انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه؛ مطابق نتایج آخرین نظرسنجی‌ها احتمال شکست اردوغان چقدر است؟

استانبول
استانبول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در شرایطی در حال برگزاری است که نتایج نظرسنجی‌های موسسات افکارسنجی این کشور از رقابت نزدیک میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر جزب جمهوری خلق ترکیه حکایت دارد.

آگهی

نتایج نظرسنجی‌های انجام شده از سوی ۱۸ موسسه افکارسنجی در ماه جاری میلادی، آوریل و مارس ۲۰۲۳، نشان می‌دهد که در هیچ‌یک‌ از آنها میزان محبوبیت آقای اردوغان از ۵۱.۴ درصد فراتر نرفته ولی در مقابل، آقای قلیچداراوغلو در برخی نظرسنجی‌ها تا ۵۷ درصد از نظر مثبت رای دهندگان را جلب کرده است.

به طور کلی، نظرسنجی‌های انجام شده در ۳ ماه اخیر، نرخ رای‌آوری آقای قلیچداراوغلو که دارای مواضع چپ میانه و سکولار است، بین ۴۲.۶ تا ۵۷.۱ درصد برآورد کرده‌اند. میزان حمایت عمومی از آقای اردوغان، نامزد حزب عدالت و توسعه هم بین ۳۹.۷ تا ۵۱.۴ درصد برآورد شده تا احتمال پیروزی هر یک از آنها در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ که امروز(۱۴ مه/۲۴ اردیبهشت) بسیار پایین باشد. 

در میان ۲۸ نظرسنجی انجام شده طی سه ماه اخیر، آقای اردوغان تنها در ۳ مورد از آنها از رقیب جدی خود پیش بوده و در ۲۵ نظرسنجی، میزان محبوبیت آقای قلیچداراوغلو بیش از رئیس جمهوری اسلامگرای فعلی بوده است.

همچنین، متوسط رای برآورد شده برای آقای اردوغان در نظرسنجی‌های ۱۸ موسسه افکارسنجی ترکیه ۴۵.۸ درصد است ولی این برآورد برای آقای قلیچداراوغلو ۴۸.۹ درصد است. 

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۲.۴ درصد آرا در دور اول به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شده بود. جدی‌ترین رقیب او در انتخابات پیشین، محرم اینجه بود که موفق به کسب ۳۰.۸ درصد آرا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