نتایج تحقیقی تازه: ابتلا به پیش دیابت در سنین پایین‌تر می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد

تست قند خون
تست قند خون Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که در سنین پایین‌تر به پیش دیابت مبتلا می‌شوند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل در مراحل بعدتر زندگی قرار دارند.

آگهی

پیش دیابت به حالتی گفته می‌شود که سطح قند خون بالاتر از حد مطلوب است، اما هنوز آنقدر بالا نیست که بیمار از نظر پزشکی دیابت تشخیص دریافت کند.

حالا یک مطالعه جدید نشان داده است افرادی که قبل از سن ۶۰ سالگی به دیابت نوع ۲ مبتلا شده بودند، در مقایسه با افرادی که قبل از ۶۰ سالگی دیابت نوع ۲ نداشتند، سه برابر بیشتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

پژوهش انجام گرفته از سوی دانشمندان در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا نشان می‌دهد که تشخیص زودهنگام سطح قند خون بالا، می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل در سال‌های بعد کمک کند.

الیزابت سلوین، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه جانز هاپکینز، در این باره می‌گوید: «پیش دیابت با خطر زوال عقل مرتبط است، هرچند این خطر تنها در شرایطی احتمال‌پذیر است که دیابت قطعی در پیش باشد.»

او اضافه کرد: «ارتباط قوی پیش دیابت با زوال عقل وجود دارد، اما این ارتباط فقط در میان افرادی که به دیابت مبتلا شده بودند قابل ردگیری است.»

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، حدود ۵.۸ میلیون نفر در این کشور به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلا هستند.

در همین حال دستکم یک نفر از هر ۳ بزرگسال آمریکایی به پیش دیابت مبتلا است و ۸۰ درصد آنها حتی از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. تقریباً یک سوم از این افراد، که بین ۱۸ تا ۴۴ سال سن دارند، در سنین جوانی به اختلالی مبتلا می‌شوند که با افزایش سن آنها را در معرض خطر شدید دیابت نوع ۲، مشکلات قلبی عروقی مهم و زوال عقل قرار می‌دهد.

این در شرایطی است که تقریباً یک نفر از هر ۵ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله آمریکایی و یک نفر از هر ۴ بزرگسال جوان سنین ۱۹ تا ۳۴ سال نیز با پیش دیابت زندگی می‌کنند.

محققان هنوز ارتباط دقیق بین دیابت و زوال عقل را نمی‌دانند. با این حال به گفته انجمن آلزایمر، از آنجا که دیابت با ایجاد بیماری به قلب و عروق خونی از جمله در مغز آسیب می‌رساند می‌تواند به زوال شناختی کمک کند.

پیشتر یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در بریتانیا نشان داده بود که ابتلا به پیش‌ دیابت برای بیش از ۱۰ سال قبل از تشخیص اصلی دیابت، خطر ابتلا به زوال عقل را تا بیش از ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دکتر ریچارد ایزاکسون، محقق بیماری آلزایمر در موسسه بیماری های عصبی فلوریدا، در این باره می‌گوید: «نتایج تکان‌دهنده نبودند چرا که بیش از یک دهه است این را با صدای بلند فریاد می‌زنم. اگر این مطالعه افراد را وادار کند به هنگام تشخیص دیابت مرزی یا پیش دیابت اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند، مطمئناً در سلامت مغز افراد تاثیر مثبت خواهد داشت.»

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید اگر اضافه وزن دارید، سن‌تان بیش از ۴۴ سال است، کمتر از سه بار در هفته ورزش می‌کنید، والدین یا خواهر و برادری مبتلا به دیابت نوع ۲ دارید، نوزاد بالای ۴ کیلو به دنیا آورده‌اید یا مبتلا به دیابت دوران بارداری بوده‌اید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پیش دیابت هستید.

مقام‌های پزشکی توصیه می‌کنند اگر سطح قند خون نگران‌کننده باشد، کاهش وزن، انجام ورزش، خوردن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از غذاهای فرآوری شده می‌تواند خطر را کاهش دهد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «دیابتولوژی» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یافته‌های دانشمندان: خطر ابتلای بازیکنان فوتبال به زوال عقل بیشتر از دیگران است

خانواده ستاره هالیوود: بروس ویلیس به بیماری دردناک زوال عقل مبتلاست

افرادی که خروپف می‌کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و زوال عقل باشند