۶ دلار برای یک بطری آب؛ چرا غذا و نوشیدنی در فرودگاه‌ها همیشه گران است؟

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اگر تا به حال از طریق یک فرودگاه سفر کرده باشید، احتمالاً با شوکی که هنگام خرید غذا و نوشیدنی در ترمینال‌های فرودگاه‌ها ایجاد می‌شود، آشنا هستید.

آگهی

آیا پرداخت ۶ دلار برای یک بطری آب منطقی و توجیه‌پذیر است؟ چه عواملی در افزایش قیمت غذا و نوشیدنی در فرودگاه‌ها که مدت‌ها است مسافران را شگفت‌زده کرده، نقش دارند؟

اجاره‌های بالا

راه‌اندازی یک مرکز فروش غذا و نوشیدنی در فرودگاه‌ها با چالش‌ها و هزینه‌های منحصر به فردی همراه است.

قراردادهای اجاره یک ملک در محیط فرودگاه‌ها با شیوه‌های سنتی اجاره ملک‌های تجاری متفاوت است. فروشندگانی که خواهان اجاره یک ملک در محیط فرودگاه‌ها هستند پس از آنکه درخواست‌های جامع خود را ارئه کردند، یک کمیته اختصاصی درخواست‌های آن‌ها را بر اساس نیارهای خاص فرودگاه‌ها ارزیابی می‌کند.

بنا به گزارش «The Parking Spot»، اجاره ملک‌های تجاری در فرودگاه‌ها بیش از دو برابر میانگین اجاره ملک‌های خارج از فرودگاه‌ها است.

یکی دیگر از عوامل مؤثر در گرانی غذا در فرودگاه‌ها، الزام فروشندگان به پرداخت درصدی از درآمد خود به عنوان حق امتیاز به شرکت‌های فرودگاه‌ها برای کمک به «تامین هزینه‌های عملیاتی» است. این هزینه‌ها که می‌تواند قابل توجه باشد اغلب با بالا بردن قیمت‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

در فرودگاه بین‌المللی پورتلند، دست‌کم حق کمیسیون سالانه از ۸۰ دلار به ازای هر فوت مربع یا ۱۰-۱۸ درصد میزان فروش (هرکدام که بیشتر باشد) گرفته می‌شود.

هزینه‌های تحویل کالا

عامل دیگری که در گرانی غذا در فرودگاه‌ها مؤثر است، تدارکات و انتقال مواد خوراکی تازه و فاسدشدنی به رستوران‌های مستقر در این مکان‌ها است. تحویل مواد خوراکی تازه و فاسد شدنی به رستوران‌های فرودگاه در مقایسه با رستوران‌های مناطق مسکونی در شهرها پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است.

فروشندگان در فرودگاه‌ها باید برای دریافت کالاهای مورد نیازشان پروتکل‌های امنیتی را رعایت کرده و از سد بررسی‌های تخصصی هم بگذرند که همگی می‌توانند بر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل مؤثر باشند. این موضوع باعث می‌شود که عمده‌فروشان برای حمل کالاهای خود به رستوران‌های داخل فرودگاه‌ها، هزینه‌های اضافه شده را هم از رستوران‌دارها دریافت کنند.

هزینه‌های استخدام و پرسنل

همانطور که انتظار می‌رود، امنیت در فرودگاه‌ها نه تنها برای مسافران بلکه برای کارکنان هم سختگیرانه است. بنابراین رستوران‌‌داران در فرودگاه‌ها هر بار که بخواهند فرد جدیدی را استخدام کنند باید ۱۰۰ دلار برای بررسی‌ پیشینه متقاضیان بپردازند.

علاوه بر این، اگر رستورانی بخواهد کارمندان خود را حفظ کند تا از پرداخت هزینه‌ دوباره برای بررسی پیشینه متقاضیان جدید اجتناب کند، ممکن است مجبور به ارائه مزایایی به آن‌ها شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در نتیجه در حالی که دلایل گرانی غذا و نوشیدنی در فرودگاه‌ها ممکن است از منظر تجاری قابل درک باشد اما این امر باعث نمی‌شود که مسافران شگفت‌زده نشوند.

مسافران برای جلوگیری از کاهش زیاد موجودی کیف پول خود، می‌توانند چند استراتژی را در نظر بگیرند. آوردن تنقلات یا وعده‌های غذایی از خانه یا صرف غذا در رستوران‌های خارج از فرودگاه‌ها می‌تواند به مدیریت بودجه مسافران کمک کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نهایی در مورد شیرین کننده مصنوعی؛ آیا نوشابه‌های «رژیمی» سرطان‌زا هستند؟

تاخیر در نیمی از پروازهای اروپایی در تابستان گذشته؛ کدام فرودگاه‌ها بدترین و بهترین بودند؟

عربستان سعودی فروش مشروبات الکلی در بعضی از فرودگاه‌های خود را مجاز می‌کند