کارزار سازمان‌یافتۀ ربات‌ها؛ دانشمندان تغییرات اقلیمی مجبور به کوچ از توییتر شدند

لوگوی توئیتر در بورس نیویورک به تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱
لوگوی توئیتر در بورس نیویورک به تاریخ ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با آغاز مالکیت ایلان ماسک بر توییتر، موضوع انکار پدیده تغییرات اقلیمی هم در این پلتفرم غالب شده است؛ بطوریکه برخی از دانشمندانی که خود را در معرض توهین‌ و هرزنامه‌های (اسپم‌) انبوه دیدند، توییتر را به مقصد شبکه‌های اجتماعی جایگزین ترک کردند.

آگهی

از زمان مالکیت ایلان ماسک بر توییتر در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی، محققان با موجی از نفرت‌پراکنی و اطلاعات نادرست در این شبکه اجتماعی مواجه شده‌اند و اکنون کارشناسانی که پیش‌تر برای تبادل نظر در مورد علم آب و هوا به توییتر متکی بودند از سخت‌شدن برقراری ارتباطات در آن سخن می‌گویند.

به گفتۀ کارشناسان، اکنون به جای اینکه در این پلتفرم سرعت گردش اطلاعات دربارۀ اثرات مرگبار تغییرات آب‌وهوایی افزایش یابد، نوعی «مقاومت سازمان‌یافته از سوی مخالفان اصلاحات اقلیمی» در حال گسترش است.

پیتر گلیک، متخصص آب و هوا با نزدیک به ۹۹ هزار فالوور، در ۲۱ مه اعلام کرد که دیگر در این پلتفرم پست نخواهد گذاشت چراکه شاهد تقویت نژادپرستی و تبعیض جنسیتی در آن است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت اگرچه در مجموع به «حملات توهین‌آمیز، شخصی، فرافکنانه و حتی تهدیدات فیزیکی مستقیم» عادت کرده اما «در چند ماه گذشته یعنی از زمان اغاز به کار مالک جدید و انجام تغییرات در توییتر، حجم و شدت این سوءاستفاده‌ها بطور قابل توجهی افزایش یافته است».

کاهش توییت‌های آب و هوایی

در همین رابطه رابرت روهد، فیزیکدان و پژوهشگر ارشد گروه «برکلی ارث» فعالیت صدها حساب توییتری متعلق به متخصصان اقلیمی را که فالوورهای بسیاری داشتند و در مورد علم آب و هوا توییت می‌کردند، قبل و بعد از مالکیت ایلان ماسک تجزیه و تحلیل کرده است.

نتایج تحقیقات او نشان داد که توییت‌های دانشمندان آب و هوا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و میانگین تعداد لایک‌هایی که دریافت کردند ۳۷ درصد و میانگین بازتوییت‌ها هم ۴۰ درصد کاهش یافته است.

توییتر در مورد تغییراتی که در الگوریتم‌های ترافیک و بازدید ایجاد کرده، بطور مستقیم اظهارنظری نداشته است و در پاسخ به درخواست خبرگزاری فرانسه که به آدرس ایمیل دپارتمان مطبوعاتی توییتر فرستاده شده نیز یک ایمیل خودکار با «ایموجی پو (مدفوع)» فرستاده شده است.

ایلان ماسک نیز در ماه ژانویه میلادی در توییتی با تصدیق این تغییرعمدی نوشت: «افراد [با گرایشات] راست باید مطالب چپی بیشتری ببینند و افراد [با گرایشات] چپ باید مطالب دست‌راستی بیشتری ببینند.»

ربات‌های انکارکننده تغییرات آب و هوایی

در تحلیلی دیگر کاترین های‌هو، اقلیم شناسان برجستۀ کانادایی پاسخ‌هایی را که به یک توییت یکسان در مورد تغییرات اقلیمی داده شده‌ بود، بصورت آزمایشی در دو مرحله یعنی قبل و بعد از تصاحب ایلان ماسک مورد بررسی قرار داد.

