کشورهای اروپایی واردات گاز از آذربایجان را افزایش می‌دهند

تاسیسات گازی یونان برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به بلغارستان
تاسیسات گازی یونان برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به بلغارستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا پس از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین در تلاش است تا با قطع وابستگی به گاز روسیه، منابع تامین انرژی خود را متنوع کند و برای این منظور به سراغ دیگر صادرکنندگان رفته است.

آگهی

اپراتورهای ملی سیستم توزیع گاز بلغارستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی روز سه شنبه توافق کردند که انتقال گاز طبیعی از آذربایجان را با استفاده از زیرساخت‌های موجود در کشورهایشان افزایش دهند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کشورهای اروپایی یاد شده تا همین اواخر به شدت به انرژی روسیه وابسته بودند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، امضای توافقنامه بین کشورهای اروپایی و شرکت دولتی نفت کشورش را «گامی به موقع و بسیار خوب از نظر شرایط زمانی» خواند.

این توافقنامه می‌تواند زمینه عرضه بیشتر و مطمئن‌تر گاز مصرفی اروپا برای بسیاری از کشورهای این قاره را به ارمغان بیاورد.

توافقنامه یاد شده در شهر صوفیه، پایتخت بلغارستان به امضا رسید و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز در مراسم امضای قرارداد حضور داشت.

اتحادیه اروپا پس از تهاجم نظامی مسکو به اوکراین در تلاش است تا با قطع وابستگی به گاز روسیه، منابع تامین انرژی خود را متنوع کند و برای این منظور به سراغ دیگر صادرکنندگان رفته است.

بروکسل در همین راستا ماه ژوئیه گذشته یادداشت تفاهمی با باکو برای دو برابر کردن واردات گاز از جمهوری آذربایجان و رساندن آن به سالانه ۲۰ میلیارد متر مکعب تا سال ۲۰۲۷ به امضا رسانده بود.

کریدور گاز جنوب

رومن رادف، رئیس جمهوری بلغارستان می‌گوید: «جنگ در اوکراین ما را به سوی یافتن ابعاد جدیدی از مفاهیم حسن همجواری، کمک متقابل و همبستگی هدایت کرد. این مسئله همچنین ما را بر آن داشت تا به دنبال راه حل های کارآمد و کاملا نوین، مسیرهای جدید و شیوه‌های جدید تامین باشیم تا نقشه لجستیکی بین المللی را باز‌ترسیم کنیم.»

بلغارستان از طریق یک اتصال داخلی با یونان به کریدور گاز جنوبی متصل است؛ این پروژه شامل خط لوله‌ای چند بخشی است که برای انتقال گاز طبیعی از آذربایجان به ایتالیا طراحی شده است.

یونان به عنوان رابط این پروژه امکان تحویل ۱ میلیارد متر مکعب گاز دریای خزر به بلغارستان را فراهم می کند؛ این میزان نزدیک به یک سوم نیاز کشور را پوشش می دهد و از ظرفیت افزایش سالانه تا ۵ میلیارد متر مکعب گاز نیز برخوردار است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افتتاح دومین پایانه گاز طبیعی مایع در آلمان؛ وزیر انرژی قطر: گاز روسیه به اروپا باز خواهد گشت

قیمت گاز در اروپا در عرض یک ماه نصف شد؛ تاثیر گاز ارزان بر قبض مصرف کنندگان چیست؟

انرژی هسته‌ای یا تجدیدپذیر؛ کشورهای اروپا به رهبری فرانسه و آلمان دو دسته شده‌اند