کشف مومیایی طناب‌پیچی شده در نزدیکی یک زمین فوتبال در پرو

کشف مومیایی در پرو
کشف مومیایی در پرو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باستان‌شناسان در بالای تپه‌ای مشرف به یک زمین فوتبال در لیما پایتخت پرو یک مومیایی طناب‌پیچی‌شده را پیدا کرده‌اند.

آگهی

مطابق گزارش‌های منتشره، پاهای این مومیایی با طناب‌هایی بافته‌شده از ساقه گیاهان بسته شده و دورتادور آن را سنگ‌چینی کرده بودند.

میگوئل آگیلار، استاد باستان‌شناسی در دانشگاه ناسیونال سن مارکوس، در این باره می‌گوید: «این مومیایی در یک تشریفات آئینی، که شامل قرار دادن برگ‌های گیاه کوکا و صدف‌های دریایی در مقبره بوده، دفن شده است.»

محققان برای تعیین سن این مومیایی هنوز از آزمایش رادیو کربن استفاده نکرده‌اند، با این حال می‌گویند معبد سفالی تخریب‌شده که مومیایی در آن قرار داشته به شماری از ساختمان‌های بنا شده پیش از ورود اسپانیایی‌ها به پرو، یعنی قبل از قرن ۱۶، شباهت دارد.

کارشناسان می‌گویند در کنار این مومیایی چند تخم مگس باستانی نیز کشف شده که نشان می‌دهد احتمالا جسد پیش از خاکسپاری برای چند روز در معرض دید قرار گرفته بوده است.

پیتر ون دالن، استاد دانشگاه ناسیونال مایور سن مارکوس، می‌گوید طنابی که اندام‌های تحتانی مومیایی را بسته است نشان از الگویی تکرارشونده در مراسم‌های تدفین دارد. پیش از این مومیایی دیگری نیز به همین صورت در منطقه دیگری از لیما پیدا شده بود که بدنش با طناب‌های بافته شده از پوست درختان بسته شده بود.

تپه محل کشف مومیایی در ناحیه «ریماک» و در کنار زمین تمرین باشگاه فوتبال اسپورتینگ کریستال پرو قرار دارد. 

در سال‌های اخیر افراد بی‌خانمان و معتادان به مواد مخدر روی تپه چادر زده بودند و زندگی می‌کردند که پلیس آن‌ها را بیرون کرد. مقامات شهری در اوایل سال جاری با بیل‌های مکانیکی تا هشت تن زباله را از این محل تخلیه کرده بودند.

آسوشیتد پرس
بقایای مومیایی روی تپه‌ای در پایتخت لیما کشف شده استآسوشیتد پرس

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این تپه که بقایای دیوارهای گلی باستانی را در خود جای داده است، اصطلاحا یک «هواکا» است، کلمه‌ای به زبان سرخپوستی کچوا که معنای مکان مقدس یا معبد خدایان می‌دهد. به گفته وزارت فرهنگ پرو، بیش از ۴۰۰ هواکا در لیما وجود دارد.

قبل از این مومیایی‌ها و سایر بقایای مربوط به دوره پیش از ورود اسپانیایی‌ها در مکان‌های غیرمعمول در پایتخت پرو پیدا شده‌اند. بارها اتفاق افتاده است کارگرانی که خطوط گاز طبیعی یا شبکه‌ لوله‌های آب را نصب می‌کنند، مومیایی‌ها را در داخل محفظه‌های بزرگ سفالی پیدا کرده‌اند.

حتی در یک مورد یک ساکن پایتخت بقایای سه مومیایی را در حفره‌ای در پاسیوی خانه خود پیدا کرده بود. او برای بیش از ۲۵ سال پیدا شدن این مومیایی‌ها را مخفی کرد، اما سرانجام در سال ۲۰۲۲ باستان‌شناسان با مجوز وزارت فرهنگ پرو وارد خانه او شدند و مومیایی‌ها را ضبط کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف اسرار جدید از مومیایی‌های باتلاقی ۷ هزار ساله

قدیمی‌ترین مومیایی‌های کشف شده تاریخ در شیلی به نمایش درآمد

طرح ترور دو اسرائيلی در پرو؛ قاضی برای مظنون ایرانی حکم بازداشت پیش‌گیرانه صادر کرد