«سقوط باهموت اوکراین»؛ زلنسکی در ژاپن تلویحا تایید کرد؛ پوتین تبریک گفت

فرمانده گروه واگنر با پرچم روسیه در کنار سربازان مزدور با پرچم واگنر به تاریخ بیستم مه ۲۰۲۳ در شهر باهموت
فرمانده گروه واگنر با پرچم روسیه در کنار سربازان مزدور با پرچم واگنر به تاریخ بیستم مه ۲۰۲۳ در شهر باهموت Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت یک روز از اعلام نیروهای روسی در خصوص تصرف کامل شهر باهموت، وضعیت هم اکنون در اطراف این شهر همچنان بحرانی است.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که به عنوان مهمان ویژه اجلاس سران گروه هفت در شهر هیروشیمای ژاپن بسر می‌برد، روز یکشنبه به طور تلویحی خبر سقوط شهر راهبردی باهموت را تایید کرد. 

همزمان، نیروهای مسلح اوکراین در «لیتاک»، یک منطقه از جبهه، مشغول مبارزه هستند. هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین در تلگرام نوشت: «نبردهای سنگین در باهموت ادامه دارد. وضعیت بحرانی است. همزمان، نیروهای ما در منطقه لیتاک دفاع می کنند.»

باید قبول کرد که چیزی در آنجا وجود ندارد. امروز، باهموت فقط در دل ماست
ولودیمیر زلنسکی
رئیس جمهوری اوکراین

آقای زلنسکی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه آیا نیروهای اوکراینی همچنان در این شهر سنگرها را حفظ کرده‌اند یا اینکه آیا روسیه شهر را تصرف کرده است به پاسخی مبهم بسنده کرد و گفت «باید قبول کرد که چیزی در آنجا وجود ندارد. امروز، باهموت فقط در دل ماست».

بلافاصله سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین در واکنش به برداشت‌‌های متفاوت نسبت به اعلام موضع ولادیمیر زلنسکی واکنش نشان داد و گفت که رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با همتای آمریکایی خود جو بایدن، سقوط شهر باهموت را تایید نکرده است.

وی در ادامه توضیح داد که، یکی از حضار خطاب به رئیس جمهوری اوکراین سوال کرد: «آیا باهموت هنوز تحت کنترل اوکراین است؟» و بلافاصله در جمله‌ی بعدی می‌گوید «فدراسیون روسیه ادعا می‌کند که باهموت را گرفته است.» زلنسکی هم در جواب پاسخ می‌دهد که «فکر نمی‌کنم [اینگونه باشد]» و در ادامه می‌گوید: «باید قبول کرد که چیزی در آنجا وجود ندارد. همه چیز را نابود کردند هیچ ساختمانی وجود ندارد. حیف است، تراژدی است. امروز، باهموت فقط در دل ماست».

آقای نیکیفوروف می‌گوید که زلنسکی در حقیقت به بخش دوم سوال این فرد که پرسیده بود «فراسیون روسیه ادعا می‌کند که باهموت را گرفته است» پاسخ داده و نه به بخش اول.

ولادیمیر پوتین تبریک گفت

پس از اعلام خبر سقوط باهموت توسط وزارت دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور به گروه نظامیان مزدور واگنر تبریک گفت و به آنان وعده جوایز دولتی داد.

در این پیام آمده است که «ولادیمیر پوتین تکمیل عملیات آزادسازی آرته‌موفسک را به نیروهای تهاجمی واگنر و همچنین تمامی نیروهای نظامی روسیه که پشتیبانی لازم و پوشش جناحی را به آنها ارائه کردند تبریک می گوید.»

نزد روس‌ها شهر باهموت با نام قدیم آن یعنی آرته‌موفسک شناخته می‌شود.

آسوشیتدپرس
تصویر بر گرفته از ویدئوی گروه واگنر بر فراز ساختمان مخروبه‌ای در شهر ویران باهموت به تاریخ بیستم ماه مه میلادیآسوشیتدپرس

اواخر عصر شنبه بیستم ماه مه، وزارت دفاع روسیه ادعا کرد که نیروهای تحت حمایت آن توانسته‌اند باهموت را به تصرف کامل خود درآورند.

تصرف باهموت یک سکوی پرتاب برای ارتش روسیه محسوب می‌شود. این شهر از نظر لجستیکی برای روس‌ها، نقطه کانونی منطقه‌ برای دست یازی به شهرهای دیگر اوکراین است.

شهر باهموت اوکراین، ماه‌هاست که صحنه درگیری‌های طولانی‌مدت و خونین بوده است و مسکو بارها تلاش داشته تا پس از ناکامی‌های چند ماهه، دست‌کم از تصرف این شهر برای خود اعتبار مجددی کسب کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی: آماده‌ایم عملیات آزادسازی سرزمین‌های تحت اشغال روسیه را آغاز کنیم

نبرد باهموت در قاب تصویر؛ عکس‌هایی که خونین‌ترین نزاع در جنگ اوکراین را روایت می‌کنند

طرح گروه ۷ برای کمک درازمدت به اوکراین؛ زلنسکی: جای عضویت در ناتو را پُر نمی‌کند