سقوط هواپیما در کلمبیا؛ کودکان مفقود شده در جنگل‌های آمازون پس از یک ماه «زنده» هستند

سقوط هواپیما در کلمبیا
سقوط هواپیما در کلمبیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات کلمبیایی روز دوشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) اعلام کردند چهار کودکی که پس از سقوط هواپیمای حامل آنها به مدت یک ماه در جنگل‌های آمازون مفقود شده بودند، «زنده» هستند.

آگهی

حدود یک ماه پیش در ساعات اولیه روز اول ماه مه، یک هواپیمای سبک از نوع «سِسنا ۲۰۶» با هفت سرنشین در مسیر بین استان «آمازوناس» و استان «گواویار» کلمبیا در حال پرواز بود به دلیل نقص فنی در موتور در استان «کاکوتا» سقوط کرد.

پس از آن با آغاز عملیات جستجوی گسترده و با شرکت بیش از یکصد سرباز کلمبیایی، سرانجام لاشه هواپیما دو هفته پس از ناپدید شدن آن در جنگل‌های آمازون پیدا شد. با این حال در شرایطی که اجساد ۳ سرنشین بزرگسال در محل سقوط هواپیما به دست آمد، اما اثری از چهار کودک بومی که به ترتیب ۱۳ ساله، ۹ ساله، ۴ ساله و همچنین یک نوزاد ۱۱ ماهه هستند نبود.

از آن زمان عملیات نجات برای یافتن این کودکان شدت یافت و ۲۰۰ تن شامل نظامیان و افراد بومی جنگل را زیر و رو کردند تا نشانی از این کودکان بیابند. در نتیجه این جستجوها نشانه‌هایی از زنده بودن این کودکان شامل چند ردپا، یک میوه نیم‌خورده، یک سرپناه موقت ساده که از چوب و شاخه درست شده بود، یک جفت کفش ورزشی و یک پوشک کشف شده است.

ژنرال پدرو سانچز در این باره گفت: «بر اساس شواهد ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بچه‌ها زنده هستند. اگر آنها مرده بودند، مطمئناً پیدا کردن آنها آسان بود زیرا بی‌حرکت شده بودند و سگ‌های مواد یاب ما را به محل آن‌ها راهنمایی می‌کردند».

عملیات جستجو در اطراف لاشه هواپیما مساحتی به وسعت تقریبی ۳۲۳ کیلومتر مربع را شامل می‌شود که سه برابر مساحت پاریس است. این ژنرال ارتش گفته «عجیب» است که کودکان با وجود انداختن بیش از ۱۰ هزار اعلامیه و بسته نجات که حاوی آب و غذا است و به آنها می گوند چه کار باید بکنند، «متوقف نمی‌شوند».

بالگردهای ارتش که به محل اعزام شده‌اند پیام ضبط شده‌ای از‌ مادربزرگ این کودکان را به گویش محلی پخش کرده‌اند که در آن از کودکان خواسته می‌شود هر کجا هستند در جای خود باقی بمانند.

آقای سانچز تخمین زده است که واحدهایش در فاصله ۱۰۰ متری یا کمتر از بچه‌ها هستند، با این حال باران، پوشش گیاهی و زمین باتلاقی عملیات جستجو را دشوار کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پدربزرگ این کودکان، که متعلق به یکی از جوامع بومی کلمبیا به نام «ئویی‌تو‌تو» است، می‌گوید خواهر بزرگتر «قوی» و «باهوش» است و اطمینان دارد که توانسته برادران و خواهران خود را که «به جنگل عادت دارند» به مکان امنی منتقل کند.

پیشتر در روز ۱۷ مه گوستاوو پترو رئیس جمهور کلمبیا در توییتی اعلام کرده بود که رئیس جمهوری کلمبیا در پیامی توییتری گفت: «پس از جستجوی سخت و دشوار توسط ارتش، چهار کودک را که پس از سقوط هواپیما در بخش گواویره ناپدید شده بودند، زنده پیدا کردیم. این مایه خوشحالی برای کشور است.»

اما خوشحالی شهروندان کلمبیا از این خبر دیری نپایید چرا که آقای پترو این توییت خود را پاک کرد و گفت که خبر پیدا شدن این کودکان تایید نشده است.

این در حالی است که نشر شایعات مختلف درباره سرنوشت این کودکان ادامه دارد. پیشتر یک گزارش حاکی از آن بود که این کودکان سوار بر قایقی در رودخانه آپاپوریس به مقصد روستای کاچیپورو دیده شده‌اند، با این وجود وقتی قایق به روستا رسید بچه‌ها سوار قایق نبودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط هواپیمای نظامی در ایتالیا جان یک دختر بچه را گرفت و خانواده‌اش را راهی بیمارستان کرد

هواپیمای کوچک مسافربری با خلبانی خبرنگار معروف فرانسوی سقوط کرد

چگونه چهار کودک به تنهایی بیش از ۴۰ روز در جنگل‌های آمازون زنده ماندند؟