او نظرات خصمانه را شمارش کرد و به دنبال نشانه‌هایی گشت که نشان می‌داد اطلاعات نادرستی که بصورت انبوه منتشر شده احتمالا کار ربات‌ها بوده‌ است. حساب‌های غیر معتبر را نیز می‌توان با ابزارهای تحلیلی همچون Bot Sentinel شناسایی کرد.

تحقیقات خانم های‌هو که نتیجه آن در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان داد پاسخ‌های ترول‌ها یا ربات‌ها در یک دوره دو ماهه نسبت به دو سال قبل، پانزده تا ۳۰ برابر افزایش یافته است. 

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «قبل از اکتبر، حساب کاربری من بطور پیوسته با نرخ حداقل چند هزار دنبال کننده جدید در هر ماه رشد می‌کرد، اما از زمان [مالکیت ایلان ماسک] تاکنون، هیچ تغییری نکرده است.»

کوچ دانشمندان از توییتر

اندرو دسلر، استاد علومِ جوّی در دانشگاه تگزاس می‌گوید بیشتر مکاتبات و ارتباطات خود در حوزه اقلیمی را به پلتفرم خبرنامه‌ای سابستک (Substack) منتقل می‌کند.

او به این خبرگزاری گفت: «ارتباطات اقلیمی در توییتر (اکنون) کمتر مفید به نظر می‌رسند، چراکه می‌بینم توییت‌های من کمتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرند. تقریبا در واکنش به هر توییتی که در مورد تغییرات آب و هوا منتشر می‌کنم، پاسخ‌هایی از حساب‌های تأیید شده دریافت می‌کنم که مملو از ادعاهای گمراه‌کننده یا نادرست هستند.»

برخی دیگر از دانشمندان اقلیمی نیز به کلی توییتر را کنار گذاشته‌اند و به گفتۀ خانم های‌هو، از فهرست توییتری ۳ هزار نفرۀ دانشمندان آب و هوایی او، دست‌کم ۱۰۰ نفر پس از مالکیت ایلان ماسک بر توییتر، از این پلتفرم رفته‌اند.

روث موترام، دانشمند بریتانیایی آب و هوا و محقق در مؤسسه هواشناسی دانمارک نیز بیش از ۱۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر داشت، اما در فوریه آن را ترک کرد و به تالار گفتگوی دانشمندان در ماستودون (Mastodon) پیوست. ماستودون مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی با سرمایه‌گذاری جمعی و غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد.

کارزار سازمان‌یافته با افزایش تعداد ربات‌ها

مایکل مان، دانشمند برجسته آب و هوا در دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از افرادی که همواره مورد سوءاستفاده انکارکنندگان خطرات تغییرات آب و هوایی قرار گرفته، معتقد است که افزایش اطلاعات نادرست توسط مخالفان اصلاحات آب و هوایی «سازماندهی و هماهنگ شده است».

او می‌گوید: «من متوجه افزایش زیاد تعداد ترول‌ها و ربات‌ها شده‌ام. آن‌ها بسیاری از توییت‌های من را هدف حمله قرار می‌دهند.»

آگهی

مایکل مان در سال ۲۰۲۱ میلادی کتابی تحت عنوان «جنگ جدید آب و هوایی» منتشر کرد که در آن، اقدامات تولیدکنندگان نفت برای ترویج انکار تغییرات آب و هوایی در رسانه‌های اجتماعی را مستندسازی کرده بود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ترول‌های حرفه‌ای محیط آنلاین را با پست‌های راهبردی دستکاری می‌کنند تا درگیری و تفرقه ایجاد شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محدودیت‌های توییتر رقبا را به‌ خط کرد؛ از اپلیکیشن جدید متا تا رکورد ترافیک بالا برای بلواسکای

جعل ماهرانه تصاویر جنسی تیلور سوئیفت با هوش مصنوعی صدای کاخ سفید را در آورد

افت بازار سهام آمریکا پس از انتشار تصویر جعلی از انفجار در پنتاگون؛ آیا هوش مصنوعی همه را فریب داد؟