لژیون و سپاه‌؛ ‌دو گروه نظامی روس که علیه ارتش پوتین می‌جنگند

گروه سپاه داوطلب روسی
گروه سپاه داوطلب روسی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو گروه مسلح، «سپاه داوطلب روسی» و «لژیون آزادی روسیه» می‌گویند که در هفته‌های اخیر حملاتی را در منطقه بلگورود در غرب روسیه انجام داده اند.

آگهی

هرچند مسکو اوکراین را متهم کرده که از این گروه‌ها حمایت می‌کند اما کی‌یف چنین نقشی را رد کرده و گفته که اعضای این گروه شهروندان روس هستند و ارتباطی با اوکراین ندارند. 

اما این دو گروه کیستند و چه پیشینه‌ای دارند؟ 

سپاه داوطلب روس

«سپاه داوطلب روس RVC» که در ماه اوت سال گذشته توسط یک تبعه روسیه متعلق به جریان راست افراطی تاسیس شد از روس‌هایی تشکیل شده که در اوکراین، برای کی‌یف و علیه کشور خود می‌جنگند.

این سازمان پیشتر هم از انجام حملات نظامی در ماه‌های آوریل و مارس خبر داده بود. این گروه نظامی اعتراف کرده که حمله به منطقه بلگورود را که در آن چندین سرباز روس اسیر شده‌اند، اجرا کرده است. 

آژانس اطلاعات نظامی اوکراین می گوید که «سپاه داوطلب روسی» یک گروه مستقل زیرزمینی در داخل روسیه است که واحدی هم در «لژیون خارجی اوکراین» دارد. لژیون خارجی اما می‌گوید ربطی به RVC ندارد.

دنیس کاپوستین، که خود را فرمانده «سپاه داوطلب روسیه» معرفی کرده در روز ۲۴ مه در گفتگو با خبرنگاران در سمت مرز اوکراین گفته بود که اعضای این گروه حملات بیشتری را علیه ارتش روسیه در دستور کار خود قرار خواهند داد.

 خبرنگاران بارها از او درباره گزارش‌های رسانه‌های غربی در خصوص استفاده شبه‌نظامیانش از تجهیزات نظامی ایالات متحده برای کمک به اوکراین در مقابل تهاجم روسیه پرسیدند اما او از پاسخ دادن به این پرسش‌ها پرهیز کرد. 

با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کاپوستین یک نئونازی روس است که سالها در آلمان زندگی کرده است. 

او در پاسخ به این گزارش‌ها می‌گوید: «من دیدگاه‌های خودم را دارم. این مجموعه‌ای از باورهای میهن‌پرستانه، سنت‌گرایانه و همچنین راست‌گرایانه است. با این حال هرگز نمی‌بینید که من دستم را به نشانه سلام نازی بلند کنم.» 

لژیون آزادی روسیه

«لژیون آزادی روسیه» گروه دیگری است که در حملات بلگورود نقش داشته است. این گروه که در بهار ۲۰۲۲ تشکیل شد با هدف مقابله با ارتش پوتین که جنگ اوکراین را راه‌انداخته بود، شکل گرفت. 

این گروه می گوید با نیروهای مسلح اوکراین همکاری و حتی تحت فرماندهی اوکراین عمل می کند. این سازمان اعلام کرد که مسئول حمله به بلگورود در ماه گذشته بوده و در شرق اوکراین هم علیه سربازان ارتش روسیه در حال جنگ بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اطلاعات ارتش اوکراین گفته است که در حملات بلگورود تنها شهروندان روسیه دخالت داشته‌اند و هدف آنها ایجاد یک منطقه امنیتی برای محافظت از غیرنظامیان اوکراینی بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«برج‌های کرملین»؛ رهبر گروه واگنر جناح‌هایی در داخل حاکمیت را به تخریب روسیه متهم کرد

چین خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شد؛ بلینکن: بدون خروج روسیه توافق صلح ممکن نیست

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است