اف‌بی‌آی نقشه ترور ملکه الیزابت دوم در سفر به آمریکا را پس از ۴۰ سال فاش کرد

ملکه الیزابت دوم در آمریکا
ملکه الیزابت دوم در آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سند که به تازگی از آرشیو پلیس فدرال آمریکا خارج شده نشان می‌دهد چهل سال پیش زمانی که ملکه الیزابت دوم در حال بازدید از کالیفرنیا بوده است، مردی تلاش کرده به او آسیب برساند.

آگهی

ملکه الیزابت دوم و همسرش، شاهزاده فیلیپ دوک ادینبرو، در فوریه و مارس ۱۹۸۳ یک بازدید رسمی از سواحل غربی ایالات متحده داشتند. اسناد داخلی اف‌بی‌آی که به تازگی از رده‌بندی محرمانه خارج شده‌اند خبر از نقشه تروری علیه آن‌ها در این بازه زمانی می‌دهند.

در این پرونده آمده مردی که «مدعی بود دخترش در ایرلند شمالی با گلوله پلاستیکی کشته شده است»، در تماسی تلفنی ادعا کرده قصد کشتن ملکه الیزابت را دارد و این کار را یا با انداختن شیء‌ای از پل گلدن گیت روی قایق تفریحی سلطنتی بریتانیا (در زمانی که آنان در این محدوده مشغول دریانوردی هستند) انجام خواهد داد.

این پرونده می‌گوید این فرد به یک کلاب «جمهوری‌خواه» رفت و آمد داشته؛ محلی که هواداران ارتش جمهوری‌ خواه موقت ایرلند آن را به عنوان پاتوق خود قلمداد می‌کردند.

در میان بیش از ۱۰۰ صفحه اوراقی که اخیرا توسط پلیس فدرال آمریکا از بایگانی خارج شده، یک سند دیگر نیز به نگرانی‌های امنیتی درباره سفر رسمی ملکه الیزابت به ایالات متحده در سال ۱۹۹۱ می‌پردازد.

این سند نشان می‌دهد گروه های ایرلندی قصد داشته‌اند به حضور ملکه بریتانیا در یک بازی بیسبال و همچنین در کاخ سفید اعتراض کنند. اطلاعات در این باره را اف‌بی‌آی از یک بولتن داخلی با عنوان «ایرلندی‌های فیلادلفیا» به دست آورده است.

در این پرونده آمده است: «مقاله بیان می‌کند در نتیجه بی‌عدالتی‌هایی که سیستم قضایی فاسد بریتانیا بر شش ایرلندی بیرمنگام روا داشته، احساسات ضدانگلیسی بیشتر شده است. در همین حال قتل‌های وحشیانه ملی‌گرایان غیرمسلح ایرلندی در شش استان شمالی بریتانیا توسط جوخه‌های مرگ سلطنت‌طلب به شدت افزایش یافته است.»

اگرچه این مقاله حاوی هیچ تهدیدی علیه رئیس جمهور آمریکا یا ملکه بریتانیا نبوده است، با این حال اف بی آی نتیجه گرفته بود که این اظهارات می تواند تحریک‌آمیز تلقی شود. در مقاله منتشره آمده بود که یک گروه ایرلندی یک بلوک بزرگ از بلیت‌های جایگاه را رزرو کرده بودند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در یک پرونده جداگانه مربوط به سال ۱۹۸۹ نیز پلیس فدرال‌ آمریکا از هرگونه تهدید خاصی علیه ملکه اظهار بی‌اطلاعی کرده، با این حال گفته است «امکان تهدید علیه سلطنت بریتانیا از سوی ارتش جمهوری‌خواه ایرلند همیشه وجود دارد.»

لرد مونت باتن، پسر عموی ملکه، در بمبگذاری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در شهر اسلایگو این کشور در سال ۱۹۷۹ کشته شده بود.

ارتش جمهوری‌خواه ایرلند سازمانی انقلابی و نظامی بود که در سال ۱۹۱۹ به منظور بازپس‌گیری ایرلند از بریتانیا و اتحاد دو ایرلند (جنوبی و شمالی) تشکیل شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آرزوی الیزابت دوم در هفتادمین سال سلطنت: به کاملیا لقب «ملکه» داده شود

سخنرانی سالانه ملکه الیزابت، و تکذیب حمایت او از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا

سه نخست وزیر بریتانیا از ملکه الیزابت می گویند