن‌ها به عنوان تجهیزات گشت‌زنی می‌توانند با انجام مأموریت‌های شناسایی و ضربت از عملیات‌های جستجو و نجات نیز پشتیبانی کنند.

قرارداد مذکور میان کویت و ترکیه، تامین و نگهداری تجهیزات و تدارکات لازم را نیز دربرمی‌گیرد. شرکت بایکار همچنین امکاناتی را بر پایه استاندارد ناتو در کویت برای تجهیز تسلیحات و ادغام اجزای جنگ الکترونیکی آماده خواهد کرد.

کویت بیست و نهمین کشوری خواهد بود که پهپاد TB2 را خریداری و راه‌اندازی می‌کند.

توییت شرکت ترکی بایکار و مرکز ارتباطات دولتی کویت در مورد قرارداد میان دو کشور

ویژگی‌های پهپاد بیرقدار تی‌بی۲

پهپاد جنگی TB2 ترکیه که توجهات را به خود جلب کرده‌است، پرنده‌ای بدون سرنشین با ارتفاع متوسط و دوربرد است که در اصل برای رفع نیازهای نیروهای مسلح ترکیه ساخته شده است.

این پهپاد دارای یک سیستم اویونیک اضافی سه‌گانه است که شامل یک میکروکنترلر، کنترل موتور، سیستم پردازش سیگنال موتور و واحدهای گیرنده جی‌پی‌اس است.

علاوه بر این‌ها، دوربین الکترواپتیکال، دوربین مادون قرمز، فاصله‌یاب لیزری و نشانگر لیزری نیز در آن تعبیه شده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ با موتوری به قدرت ۱۰۰ اسب بخار، می تواند با سرعت ۱۲۰ گره (نات) دریایی معادل ‌۲۲۲ کیلومتر در ساعت پرواز کند. استقامت پروازی این پهپاد نیز ۲۷ ساعت ثبت شده‌ است.

برد پرواز این پهپاد معادل ۱۵۰ کیلومتر است و می تواند تا ارتفاع ۸.۲ کیلومتری اوج بگیرد. 

ارزیابی میزان موفقیت پهپادها و آینده جنگ

موفقیت این پهپادهای جنگی در خدمت به اوکراین به طور گسترده‌ای در مراحل نخستین درگیری گزارش شده بود و کی‌یف حملات موثر خود را ناشی از کارآیی این پهپادها خوانده بود. این پهپادها حتی به عنوان ناجی اوکراین مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

ساموئل بندت، تحلیلگر نظامی و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین، در این‌باره می‌گوید: «ارزیابی کلی چنین پهپادهایی این است که آنها بدون دفاع هوایی و جنگ الکترونیک پیچیده علیه خود می‌توانند به خوبی کار کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه «آنکا-۳» نسل جدید جنگنده بدون سرنشین خود را به پرواز درآورد

جایزه‌ ۳ میلیون دلاری برای مقابله با پهپاد‌های ایرانی؛«شلیک موشک‌های یک میلیون دلاری منطقی نیست»

وال‌استریت ژورنال: ایران سه ماهه با قطعات چینی برای کمک به روسیه در جنگ پهپاد می‌سازد