دربی شماره ۱۰۰؛ حساس‌ترین جدال پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی در لیگ

دربی تیم‌های پرسپولیس و استقلال
دربی تیم‌های پرسپولیس و استقلال Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو تیم پرسپولیس و استقلال در حالی در دربی شماره صد به مصاف یکدیگر می‌روند که با توجه به نزدیکی امتیازات دو تیم و همچنین هفته‌های اندک باقی‌مانده تا پایان لیگ، این احتمالا یکی از حساس‌ترین مصاف‌های دو تیم در سالهای اخیر به شمار می‌آید.

آگهی

دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال در یکی از حساس‌ترین بازی سالهای اخیر خود روز یکشنبه دربی شماره ۱۰۰ را برگزار می‌کنند. 

مسابقه‌ای که نتیجه آن در فاصله چهار هفته مانده تا پایان رقابت‌های این فصل لیگ برتر ایران، نقش تعیین کننده‌ای در تعیین قهرمان فصل جاری جام خلیج فارس خواهد داشت. 

در حال حاضر سپاهان و استقلال با ۵۵ و پرسپولیس با ۵۴ امتیاز در رده‌های اول تا سوم لیگ قرار دارند. هرچند فعلا استقلال به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر ایستاده اما به دلیل اینکه در پایان فصل و در صورتی که امتیازات تیم‌ها برابر باشد، بازی مستقیم مد نظر قرار می‌گیرد، سپاهان از وضعیت بهتری برخوردار است. چرا که تیم اصفهانی در هر دو مسابقه رفت و برگشت موفق شده استقلال را شکست دهد. 

از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها که مدت‌ها با اختلاف قابل توجه صدر جدول لیگ را در اختیار داشتند، چندین لغزش داشتند که باعث شد از جایگاه نخست به رده سوم جدول سقوط کنند. با این حال پرسپولیسی‌ها چند هفته است که بار دیگر به مسیر پیروزی بازگشته‌اند و توانسته‌اند اختلاف امتیازات خود با صدر جدول را به حداقل برسانند.

اما رقیب آبی‌پوش هم در یکی از آماده‌ترین روزهای خود به سر می‌برد و شاگردان ساپینتو هفته‌ها است که فقط می‌برند و با قدرت حریفان خود را از پیش رو برداشته‌اند. استقلالی‌ها به نسبت پرسپولیس در بازی‌های آینده، دیدارهای دشوارتری در پیش خواهند داشت و در آخرین هفته لیگ باید میزبان تراکتوری باشند که همین دو هفته پیش موفق شد سپاهان پرقدرت را شکست دهد. از آن طرف سپاهان اما راحت‌ترین بازی‌ها را دارد و با توجه به برتری امتیازی از بیشترین شانس برای کسب عنوان قهرمانی برخوردار است. 

همین نزدیکی امتیازات و فشردگی در جدول و البته نزدیک شدن به هفته‌های پایانی باعث شده که قاعدتا دو مربی چندان رویکرد محافظه‌کارانه‌ای نداشته باشند و تیم خود را برای پیروزی راهی میدان کنند. چرا که در آن طرف سپاهان در اصفهان میزبان ملوانی خواهد بود که برای ماندن در لیگ می‌جنگد و کارنامه چندان درخشانی در بازی‌های خارج از خانه از خود بر جای نگذاشته است. 

استقلال و پرسپولیس در حالی از ساعت ۱۶ روز یکشنبه به مصاف یکدیگر می‌روند که مدت‌هاست بازی‌های این دو تیم در ۹۰ دقیقه برنده نداشته است. آخرین دربی تهران که در آن یک تیم به پیروزی رسیده به اردیبهشت ۱۴۰۰ باز می‌گردد، جایی که قرمزپوشان تهرانی با تک گل عیسی آل کثیر موفق شدند استقلال را شکست دهند. پس از آن دو تیم چهار بار دیگر با یکدیگر بازی کردند که در آن دو بازی با تساوی بدون گل، یک مسابقه ۱-۱ و آخرین مسابقه که دیدار رفت دو تیم در لیگ امسال بود به حساب ۲-۲ به پایان رسید. 

