جایزه آزادی مطبوعات سازمان ملل به نیلوفر حامدی، نرگس محمدی و الهه محمدی تعلق گرفت

الهه محمدی و نيلوفر حامدی (تصویر راست) و نرگس محمدی (تصویر چپ)
الهه محمدی و نيلوفر حامدی (تصویر راست) و نرگس محمدی (تصویر چپ) Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد شامگاه سه شنبه به وقت آمریکا اعلام کرد که جایزه برتر خود برای آزادی مطبوعات را به سه روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران اختصاص داده است. این جایزه «به دلیل تعهد به حقیقت و پاسخگویی» به این سه تعلق گرفته است.

آگهی

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات در سوم ماه مه میلادی؛ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) جایزه امسال خود را به سه زن روزنامه‌نگار ایران اعطا کرد. 

بر این اساس، نیلوفر حامدی و الهه محمدی که شهریور سال گذشته به ترتیب، خبر درگذشت مهسا امینی ۲۲ ساله را در بازداشت پلیس در تهران و خبر مراسم تشییع او در سقز را پوشش داده بودند به عنوان دو تن از دریافت کنندگان این جایزه تعیین شدند. برنده سوم نیز خانم نرگس محمدی است که سال‌ها به عنوان روزنامه‌نگار فعالیت دارد و یکی از فعالان حقوق بشر در ایران است.

اودری ازولای، دبیرکل یونسکو در مراسمی در نیویورک، ضمن اعلام برندگان این جایزه گفت: «اکنون بیش از هر زمان دیگری، لازم است تا به همه زنان روزنامه‌نگاری که از ادامه کار منع می‌شوند و با تهدید و تعرض به امنیت شخصی خود مواجه می‌شوند ادای احترام کرد.»

زینب سلبی به عنوان رئیس هیئت داوران بین‌المللی که متشکل از متخصصان رسانه‌ای است و وظیفه انتخاب برندگان را برعهده داش گفت که کار شجاعانه این سه نفر «به یک انقلاب تاریخی به رهبری زنان منجر شد.»

خانم سلبی گفت: «آن‌ها بهای سنگینی برای تعهد خود به گزارش و انتقال حقیقت پرداختند. و به همین منظور، ما متعهد هستیم به آنها احترام بگذاریم و مطمئن شویم که مادامی که در امنیت و آزادی قرار نگرفته‌اند صدای آن‌ها در سراسر جهان منعکس می‌شود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرانجام پس از هفت ماه بلاتکلیفی، قوه قضاییه ایران در تاریخ ششم اردیبهشت اعلام کرد که نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن‌، به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» خوانده شده  متهم شده‌اند.

بر اساس گزارش یونسکو، نیلوفر حامدی و الهه محمدی هر دو از شهریور ماه در زندان اوین به سر می‌برند و خانم حامدی در سلول انفرادی است.

نرگس محمدی نیز بارها توسط مقامات بازداشت و زندانی شده است و یونسکو گفته است که وی در حال حاضر در زندان اوین در حال گذراندن حکم شانزده سال حبس خود است. او در خارج از کشور به دلیل فعالیت‌هایش، از جمله فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام در ایران شناخته شده است.

یونسکو اعلام کرد که او معاون سازمان جامعه مدنی در کانون مدافعان حقوق بشر است و همچنان از داخل زندان سعی می‌کند به صورت نوشتار چاپی از زندان گزارش تهیه کند و مصاحبه‌هایی را با سایر زنان زندانی ترتیب داده که در کتابش بنام «شکنجه سفید» گنجانده است.

به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، از زمان شروع جنبش «زن،‌زندگی،‌آزادی»، دست‌کم ۵۲۹ نفر در جریان اعتراضات کشته شدند. نزدیک به ۲۰ هزار نفر دیگر نیز توسط مقامات امنیتی در جریان سرکوب خشونت‌آمیز بازداشت شدند. ایران ماه‌هاست که آمار کلی کشته‌شدگان را ارائه نکرده است، ولی در عین حال به بازداشت شدن ده‌ها هزار نفر اذعان کرده بود.

یونسکو جایزه جهانی آزادی مطبوعات را به افتخار «گی‌یِرمو کانو»، روزنامه‌نگار کلمبیایی که در مقابل دفتر روزنامه «ال اسپکتادور» در «بوگوتا» در هفدهم دسامبر ۱۹۸۶ توسط باندهای مواد مخدر ترور شد، به همین اسم نامگذاری کرده است. این جایزه از سال ۱۹۹۷ تا کنون اعطا می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل کیست و چه فعالیت‌هایی کرده است؟

نتیجه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی: مردم به فضای مجازی بیش از صدا و سیما اعتماد دارند

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