نسرین ستوده: تنها راه تغییر همه‌پرسی آزاد است؛ رضا خندان: می‌ترسم طرفداران رضا پهلوی جنبش را بدزدند

شبکه‌های اجتماعی و AP
شبکه‌های اجتماعی و AP Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  CNN
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر و همسرش رضا خندان درباره جنبش زن، زندگی، آزادی با جف کافمن، کارگردان آمریکایی که پیشتر مستندی با عنوان «نسرین» را از زندگی خانم ستوده ساخته بود، گفتگو کردند و از دغدغه‌هایشان درباره مسیر این جنبش گفتند.

آگهی

نسرین ستوده در این گفتگو تنها راه ممکن برای تغییرات در ایران را برگزاری یک همه‌پرسی عادلانه و آزاد دانست که مبتنی بر استاندارد‌های جهانی باشد و همگان بتوانند در آن آزادانه عقاید خود را ابراز کنند.

او گفت: «بزرگترین نگرانی من درحال حاضرمسمومیت صدها دانش‌آموز دختر در سراسر ایران است. در واقع هیچ اقدامی هم برای جلوگیری از آن انجام نمی‌شود. می‌بینیم حکومتی همچون طالبان دخترانمان را مسموم و وحشت‌زده می‌کند. کلمات از بیان عمق دردمان عاجزند.»

وی با اشاره به جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان آمریکا گفت: «طی این جنبش، آمریکایی‌ها فرصت پیداکردند تا خود را بنگرند و بپرسند کدام ملت حق چنین برخوردی با سیاه‌پوستتان را دارد؟ ما نیز در ایران باید چنین سوالی را از خود بپرسیم. این چه نوع جامعه‌ای است که اجازه می‌دهد بچه‌هایش به مدرسه بروند و مسموم شوند؟»

خانم ستوده همچنین افزود: «دغدغه بلند مدت من درباره آزادی و دموکراسی در ایران است. فرض کنیم توانستیم یک همه‌پرسی آزاد و عادلانه برگزار کنیم. بعد آن چه می‌شود؟ آیا قادر خواهیم بود به دموکراسی دستیابیم؟ امیدوارم که بتوانیم. امیدوارم.»

فرض کنیم توانستیم یک همه‌پرسی آزاد و عادلانه برگزار کنیم. بعد آن چه می‌شود؟ آیا قادر خواهیم بود به دموکراسی دستیابیم؟ امیدوارم که بتوانیم
نسرین ستوده

رضا خندان، گرافیست، فعال حقوق بشر و همسر خانم ستوده معتقد است جنبشی که پس از جان‌باختن مهسا امینی برپا شد، حاصل دهه‌ها فعالیت و جدال زنان و فعالان حقوق مدنی در ایران است و گفت: «بزرگترین دغدغه من این است که جنبش زن، زندگی، آزادی توسط اقلیتی کوچک از مخالفان خارج‌نشین حکومت ایران که حول محور رضا پهلوی، فرزند شاه ایران متمرکز است، ربوده شود. ‌صدای آن‌ها به‌ گوش رسانه‌های خارجی می‌رسد و نه تنها بسیار ثروتمند و فرصت‌طلب هستند، بلکه ارتباطات قدرتمندی هم دارند. با این‌حال ارتباط آن‌ها با ایرانیان و فعالان این جنبش قطع شده است. می‌ترسم از یک حکومت دینی به سوی یک دیکتاتوری سکولار پیش رویم.»

بزرگترین دغدغه من این است که جنبش زن، زندگی، آزادی توسط اقلیتی کوچک از مخالفان خارج‌نشین حکومت ایران که حول محور رضا پهلوی، فرزند شاه ایران متمرکز است، ربوده شود
رضا خندان

وی همچنین افزود: «بدون شک این جنبش تاثیری فوق‌العاده داشته است. با این حال آغاز قدرتمند به معنای فرجام پیروزمندانه نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی اختصاصی با رضا پهلوی؛ «به محض سقوط جمهوری اسلامی روند اضمحلال کشور متوقف می‌شود»

گزارش سازمان ملل درباره ارتکاب «جنایت علیه بشریت» و مسئولیت مرگ مهسا امینی؛ پیامدها و واکنش‌ ایران

بر اساس گزارش‌های غیررسمی میزان مشارکت در انتخابات ایران به کمترین حد از زمان وقوع انقلاب رسید