آخرین پیروزی استقلالی‌ها در دربی هم به ۷ سال قبل باز می‌گردد. جایی که آبی‌پوشان موفق شدند تیم آماده برانکو ایوانکوویچ را که در پایان فصل هم به عنوان قهرمانی لیگ دست یافت با تک گل ووریا غفوری شکست دهند. آن مسابقه که در اسفند ماه ۹۶ برگزار شد، آخرین مسابقه‌ای است که استقلالی‌ها توانسته‌اند در وقت قانونی حریف خود را شکست دهند. البته آبی‌پوشان بعدها دو بار در چارچوب بازی‌های جام حذفی پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دادند که در آمار رسمی، برد در ضربات پنالتی، به عنوان پیروزی محسوب نمی‌شود. 

در مجموع ۹۹ بازی که دو تیم سرخ‌پوش و آبی‌پوش تهرانی در مسابقات مختلف در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، استقلالی‌ها با کسب ۲۶ برد عملکرد بهتری داشته‌اند. ۴۸ بازی این دو تیم هم تاکنون با نتیجه تساوی به پایان رسیده تا نشان داده شود، به صورت کلاسیک تیم‌ها برای نباختن در این مسابقه به میدان آمده‌اند. پرسپولیسی‌ها که تاکنون موفق شده‌اند ۲۵ پیروزی در تاریخ رقابت‌های دربی کسب کنند، در صورت کسب پیروزی در مسابقه یکشنبه، می‌توانند تعداد بردهای خود را با استقلال برابر کنند. 

تیم استقلال برخلاف سال گذشته که فوتبالی اقتصادی و نتیجه‌گرا را با فرهاد مجیدی ارائه می‌داد، امسال نمایشی هجومی را در دستور کار خود قرار داده و در هفته‌های اخیر موفق شده‌اند دروازه رقبای خود را گلباران کنند. شاگردان ساپینتو با به ثمر رساندن ۴۲ گل در ۲۶ بازی اخیر، بهترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داده‌اند. البته ۶ گلی که آبی‌پوشان هفته قبل در مقابل هوادار وارد دروازه حریف کردند باعث شد تا بهترین خط حمله لیگ به شاگردان ساپینتو اختصاص یابد و پیش از آن این سپاهان بود که از این نظر بهترین عملکرد را از خود به ثبت رسانده بود. از آن‌طرف استقلالی‌ها برخلاف پارسال در خط دفاعی نسبتا متزلزل ظاهر شده‌اند و در میان تیم‌های مدعی قهرمانی با دریافت ۱۸ گل بدترین عملکرد را داشته‌اند. 

در سوی مقابل پرسپولیسی‌ها که با به ثمر رساندن ۳۶ گل، کمتر از سپاهان و استقلال دروازه رقبای خود را باز کرده‌اند، در خط دفاع عملکرد بهتری داشته‌اند  و در ۲۶ بازی اخیر خود تنها ۱۳ بار دروازه خود را باز شده دیده‌اند. از این نظر شاگردان یحیی گل محمدی بعد از مس رفسنجانی که تنها ۱۲ گل دریافت کرده‌اند به همراه آلومنیوم اراک صاحب دومین خط دفاع برتر لیگ تا اینجا بوده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی دیگر از مسائل چالش‌برانگیز در مسابقه دربی شماره ۱۰۰ حضور اندک تماشاگران در بازی خواهد بود. در حالی که در هفته‌های اخیر بازی‌های تیم‌هایی چون سپاهان و تراکتور سازی با حداکثر ظرفیت تماشاگر برگزار شده، مسئولان برگزاری این بازی‌ها تنها مجوز حضور ۱۵ هزار نفر را برای تماشای مسابقه در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی صادر کرده‌اند. ضمن اینکه حضور زنان در این مسابقه هم در حاله‌ای از ابهام قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد در ساعات باقی‌مانده تا زمان برگزاری این بازی مجوز حضور زنان جز عده‌ اندک و مهندسی شده‌ای از سوی مسئولان برگزاری بازی‌ها، دیگر دختران و زنان بتوانند به صورت آزادانه از یکی از حساس‌ترین بازی‌های دربی در سالهای اخیر دیدن کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقلال شهرآورد حیاتی را واگذار کرد؛ بازگشت پرسپولیس به جمع مدعیان

جدایی یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس؛ مربی که در کلاس معرفت به بازیکنان تیم ملی نمره صفر داده بود

پرسپولیس و استقلال در دیداری جنجالی به تساوی ۱-۱ دست یافتند